DOLNÝ KUBÍN. Zázrivský rodák Maximilián Račkay je hlavným hrdinom najnovšej knihy Dolnokubínčana Petra Hubu. „Zomrel v roku 1872 v Tvrdošíne vo veku 66 rokov,“ hovorí autor. „Mal deti a my nevieme, kde je pochovaný. Nepoznáme ani jeho podobu. Nepochopiteľné.“
Neverí, že neexistuje
Pri pátraní po málo známom maliarovi narazil Huba na ochotu i neochotu. „Mnohí ho považujú za ľudového umelca, nevedia, že tri roky študoval na výtvarnej akadémii vo Viedni. Po návrate na Oravu namaľoval obraz Madony pre kostol v Tvrdošíne. Mrzí ma, že sa nám ho nepodarilo nájsť. Neveria, že existuje, no ja neverím, že by niektorý pán farár pálil obrazy. Aj zázrivský obraz bol potrhaný, keď sa našiel, a choďte sa naň dnes pozrieť do veže kostola.“
Huba sa domnieva, že Račkayovci vlastnili maliarsku dielňu. „Na Orave a na Liptove mali monopol na maľovanie obrazov do kostolov. Zrejme preto sa tu neskôr narodenému Bohúňovi nepodarilo uchytiť. Museli ho ovplyvniť, no Bohúň bol vznešený. Račkay maľoval aj opitých, Bohúň by to nikdy nebol urobil.“
Na Račkayove diela sa dennodenne pozerajú oravskí veriaci v Zázrivej, Kňažej, Habovke, Krušetnici a v Čimhovej.
Nová kniha. Vydala ju Oravská knižnica v náklade 700 kusov, je nepredajná.
Kolekcia odevov
Kniha prináša doteraz neznáme životopisné údaje a predstavuje známe i neznáme Račkayove diela. Za najcennejšiu časť považuje autor kolekciu 17 obrazov z polovice 19. storočia. Ide o ilustrácie k monografii Daniela Szontágha o Oravskej stolici, ktorá nikdy nevyšla. Rukopis leží v Čaplovičovej knižnici v Dolnom Kubíne. Väčšina olejomalieb skončila v Národopisnom múzeu v Budapešti.
„Trvalo nám pol roka, kým sme získali 14 fotografií za päťsto eur. Vraj keby sme neboli kultúrnou inštitúciou, zaplatili by sme raz toľko. No stálo to za to. Prinášame najstaršiu podobu odevov v minulosti. Zámerne hovorím odevov, nie krojov. Je to pokope, dokonca podelené na dolnú a Hornú Oravu.“
Ženské odevy v mestečkách Oravskej župy. Zľava doprava: Veličná, Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo, Trstená, Bobrov.
Nie pálenke
Račkay prispel aj k boju proti pitiu, a to prostredníctvom ilustrácií k hre kňaza Eduarda Korponaya Pálenka! alebo Rozličné, najviac smutné obrazy pospolitého života v strede 19. storočia v štyroch dejstvách. „Čím horšie na Orave bolo, tým viac ľudia pili,“ hovorí Huba. „Aj v samotnom Dolnom Kubíne prinášal alkohol úplnú katastrofu.“
Čiernobiele ilustrácie priniesli Račkayovi popularitu hlavne medzi zakladateľmi spolkov striezlivosti.