ZUBEREC. Druhýkrát sa päť samospráv Tvrdošínskeho okresu zapojilo do projektu vybudovania časti cyklotrasy okolo Tatier. Na Orave by mal byť chodník pre cyklistov urobený v Nižnej a zvyšok od Trstenej cez Liesek, Hladovku, Suchú Horu, poľské gminy Czarny Dunajec a Szaflary až do Nového Targu. Prvá žiadosť v roku 2010 neprešla. Obce sa o peniaze pokúšajú znovu.
Najlepšie desiatky kilometrov
„Nestačí urobiť desaťkilometrovú cyklotrasu v dedine, treba ucelený, dlhý okruh, ak chceme prilákať turistov,“ povedala dlhoročná vášnivá cyklistka Mária Ďurecová starostom na ostatnom zasadnutí Združenia miest a obcí Horná Orava. „Turista sem nepríde, ak bude musieť ísť tri kilometre po hlavnej trase, kde ho za desať minút predbehne tridsať kamiónov.“
Mária často chodí za cyklistikou na južnú Moravu. Podľa nej Moravania nemajú ani zďaleka toľko pamiatok ako Orava. Nemôžu sa pýšiť Roháčmi, priehradou, Oravicami. „Každoročne tam však smerujú tisícky turistov, pretože tamojšie cyklotrasy sú nádherné.“ S partiou ďalších nadšencov má predstavu o viacerých trasách, ktoré by mohli vzniknúť na Orave. „Napríklad okolo priehrady by sa dal urobiť krásny päťdesiatkilometrový okruh. A takýchto miest máme niekoľko.“
Drahé plány
Euroregión Tatry má pripravenú štúdiu na cyklotrasu okolo celých Tatier, slovenských aj poľských. Dokopy by mala mať až tristo kilometrov. Niektoré časti, najmä v obciach pod Vysokými Tatrami, sú už hotové. Hornooravské dediny, ktoré sú súčasťou Euroregiónu, chcú postaviť ďalší úsek. Od Liesku po Suchú Horu má cyklotrasa prechádzať po zvršku historickej železnice, ktorá viedla cez spomínané obce až do Nového Targu. Trasa meria 37 kilometrov.
Na zámer historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier treba štyri milióny eur. Keby projekt prešiel, spolufinancovať ho budú musieť z vlastných rozpočtov aj jednotlivé dediny a gminy. „Všetci sme za cyklotrasy, no nie je jednoduché postaviť ich,“ hovoria starostovia. „Problém je v peniazoch, ktorých je v obecných kasách čoraz menej, a taktiež v majetkových vzťahoch, keďže návrh trasy prechádza aj cez súkromné pozemky.“ Podľa predbežných nákladov by trasa vyšla najviac obec Liesek, keďže cez jej kataster vedie najdlhší úsek. Spolufinancovanie by presiahlo 21-tisíc eur. Trstenčania by museli dať z vlastných 16-tisíc, Hladovka viac ako 14-tisíc, Suchá Hora necelých sedemtisíc a Nižná zhruba dve tisícky eur.
Peniaze na spomínanú cyklotrasu žiadajú obce z eurofondov. O prerozdeľovaní prostriedkov by mali kompetentní rozhodnúť v priebehu tohto mesiaca.
Okrem spoločného poľsko-slovenského projektu chcú Trstenčania pripraviť ďalší, s mestom Námestovo. Spoločne plánujú urobiť cyklotrasu od priehradného múru, okolo priehrady až po námestovský ranč.