DOLNÝ KUBÍN. Dvestopäťdesiat kilometrov značených cyklotrás – taký je výsledok cezhraničnej spolupráce Dolného Kubína a poľskej Gminy Lipnica Wielka.
V rámci slávnostného otvorenia v predposledný septembrový piatok trasu z Lipnice do najväčšieho oravského mesta otestoval v pelotóne aj František Rišiaň z dolnokubínskeho Cykloklubu. „Približne päťdesiat kilometrov za dve a pol hodiny bez bolestí.“
Cyklotrasy spájajú Dolný Kubín s cyklotrasami hornej Oravy, Rabčicami a poľskou gminou Lipnica Wielka.
Päťtisíc máp bezplatne
Milovníci dvoch kolies sa tešia. Trasy, ktoré roky využívali, sú konečne poriadne označené. Dvestopäťdesiat kilometrov je rozdelených na 17 úsekov, od ľahkých až po náročné.
„Verím, že cyklotrasy prispejú k rozvoju cestovného ruchu medzi oboma prihraničnými oblasťami,“ povedal dolnokubínsky primátor Roman Matejov.
Trate označujú tradičné céčka na stromoch a na stĺpoch, smerové stĺpiky na križovatkách a informačné tabule. „Farby jednotlivých trás sú v súlade so zaužívanými normami,“ vysvetľuje František Rišiaň. „Najdlhšie sú červené, nasledujú modré a zelené a najkratšie žlté spojnice.“
Cyklisti určite ocenia aj praktické skladacie mapy s popisom tratí, dokopy ich je päťtisíc. Dostanú ich zdarma v Turisticko-informačnej kancelárii na mestskom úrade v Dolnom Kubíne, na obecných úradoch či v kníhkupectvách. „Záujem prejavili aj hotely, penzióny a reštaurácie,“ povedal Jozef Kaščák z kancelárie primátora.
Neprehľadné miesta doplnia
„Urobili to dobre,“ povedal Bohuš z Dolného Kubína. „Jediné, čo by som ešte vylepšil, je značenie na križovatkách. Ako domácemu mi je jasné, kde mám ísť, no cudzí môže mať na to iný pohľad. Niekoľko metrov za križovatkou by som preto ešte zopakoval farebnú značku, aby si bol cyklista istý, že odbočil správne.“
Podnety Cykloklub víta, na dokončenie značenia má ešte mesiac. „Chceme dotiahnuť najmä miesta, s ktorými projekt nepočítal, napríklad dlhé lúky. Keď nám niekto zavolá, že tam a tam je problematické miesto a zišla by sa tam značka, dáme ju tam.“
Značenie cyklotrás stálo 57-tisíc eur, z toho takmer 48 500 zaplatila Európska únia.