DOLNÝ KUBÍN. Prevádzkovatelia vozidiel nad 3,5 tony v súčasnosti platia za používanie viac ako dvetisíc kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.
Na Orave je to cesta prvej triedy od Ružomberku až po hraničný priechod v Trstenej. Ministerstvo dopravy v súčasnosti pripravuje zákon, v ktorom navrhuje rozšíriť sieť spoplatnených ciest prvej triedy o ďalších 225 kilometrov. Nachádza sa medzi nimi aj 11,2-kilometrový úsek od Kraľovian po Dolný Kubín.
Ide o tisíce eur
Vladimír Sopúch je majiteľom kameňolomu v Kraľovanoch Rieke. Plánované spoplatnenie spomínaného úseku prijal s veľkým rozhorčením. „Denne tadiaľ prejde dvadsať našich áut sem a tam. Ak budem platiť mýto, predraží mi to dopravu o 60 eur.“
Ak túto sumu vynásobíme číslom dvesto, čo je počet dní, počas ktorých je kameňolom v prevádzke, dostaneme sa k sume 12-tisíc eur. „Odkiaľ ich mám zobrať. Mýtne sa musí prejaviť v cenách dopravy. Nakoniec to zaplatí zákazník.“
Nespokojný je aj majiteľ betonárky v Dolnom Kubíne Vladimír Kozáčik. „Je to náš región. Po tejto ceste sa dostaneme do všetkých dôležitých obcí, kde vozíme betón.“
Cesty sú zlé
Obidvaja dopravcovia sa sťažujú na nekvalitný povrch cesty. „Teraz ju na niektorých úsekoch opravili, ale podklad je zlý a o chvíľu tam autá opäť vyjazdia koľaje,“ hovorí Vladimír Kozáčik.
Nespokojný je aj Vladimír Sopúch. „Cesta je vo veľmi zlom stave. Na železničných priecestiach sa dve nákladné autá neobídu. To isté môžem povedať o moste vo Veličnej. A za toto máme platiť mýtne?“
Rokovania
Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmena mýtneho a rozšírenie spoplatnených ciest bude predmetom rokovaní s autodopravcami. Vladimír Sopúch je členom výboru Únie dopravcov. Neverí ministerstvu. „Je veľmi pravdepodobné, že ministerstvo svoj návrh presadí bez ohľadu na náš názor. Po zlých skúsenostiach z predchádzajúceho štrajku pred zavedením mýta, teraz štrajkovať nik nepôjde napriek tomu, že situácia autodopravcov je veľmi zlá.“
Rovnako rozmýšľa aj Vladimír Hanko, majiteľ stavebnín. „Ani keby som sa staval na zadné, nedokážem túto situáciu ovplyvniť. Dnes na Slovensku platíme všade a za všetko.“