ORAVICE. Turista si mohol na trase obľúbeného náučného chodníka v Oraviciach prečítať päť informačných panelov. V rámci rekonštrukcie k nim pribudnú ďalšie tri.
Zaujme história
„Pribudnú panely, na ktorých bude história Juráňovej doliny, informácie o vzniku prameňa, aj o tom, ako vznikala tiesňava tejto doliny,“ hovorí Igor Stavný zo Štátnych lesov tatranského národného parku.
„Okrem toho sa návštevník dočíta o flóre a faune územia či histórii využívania doliny.“
Doteraz boli informácie iba v slovenčine. Po novom k slovenskému textu pribudne aj jeho anglický preklad. Naprázdno neobídu ani nemecky hovoriaci návštevníci.
„Pripravíme pre nich dve drevené schránky na začiatku a konci trasy. Budú v nich zviazané a zalaminované texty v nemčine. Na začiatku túry si turista vyberie špeciálny zošit, pri každom paneli sa môže zastaviť a nalistovať si v ňom jeho nemeckú verziu. Na konci trasy ho vloží do druhej schránky.“
Mostíky nevydržia dlho
Náučný chodník v Juráňovej doline vznikol v roku 1991. Tvorí zhruba osem kilometrov dlhý okruh. Trasa je značená červenou farbou, začína na križovatke v Oraviciach, vedie Tichou dolinou a vracia sa Bobroveckou dolinou späť do Oravíc. Pokojnou chôdzou sa dá prejsť za tri hodiny.
Tiesňavu v Juráňovej doline vyhĺbila voda. FOTO: ARCHÍV ŠL TANAPU
Chodník pravidelne kontrolujú a opravujú lesníci z oravického ochranného obvodu ŠL TANAPu. Najčastejšie sú poškodené drevené mostíky. Nevydržia viac ako päť rokov. „Vlani sme vymenili tri, rok predtým štyri a pred dvomi rokmi dva,“ hovorí vedúci ochranného obvodu Ján Krušpán.
„Neopravujeme ich naraz, ale dva až štyri mosty každý rok. Keďže vedú ponad vodu, môžeme ich opravovať či vymieňať, až keď úplne zmizne sneh. To by bolo práve v čase, keď je v Juráňovej doline plno turistov. Aby sme neobmedzili priechodnosť dolinou vôbec alebo len na krátky čas, vymieňame ich postupne.“
Ruda, seno aj drevo
Historické pramene uvádzajú, že cez kaňonovitý útvar Tiesňavy viedla viac ako 900 metrov dlhá drevená cesta. V rokoch 1885 až 1886 ju za 9000 zlatých postavil Oravský komposesorát. Ľudia po nej spod Veľkej Furkasky ponad Juráňov potok zvážali na konských povozoch seno, z lesov drevo a železnú rudu.
„Vysoko nad Juráňovou dolinou sa totiž pod vrchom Veľká Furkaska dobývala železná ruda, z ktorej sa v železiarni v Podbieli vyrábalo železo. Cesta sa využívala s prestávkami aj na turistiku až do roku 1935, kedy ju zničila veľká povodeň,“ píše sa v dobových materiáloch.
„Dnes po tejto ceste zostalo už len niekoľko pôvodných, nahnitých a zopár zrekonštruovaných drevených trámov osadených naprieč korytom potoka,“ povedala Lenka Burdová zo ŠL TANAPu.