DOLNÝ KUBÍN. Metropola dolnej Oravy patrí medzi posledné mestá na Slovensku, ktoré nemajú regulovanú statickú dopravu. O niekoľko mesiacov by to už nemala byť pravda.
Nedostatok parkovacích miest
V sále mestského kultúrneho strediska sa zišlo približne 50 ľudí. Vypočuli si dôvody regulácie. Hlavným je nedostatok parkovacích miest v centre mesta. K dispozícii ich je 576, ale treba viac ako 900.
„Cítime, že treba podniknúť vážnejšie kroky, pretože už nemáme miesta na budovanie nových parkovísk,“ povedal na úvod primátor Roman Matejov.
„Až 85 percent miest zaberú autá, ktoré v centre mesta stoja dlhodobo počas pracovnej doby od ôsmej rána do štvrtej popoludní,“ povedal Miroslav Kosmel, vedúci odboru dopravy na mestskom úrade. „Preto sa regulácia bude týkať parkovania v tomto čase. Mimo neho a v sobotu a nedeľu bude parkovanie bezplatné.“
Presne opačný problém je na sídliskách, ktoré budú spoplatnené v ďalšej etape. Tam sa parkoviská zaplnia večer.
Enormný nárast dopravy
Milan Taška, predseda Parkovacej asociácie, ktorý sa spolupodieľal na projekte, priblížil ďalšie dôvody. „Čo sa týka technológií, nezaostávame za Európou, ale myslenie súvisiace s parkovaním je na Slovensku v plienkach.“
Pridal pár čísiel. V roku 1970, v čase budovania sídlisk, pripadalo na 10 obyvateľov jedno vozidlo. V roku 1985 už jedno auto pripadalo na štvorčlennú rodinu. Dnes má takáto rodina 1,86 auta, na západe až 2,8. V Dolnom Kubíne bolo v roku 2003 prihlásených 7421 áut, dnes ich je 11454, čo je 36 percentný nárast. V Partizánskom je za toto obdobie nárast o viac ako sto percent, v Žiline o 80 percent. Až 89 percent automobilov je dočasne alebo trvalo odstavených a iba 11 percent jazdí. „V niektorých štátoch vám neprihlásia vozidlo do evidencie, pokiaľ sa majiteľ nepreukáže dokladom, že má kde parkovať.“
Parkovisko pri okresnom súde a dvoch bankách cez pracovný deň o jednej hodine popoludní.
Podmienky
Navrhnutá regulácia statickej dopravy sa týka ulíc Radlinského (VÚB, kostol), Aleja slobody (Slovenská pošta, pozdĺž ulice až ku gymnáziu, za Marínou), Matúškova (bytovky, mestský úrad, nábytok Nika), Andreja Sládkoviča (od obchodnej akadémie ku pošte), Hviezdoslavovo námestie (pri fare, ZŠ J. Matúšku), Kohútov sad (daňový úrad).
„Systém počíta s 12 automatmi, rezidentskými aj abonentskými kartami aj možnosťou platiť sms správami,“ uviedol Miroslav Kosmel.
V zóne 1 je návrh platby 0,40 eur za hodinu. Ide o lokality s vysokým dopytom po krátkodobom odstavení vozidla pre potreby návštevy či pochôdzky po úradoch. V zóne 2 pri penzióne Koliba by poplatok mal byť 0,20 eur za hodinu. Z celkového počtu 576 bude na tento účel v oboch zónach vyhradených 277 miest.
Rezidentské karty
Rozdielnosť názorov sa ukázala pri rezidentských kartách. Kto ich bude vlastniť, zatiaľ nie je rozhodnuté, ale vo všeobecnosti možno povedať, že by to mali byť obyvatelia, ktorí bývajú na spomínaných uliciach. Pre nich bude určených 264 miest. Za prvé auto v domácnosti zaplatia 10 eur na rok, za druhé päťnásobok, za tretie desaťnásobok. Ich vodiči budú môcť parkovať na rezidentskom mieste kdekoľvek v spomínaných zónach.
„Budeme diskriminovaní,“ protestovala obyvateľka na Matúškovej ulici Monika Baková. „Nech nám dajú karty zadarmo.“
S tým nesúhlasil obyvateľ Brezovca. „Diskriminovaní budeme my, keď budeme musieť platiť na všetkých miestach a oni nie.“
Peter Škerlík mal rovnaký názor a chcel, aby spoplatnenie bolo zavedené v celom meste. „Bude to nefér voči tým, ktorí si rezidentské karty nebudú môcť zakúpiť.“
Otázku, po ktorej sa prítomní v sále zasmiali, položil jeden z prítomných. „Nechápem, kde tie autá po zavedení poplatku zmiznú.“
Odpovedal mu Milan Taška. „Budete sa čudovať, koľko brán garáži a domov sa otvorí a autá sa tam presunú. Zmiznú aj vraky a nákladné autá podnikateľov.“
S nákladnými autami majú problém na Banisku. „Pre mňa sú dva roky čakania, pokiaľ sa systém zavedie na sídliskách dlhá doba,“ povedal Ján Mazalán. „Chcem, aby sme boli do systému zaradení teraz, zároveň s centrom mesta.“
Roman Večerek tiež súhlasil. „Treba to robiť a netreba mať strach.“
Parkovisko pred okresným súdom a dvoma bankami v sobotu ráno.
Miesta pre klientov
Abonentské karty, ktoré by mali stáť 200 eur a sú určené pre firmy, nikoho z prítomných nezaujímali. Pre úplnosť informácie uvádzame, že ich firmy môžu kúpiť pre svojich zamestnancov, prípadne klientov. Mohla by tak urobiť pošta, úrady a banky.
Milan Taška uviedol príklad zo Žiliny. „Banky a úrady nemajú záujem o klienta. Chcú na nich len zarobiť, ale nič investovať. Prišli za nami z pošty, aby sme im dali pre ich klientov parkovacie miesta zadarmo. Na otázku, prečo by ich mali dostať, keď oni tiež neposkytujú svoje služby zadarmo, nedokázali odpovedať.“
Chceme všetko zadarmo
Predseda Parkovacej asociácie povedal aj ďalší argument. „Majiteľ domu si postaví garáž. Ak kúpi druhé auto, upraví si plochu pri dome To všetko urobí za vlastné peniaze a stará sa o svoje miesta v zime aj v lete. Ľudia na sídliskách chcú všetko zadarmo a pritom investovali tisíce eur do auta. Prečo by nezaplatili poplatok za parkovanie, ktorý je zlomkom prevádzkových nákladov.“
Z hľadiska sa ozvalo, že človek si platí dane. „Dane by som do toho neplietol, lebo daň z parkovania zatiaľ nemáme a bežné dane platí mestu aj majiteľ domu,“ odpovedal Milan Taška.
Pridal aj jednu z možností, ako sa vyhnúť plateniu. „Ak neuvediem vozidlo do pokoja, teda ak si iba na chvíľu odskočím, stačí ak zapnem výstražné svetlá, prípadne nechám niekoho v aute, vtedy nemusím platiť.“ Príkladom je hodenie listu do schránky na pošte.
Hodiny a kontrola
Jednou z možností ako vyjsť v ústrety Dolnokubínčanom sú špeciálne hodiny, ktoré si kúpi. Pri príchode na parkovisko si nastaví čas a bude mať napríklad polhodiny bezplatné státie. Mesto uvažuje aj o jednosmernej premávke na Matúškovej ulici. Tam je problémom presun autobusovej zastávky a výjazd hasičov. Systém bude prevádzkovať mesto. Primátor prisľúbil, že bude chcieť, aby sa vybrané peniaze za poplatky a pokuty vrátili späť do regulácie statickej dopravy. Milan Taška sa pousmial, pretože predtým povedal, že na Slovensku také mesto neexistuje a v Čechách to praktizujú iba v Chomutove.
Náčelník mestskej polície Miloš Uhrina upozornil, že mestská polícia nebude stíhať kontrolu dodržiavania podmienok.
„Takéto stretnutia ešte budeme organizovať aj so spoločenstvami bytoviek a budeme sa snažiť akceptovať pripomienky občanov,“ povedal na záver Miroslav Kosmel.