TRSTENÁ. Od začiatku roka uložili inšpektori z dolnokubínskej regionálnej a potravinovej správy (RVPS) devätnásť pokút podnikateľom predávajúcim potraviny priamo z auta. Ich výška presiahla 3300 eur.
Vysoké teploty
Ambulantných predajcov už po Orave nechodí toľko ako kedysi. Dôvodom sú pribúdajúce kamenné predajne, ktoré si u nás otvárajú už aj poľskí podnikatelia. Stále sa však nájdu obchodníci, ktorí v dedinách predávajú mäso, ovocie či zeleninu priamo z auta. V tom by problém nebol, keby niektorí neporušovali základné pravidlá.
„K hlavným nedostatkom patrí nedodržiavanie teplôt pri skladovaní a predaji mäsa a mäsových výrobkov, niekedy zistíme aj trojnásobné prekročenie požadovaných teplôt,“ hovorí Pavol Cserei, vedúci odboru kontroly potravín a potravinového dozoru RVPS.
Niektorí predajcovia nepredávajú originálne balené potraviny, krájajú ich priamo v aute aj napriek zákazu. Aj po upozorneniach chýbajú na takto predávaných výrobkoch označenia v slovenskom jazyku, na ovocí či zelenine zase názov, krajina pôvodu alebo trieda kvality. „Tiež sme zistili, že predávajúci nie sú vždy aj farmári, ale len priekupníci,“ hovorí Cserei.
Prísna celoštátna kontrola
Dozor nad pojazdnými predajňami majú v prvom rade obce. Musia mať trhovisko s trhovým poriadkom a základnými princípmi ambulantného predaja. „Predajcu musia upozorniť, čo a za akých podmienok môže predávať, kde sú sociálne zariadenia, ako ďaleko je pitná voda,“ povedal riaditeľ RVPS Peter Čuleň. Po poslednej novele zákona o potravinách sú samosprávy okrem toho povinné nahlasovať ambulantný predaj, na základe ktorého inšpektori taktiež robia kontroly. Za porušenie tejto povinnosti sú pokuty.
Okrem regionálnych odborníkov sú v slovenských uliciach už niekoľko mesiacov aj inšpektori z celoslovenskej, takzvanej potravinovej kobry. Tí sú pri zistení porušení zákona prísnejší. Kontrolujú obchodné siete, aj výrobné prevádzky. Sankcie sa môžu vyšplhať od 500 eur až na 10-tisíc.
Všimnite si
Keď sa už zákazník predsa len rozhodne nakupovať v pojazdnej predajni, mal by si všímať, či je auto, v ktorom sú potraviny, čisté, ako vyzerajú prepravky, či je vo vozidle zabezpečené stále chladenie. To je možné len vtedy, keď je auto naštartované. Na výrobkoch musia byť okrem slovenského textu čitateľné dátumy výroby a spotreby, obaly nesmú byť špinavé. „Ovocie a zelenina nesmú byť nahnité, plesnivé, mechanicky poškodené, okrajované, znečistené, musia byť bez nadmernej povrchovej vlhkosti a nečerstvého vzhľadu,“ hovorí Pavol Cserei. „Zákazník si musí uvedomiť, že ak by chcel potravinu reklamovať, je to buď veľmi zložité, alebo nemožné.“
Naďa Kališová