Piatok, 19. január, 2018 | Meniny má Drahomíra, Mário
Pridajte si svoje mesto
OTÁZKY, NÁZORY, DISKUSIA

Nepožiadaš majetok blížneho svojho

V Námestove je akútny nedostatok stavebných pozemkov. Ceny sú vysoké, porovnateľné s cenami v najväčších slovenských mestách.

Ilustračné foto(Zdroj: LUCIA ŠPITALOVÁ)

NÁMESTOVO. Na druhej strane výstavba nových ciest, ktoré by sprístupnili nové stavebné parcely vhodné na výstavbu, je zanedbaná. Občania Námestova sú nútení postaviť si dom na lúke, bez akejkoľvek stavebnej pripravenosti zo strany mesta. Ľudia sa k svojim domom brodia po blate a v mnohých prípadoch sú donútení ťahať si siete a zriaďovať si provizórne cesty na vlastné náklady.

Kto je zodpovedný?

Za posledných desať rokov nebola pripravená ani jedna cesta tak, že by mesto natiahlo siete, aspoň vyštrkovalo cestu a následne by mohli ľudia začať stavať. V Námestove sa riešia cesty ex-post. Až keď je situácia neúnosná a tlak dotknutých dostatočne silný, tak až potom sa mesto rozhýbe k aktivite. Tieto dôvody veľakrát nútia občanov Námestova odísť na dedinu.

Pýtam sa, kto je za túto situáciu zodpovedný? Plnia si zodpovední svoju prácu, za ktorú ich platíme? Je to naozaj taká neriešiteľná situácia, alebo sa neprijímajú rozhodnutia, ktoré by podporovali domovú výstavbu v Námestove? Prečo to inde ide a u nás nie?

Euro za meter

Niektorí poslanci mestského zastupiteľstva si túto situáciu uvedomujú a chcú ju riešiť. Na ich návrh došlo k zmene dlhodobo zaužívanej sumy na výkup pozemkov pod cesty zo sumy 10 eur za meter na euro. Argumentácia predkladateľov návrhu bola, že za peniaze ušetrené za výkup pozemkov sa postaví viac ciest. Pekný úmysel. Je však tento prístup skutočne správny a čaká Námestovo stavebný boom, alebo to na dlhé roky zamedzí výstavbu akýchkoľvek nových ciest z dôvodu neusporiadania pozemkov pod cestami?

V reálnom svete

Tento princíp by možno mohol fungovať v ideálnom svete, kde by všetci ľudia boli ochotní vzdať sa svojich práv v prospech spoločného dobra. Bohužiaľ, žijeme v reálnom svete a vlastníci hľadia v prvom rade na svoj osobný záujem. A tým určite nie je darovať majetok mestu. Logicky sa preto medzi dotknutými občanmi strhla vlna nevôle a neochoty pristúpiť na takýto postup. Reálne hrozí situácia že mesto nebude schopné usporiadať pozemky nevyhnutné na výstavbu nových ciest a tým definitívne zamrzne akýkoľvek rozvoj Námestova.

Ochrana súkromného vlastníctva

Kto dobrovoľne daruje mestu meter pozemku za euro, ktorý kupoval za 30 až 80 eur? Na základe akého práva či morálky núti mesto pod nátlakom a vydieraním majiteľov pozemkov, aby sa nechali dobrovoľne okradnúť o svoj majetok? Argument, že budú mať prístupovú cestu, neobstojí. Tá je totiž verejná a bude slúžiť všetkým, tak prečo by mali niesť celú záťaž iba jednotlivci? Ako sa vyrovnáme s prípadmi, keď jednotlivci majú prísť o väčšinu svojho pozemku, ktorý je v trase plánovanej cesty? Čo povieme ľuďom, ktorým neostane dosť na to, aby mohli začať stavať?

Poslanci si musia uvedomiť fakt, že ochrana súkromného vlastníctva je jeden z najdôležitejších princípov každého demokratického štátu vrátane Slovenskej republiky, kde je toto zakotvené priamo v ústave. Veď aj štát musí v prípade vyvlastnenia dať dotknutým vlastníkom náhradu vo výške trhovej ceny – takto sa bežne postupuje pri výstavbe diaľnic či iných strategických projektov.

Nepožiadaš majetok blížneho svojho

Desiate Božie prikázanie hovorí: „Nepožiadaš majetok blížneho svojho ani ničoho, čo jeho je.“ Prečo nie sú zodpovední ochotní slušne sa vyrovnať so svojimi občanmi a vykúpiť pozemky za akceptovateľných podmienok pre obe strany?

Je skutočne nevyhnutné získavať pozemky pod cesty vydieraním občanov Námestova?

V tohtoročnom rozpočte máme prebytok zhruba 900-tisíc eur. My, občania mesta Námestovo, ktorí si riadne platíme dane, žiadame, aby sa vyčlenila z prebytku mesta adekvátna suma a konečne sa podporil rozvoj Námestova.

Žiadam vytvoriť zmysluplný harmonogram rozvoja mesta. Aby sa každý rok začali vykupovať pozemky pod nové cesty tak, aby vznikali nové stavebné parcely.

A nakoniec žiadam, aby vedenie mesta začalo ďaleko aktívnejšie konať. Aby už Námestovčania nemuseli stavať v okolitých dedinách, pretože v Námestove nezohnali parcelu.

Námestovský stavebný boom tak nebude len predmetom posmechu, ale stane sa realitou, ktorú bude naše mesto zažívať a celkovo prosperovať.

Roman Chomát, občan mesta, predkladateľ petície za spustenie výstavby Brezovej ulice

Treba rozhodnúť, čo dotovať a čo nie

Je nemorálne, aby sa na biznis určitej skupiny vlastníkov skladali občania celého mesta.

Nesúhlasím s tvrdením pána Chomáta, že až na tlak občanov sa mesto rozhýbe k aktivite. Zástupcovia mestského úradu vedia o tomto stave, no môžu urobiť iba to, čo je schválené poslancami v rozpočte, ktorý je zostavovaný podľa príjmov obce.

Mesto zabezpečovalo finančné prostriedky aj z iných zdrojov, najmä na kanalizáciu a vodovod. Myslím si, že verejnosť dostatočne pozná situáciu okolo kanalizačného privádzača na časť Čerchle, kde Mesto zabezpečilo finančné prostriedky vo výške 465-tisíc eur z eurofondov a z dôvodu nesúhlasu vlastníkov kanalizácia dodnes nie je skolaudovaná. Rozvody NN a trafostanice sa robia na základe žiadostí odberateľov z prostriedkov SSE.

Dobre sa súhlasí

Prečo pán Chomat nestaval pri ceste, napríklad Okružnej alebo v časti Poľanová, kde je kanalizácia, vodovod, plyn, elektrina, vyasfaltovaná cesta so šírkou sedem metrov a voľné pozemky? Mám to chápať tak, že v Námestove nie je záujem o výstavbu rodinných domov? Nie je za situáciu zodpovedný v prvom rade on sám? Prečo si nevykúpili cestu a neurobili technickú vybavenosť na vlastné náklady vlastníci, ktorí predávajú pozemky za 80 eur tak, ako to robia developeri pri Bratislave? Nechcem sa vyhovárať na poslancov, že neschválili na tú-ktorú akciu peniaze, keď viem, aká je realita. Technická vybavenosť sa robí v obmedzenom rozsahu tak, aby sa vytvorili podmienky pre užívanie ukončených stavieb.

V jednom má pán Chomát ale pravdu. Stavebné povolenie pre rodinný dom mu malo byť vydané až po realizácii kompletných inžinierskych sietí. V tejto súvislosti poukazujem aj na posledné rokovanie mestského zastupiteľstva, keď poslanci bez uváženia schválili požiadavku skupiny občanov, ktorí plánujú výstavbu rodinných domov ďaleko za sústredenou zástavbou, tzv. Capova jama, kde zabezpečenie inžinierskych sietí a aj samotná letná a zimná údržba vysoko prekračuje príjmy z podielových daní pre túto skupinu rodinných domov. Samozrejme, po kolaudácii sa budú dožadovať svojich práv ako každý iný občan. Dobre sa súhlasí, zle je dávať záporné stanoviská. Keby bol dostatok finančných prostriedkov, nebol by to nejaký zvláštny problém.

Rysuje sa nádej

Každý, kto chce stavať v tej-ktorej lokalite, je ochotný odpredať pozemok pod cestu aj po eure. Problém je u podielových vlastníkov, ktorí stavať nejdú. Keď sme ich oslovili, mysleli si, že som sa zbláznil. Ale aj tu sa rysuje nádej, keď na minulom rokovaní zastupiteľstva jeden z občanov navrhol riešenie. Primátor využil túto ochotu a požiadal ho o spoluprácu za finančnú náhradu. Veríme teda, že v krátkej dobe budú uzavreté kúpne zmluvy a budeme môcť začať stavať inžinierske siete (IS).

Aj ja si myslím, že ak niekto chce za meter pozemku 70 alebo 80 eur, mal by dotyčnému pozemok predať aj s asfaltovou cestou a prípojkami IS priamo na pozemku, ako sa to deje pri Bratislave. Je nemorálne, aby sa na biznis určitej skupiny vlastníkov skladali občania celého mesta.

Čo dotovať

Poslanci by mali rozhodnúť, ako ďalej s bytovou výstavbou v Námestove, čo dotovať a čo nie. Ak to nechcú, nech prenechajú kompetencie primátorovi, on si s tým dokáže poradiť. Nedá sa rozhodovať bez kompetencii.

Príjem podielových daní je približne 332 eur na jedného občana, či žije v bytovke alebo v rodinnom dome. Náklady spojené s výstavbou technickej vybavenosti spolu so zimnou a letnou údržbou sú podstatne nižšie pri hromadnej bytovej zástavbe ako pri výstavbe rodinných domov.

Ekonomika nepustí a mala by sa ňou riadiť aj samospráva.

Vladimír Natšin, vedúci oddelenia výstavby mestského úradu v Námestove

Čo na to poslanci

Rastislav Zanovit (NEKA): Riešenie budovať cesty prioritne tam, kde občania odpredajú obci pozemok za symbolickú cenu, vzišlo z finančnej komisie v snahe urobiť v definovanom čase viacej ciest. Tento postup je bežný v okolitých dedinách, konkrétne som sa o tom svojho času rozprával so starostom obce Lokca. Či to bol pre Námestovo dobrý nápad alebo nie, ukáže život, ale zdá sa, že platné VZN skomplikovalo situáciu niektorým občanom mesta. Toto všetko sú relikty minulosti, lebo ľudia chceli stavať, ale nechceli čakať, kým sa im k domu postaví infraštruktúra, lebo vedeli, ako to v Námestove chodilo a žiaľ stále chodí. V tomto môžem s pánom Chomátom len súhlasiť, že mesto mohlo vo veci pozemkových úprav od roku 2002, kedy bol schválený platný územný plán, urobiť viac. Iste, je to veľmi nevďačná úloha, náročná na administráciu a čas, ale inak to nejde. Je to obeta a služba pre ľudí. A kto iný ako mesto by to mal urobiť?

Anton Ťapák (Smer), predseda komisie výstavby pri MsZ: Mesto v plánovanej výstavbe rodinných domov v zmysle územného plánu nemôže investovať do miestnych komunikácii, ktoré nevlastní. Jednoducho povedané, mesto nemôže investovať finančné prostriedky do cudzieho majetku. Musí vykúpiť pozemky pod miestne komunikácie od súkromných vlastníkov, až potom môže investovať do inžinierskych sieti. A tu musí prísť iniciatíva od samotných stavebníkov, ktorí chcú stavať na tej-ktorej ulici.

Mesto a poslanci sú za to, aby sa stavalo, no nápomocní by mali byť aj samotní stavebníci. Ďalšia otázka, ktorou sa zaoberala aj komisia výstavby, znie: Investovať do miestnej komunikácie na ulici s jedným alebo dvomi domami? Alebo tam, kde bude zastavaná celá ulica? Mesto nemá toľko peňazí, aby sa venovalo len výstavbe nových komunikácii. Potrebuje peniaze aj na iné aktivity, potrebné pre občanov. Požiadaviek, ktoré sa nedajú pokryť, je strašne veľa. Niektoré miestne komunikácie a chodníky sú v hroznom stave, strecha na kultúrnom dome nám už niekoľko rokov tečie, atď. Komisia výstavby a finančná sú len poradným orgánom pre poslancov, ktorí to majú všetko v rukách. Výkupnú cenu pozemkov pod miestne komunikácie, ako uvádza p. Chomát, schválili poslanci na návrh finančnej komisie.

(r)


  1. Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa 896
  2. Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič 755
  3. Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal Foto 354
  4. Ľudia chceli na uliciach infotabule, dostali ich 292
  5. Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne 246
  6. Krivskou dolinou prešla viac ako tisícka turistov Foto 227
  7. České finále režírovala florbalistka z Tvrdošína 191
  8. Tipnite si, koľko ľudí prišlo na verejný hovor v meste 169
  9. Vitajte medzi nami, malinkí Oravci Foto 163
  10. Ukradnutý lesný traktor konečne našli 125

Najčítanejšie správy

Orava

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal

Na piatom ročníku sa stretli znova kamaráti, ktorí si majú stále čo povedať.

Ľudia chceli na uliciach infotabule, dostali ich

Nové informačné tabule žiadali domáci obyvatelia aj návštevníci pre lepšiu orientáciu.

Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne

Šesťdesiattisíc eur z rezortu vnútra by malo pomôcť znížiť kriminalitu. Z oravských žiadateľov uspeli tri dediny, jedno mesto a tri organizácie.

Blízke regióny

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú

Na martinskú hokejovú súpisku pribudli nové mená. Všetci hráči, ktorí na Podháj prichádzajú, majú za sebou minimálne prvoligové skúsenosti.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

V Dolnej Štubni narazilo auto do cisterny

Na železničnom priecestí pri Dolnej Štubni sa nákladný vlak zrazil s osobným autom.

Vrútocká ŽOS-ka sa spája s Budamar Logistics

Protimonopolný úrad schválil koncentráciu ŽOS Vrútky a spoločnosti Budmar Logistics.

Všetky správy

Sagan vyhral štvrtú etapu na Tour Down Under, prvýkrát v kariére

Cyklistom znepríjemňovalo život horúce počasie.

Je až na konci svetovej päťdesiatky. Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Je to ako s nehnuteľnosťami. Ceny najlepších futbalistov určujú trh a kvalita.

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

Rybáriková postúpila do osemfinále, ukázala skvelý obrat v prvom sete

Slovenka prehrávala v prvom sete už 2:5, dokázala vyhrať.

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že ak by o brexite hlasovali druhýkrát, rozhodli by inak.