Za parkovanie budú platiť všetci

Mesto zorganizovalo verejný hovor. Niektorí obyvatelia žiadajú zavedenie poplatkov čo najskôr, iní sú proti.

Cez pracovný deň sú parkoviská v centre Dolného Kubína beznádejne zaplnené.Cez pracovný deň sú parkoviská v centre Dolného Kubína beznádejne zaplnené. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

DOLNÝ KUBÍN. Metropola dolnej Oravy patrí medzi posledné mestá na Slovensku, ktoré nemajú regulovanú statickú dopravu. O niekoľko mesiacov by to už nemala byť pravda.

Nedostatok parkovacích miest

V sále mestského kultúrneho strediska sa zišlo približne 50 ľudí. Vypočuli si dôvody regulácie. Hlavným je nedostatok parkovacích miest v centre mesta. K dispozícii ich je 576, ale treba viac ako 900.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Cítime, že treba podniknúť vážnejšie kroky, pretože už nemáme miesta na budovanie nových parkovísk,“ povedal na úvod primátor Roman Matejov.

SkryťVypnúť reklamu

„Až 85 percent miest zaberú autá, ktoré v centre mesta stoja dlhodobo počas pracovnej doby od ôsmej rána do štvrtej popoludní,“ povedal Miroslav Kosmel, vedúci odboru dopravy na mestskom úrade. „Preto sa regulácia bude týkať parkovania v tomto čase. Mimo neho a v sobotu a nedeľu bude parkovanie bezplatné.“

Presne opačný problém je na sídliskách, ktoré budú spoplatnené v ďalšej etape. Tam sa parkoviská zaplnia večer.

Enormný nárast dopravy

Milan Taška, predseda Parkovacej asociácie, ktorý sa spolupodieľal na projekte, priblížil ďalšie dôvody. „Čo sa týka technológií, nezaostávame za Európou, ale myslenie súvisiace s parkovaním je na Slovensku v plienkach.“

Pridal pár čísiel. V roku 1970, v čase budovania sídlisk, pripadalo na 10 obyvateľov jedno vozidlo. V roku 1985 už jedno auto pripadalo na štvorčlennú rodinu. Dnes má takáto rodina 1,86 auta, na západe až 2,8. V Dolnom Kubíne bolo v roku 2003 prihlásených 7421 áut, dnes ich je 11454, čo je 36 percentný nárast. V Partizánskom je za toto obdobie nárast o viac ako sto percent, v Žiline o 80 percent. Až 89 percent automobilov je dočasne alebo trvalo odstavených a iba 11 percent jazdí. „V niektorých štátoch vám neprihlásia vozidlo do evidencie, pokiaľ sa majiteľ nepreukáže dokladom, že má kde parkovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Parkovisko pri okresnom súde a dvoch bankách cez pracovný deň o jednej hodine popoludní.

Podmienky

Navrhnutá regulácia statickej dopravy sa týka ulíc Radlinského (VÚB, kostol), Aleja slobody (Slovenská pošta, pozdĺž ulice až ku gymnáziu, za Marínou), Matúškova (bytovky, mestský úrad, nábytok Nika), Andreja Sládkoviča (od obchodnej akadémie ku pošte), Hviezdoslavovo námestie (pri fare, ZŠ J. Matúšku), Kohútov sad (daňový úrad).

„Systém počíta s 12 automatmi, rezidentskými aj abonentskými kartami aj možnosťou platiť sms správami,“ uviedol Miroslav Kosmel.

V zóne 1 je návrh platby 0,40 eur za hodinu. Ide o lokality s vysokým dopytom po krátkodobom odstavení vozidla pre potreby návštevy či pochôdzky po úradoch. V zóne 2 pri penzióne Koliba by poplatok mal byť 0,20 eur za hodinu. Z celkového počtu 576 bude na tento účel v oboch zónach vyhradených 277 miest.

SkryťVypnúť reklamu

Rezidentské karty

Rozdielnosť názorov sa ukázala pri rezidentských kartách. Kto ich bude vlastniť, zatiaľ nie je rozhodnuté, ale vo všeobecnosti možno povedať, že by to mali byť obyvatelia, ktorí bývajú na spomínaných uliciach. Pre nich bude určených 264 miest. Za prvé auto v domácnosti zaplatia 10 eur na rok, za druhé päťnásobok, za tretie desaťnásobok. Ich vodiči budú môcť parkovať na rezidentskom mieste kdekoľvek v spomínaných zónach.

„Budeme diskriminovaní,“ protestovala obyvateľka na Matúškovej ulici Monika Baková. „Nech nám dajú karty zadarmo.“

S tým nesúhlasil obyvateľ Brezovca. „Diskriminovaní budeme my, keď budeme musieť platiť na všetkých miestach a oni nie.“

Peter Škerlík mal rovnaký názor a chcel, aby spoplatnenie bolo zavedené v celom meste. „Bude to nefér voči tým, ktorí si rezidentské karty nebudú môcť zakúpiť.“

Otázku, po ktorej sa prítomní v sále zasmiali, položil jeden z prítomných. „Nechápem, kde tie autá po zavedení poplatku zmiznú.“

Odpovedal mu Milan Taška. „Budete sa čudovať, koľko brán garáži a domov sa otvorí a autá sa tam presunú. Zmiznú aj vraky a nákladné autá podnikateľov.“

S nákladnými autami majú problém na Banisku. „Pre mňa sú dva roky čakania, pokiaľ sa systém zavedie na sídliskách dlhá doba,“ povedal Ján Mazalán. „Chcem, aby sme boli do systému zaradení teraz, zároveň s centrom mesta.“

Roman Večerek tiež súhlasil. „Treba to robiť a netreba mať strach.“

Parkovisko pred okresným súdom a dvoma bankami v sobotu ráno.

Miesta pre klientov

Abonentské karty, ktoré by mali stáť 200 eur a sú určené pre firmy, nikoho z prítomných nezaujímali. Pre úplnosť informácie uvádzame, že ich firmy môžu kúpiť pre svojich zamestnancov, prípadne klientov. Mohla by tak urobiť pošta, úrady a banky.

Milan Taška uviedol príklad zo Žiliny. „Banky a úrady nemajú záujem o klienta. Chcú na nich len zarobiť, ale nič investovať. Prišli za nami z pošty, aby sme im dali pre ich klientov parkovacie miesta zadarmo. Na otázku, prečo by ich mali dostať, keď oni tiež neposkytujú svoje služby zadarmo, nedokázali odpovedať.“

Chceme všetko zadarmo

Predseda Parkovacej asociácie povedal aj ďalší argument. „Majiteľ domu si postaví garáž. Ak kúpi druhé auto, upraví si plochu pri dome To všetko urobí za vlastné peniaze a stará sa o svoje miesta v zime aj v lete. Ľudia na sídliskách chcú všetko zadarmo a pritom investovali tisíce eur do auta. Prečo by nezaplatili poplatok za parkovanie, ktorý je zlomkom prevádzkových nákladov.“

Z hľadiska sa ozvalo, že človek si platí dane. „Dane by som do toho neplietol, lebo daň z parkovania zatiaľ nemáme a bežné dane platí mestu aj majiteľ domu,“ odpovedal Milan Taška.

Pridal aj jednu z možností, ako sa vyhnúť plateniu. „Ak neuvediem vozidlo do pokoja, teda ak si iba na chvíľu odskočím, stačí ak zapnem výstražné svetlá, prípadne nechám niekoho v aute, vtedy nemusím platiť.“ Príkladom je hodenie listu do schránky na pošte.

Hodiny a kontrola

Jednou z možností ako vyjsť v ústrety Dolnokubínčanom sú špeciálne hodiny, ktoré si kúpi. Pri príchode na parkovisko si nastaví čas a bude mať napríklad polhodiny bezplatné státie. Mesto uvažuje aj o jednosmernej premávke na Matúškovej ulici. Tam je problémom presun autobusovej zastávky a výjazd hasičov. Systém bude prevádzkovať mesto. Primátor prisľúbil, že bude chcieť, aby sa vybrané peniaze za poplatky a pokuty vrátili späť do regulácie statickej dopravy. Milan Taška sa pousmial, pretože predtým povedal, že na Slovensku také mesto neexistuje a v Čechách to praktizujú iba v Chomutove.

Náčelník mestskej polície Miloš Uhrina upozornil, že mestská polícia nebude stíhať kontrolu dodržiavania podmienok.

„Takéto stretnutia ešte budeme organizovať aj so spoločenstvami bytoviek a budeme sa snažiť akceptovať pripomienky občanov,“ povedal na záver Miroslav Kosmel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 942
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 400
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 662
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 526
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 941
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 898
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 515
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 404
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 453
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 152
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 431
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 722
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 785
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 553
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 542
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Oheň sa rozhorel na kopci Dúbrava nad Dolným Kubínom.

Zasahovali dobrovoľníci z troch zborov.


V Kline zaznamenali rekordnú účasť bežcov.

V Kline sa konal 6. ročník.


a 1 ďalší
Nový rezort v Oravskej Porube má jedinú oficiálnu prírodnú vodnú plochu na kúpanie na Orave.

Kúpaliská kontrolujú hygienici.


Jozef Vavrečan (vľavo) viedol Zubrohlavu jednu sezónu.

Zubrohlava bude v štvrtej lige jediná z Oravy.


  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 453
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 152
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 431
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 722
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 785
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 553
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 542
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu