Autodoprava je tvrdý oriešok

Stanovisko kompetentných sa už niekoľko rokov nemení. Znie: Vaša požiadavka je v riešení.

Zničený most ťažké kamióny už neunesie. Opravy sa tak rýchlo nedočká.Zničený most ťažké kamióny už neunesie. Opravy sa tak rýchlo nedočká. (Zdroj: MARTA MAŤUGOVÁ)

ZÁKAMENNÉ. „Žiadame, prosíme, cestu testujeme,“ hovorí Anton Klimčík, šéf Združenie oravských prepravcov. Okrem autobusov vlastní 25 veľkých kamiónov. Z Námestovského okresu sa nimi v zime dostane do sveta len cez zákazy, v lete s vyššími nákladmi. S rovnakými problémami sa borí ďalšia desiatka autodopravcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktorou cestou na Oravu

Cesta Orava - Kysuce je v úseku Oravská Lesná – Vychylovku pre kamiónovú dopravu celoročne neprejazdná. V zime sa nedá prejsť ani cez horský priechod Príslop. Na viac ako stokilometrovej obchádzke cez Tvrdošín je pri Štefanove nad Oravou most s nosnosťou maximálne 30 ton. Naložený kamión má minimálne 40. Do okresu sa dá dostať ešte väčšou obchádzkou tromi hraničnými priechodmi z Poľska. Ale iba s nákladiakmi do 7,5 tony.

SkryťVypnúť reklamu

Risk cez dlho očakávanú a drahú cestu II. triedy Vychylovka - Oravská Lesná je síce bezpečný, ale môže vyjsť na 60 eur. „Je to vždy výhodnejšie, ako obchádzka frekventovanou a často zablokovanou cestou popod Strečno.“

Nová stavba vyhovuje

Po otvorení spojnice Oravská Lesná – Vychylovka v roku 2008 kompetentní výnimku kamionistom neschválili, lebo cesta bola v skúšobnej prevádzke. Po jej odovzdaní do užívania argumentovali nosnosťou mostov. „Bol som za projektantom, povedal, že nosnosť vyhovuje aj najťažším kamiónom,“ hovorí Anton Klimčík.

Ďalším argumentom proti zrušeniu obmedzenia kamiónov boli ostré zákruty. „Za prítomnosti všetkých kompetentných z oravskej i kysuckej strany sme urobili dvoma kamiónmi skúšobnú jazdu. Nebol problém.“

Už vlani v septembri sme aj do redakcie dostali stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Žiline. „K obmedzeniu cesty z hľadiska stavebno-technického stavu sa vyjadrujú príslušní projektanti a správca komunikácie. Dopravný inšpektorát súhlasí so zrušením obmedzenia pre nákladnú dopravu pre dopravnú obsluhu v prípade, že príslušný projektant alebo správca komunikácie toto povolí. S prejazdom tranzitu po ceste II/520 v celom úseku nesúhlasíme.“

SkryťVypnúť reklamu

Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) ako vlastník cesty požiadal koncom januára Slovenskú správu ciest o vykonanie diagnostiky na predmetnom úseku cesty. Diagnostiku sa podarilo urobiť 18. apríla.

„Konečné rozhodnutie možno očakávať až po doručení, teda koncom apríla alebo začiatkom mája,“ povedala hovorkyňa ŽSK Hana Danová. „Rozhodnutiu doteraz bránilo poznanie únosnosti vozovky, či je cesta stavaná na záťaž nákladných vozidiel nielen v novo vybudovanom úseku, ale aj v celej dotknutej trase. Stavebno–technický stav nie je len smerové a výškové vedenie cesty, ale aj konštrukčné zloženie vozovky. Vykonaniu diagnostiky bránili poveternostné podmienky. Dôležité je zdôrazniť, že Žilinský samosprávny kraj chce chrániť najmä bezpečnosť a majetok občanov v dotknutom území.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri autách je celý život

Anton Klimčík podniká v doprave dve desaťročia. Pri autách vyrastal, vojenčil, pracoval ako kamionista i vedúci dopravy. Podnikať začal s jedným trambusom. „Rovnako ako rýchlo beží život, tak rýchlo napreduje vývoj aj v doprave.“

Dnes majú jeho vozidlá klimatizáciu, navigáciu, sú pohodlné, bezpečné, vybavené potrebnou elektronikou pre pohodlie cestujúcich i vodiča.

„Keď som začínal, na spanie som si sklopil sedačku, na schladenie v horúčavách stačili okná.“

Ak by mal firmu zakladať dnes, určite by vraj nesídlila na Slovensku. Hnevá ho, že štát domácim podnikateľom nepomáha, zahraničným áno.

„Keby všetky peniaze z cestnej dane, mýta či poistiek išli do opravy ciest, mali by sme ich luxusné,“ hovorí Klimčík. „Keby boli ceny pohonných hmôt porovnateľné s cenami v zahraničí, mohol štát získať z DPH a spotrebnej dane viac.“ Jeho firma v Zákamennom vynakladá len na naftu mesačne približne 120-tisíc eur. Tankuje prevažne v zahraničí.

Čo by privítal od štátu? Aby pomáhal domácim podnikateľom a nezaťažoval ich neustále rastúcimi daňami a odvodmi. A aby povolil aspoň miestnym prepravcom dostať sa normálnym spôsobom kamiónmi na Oravu. Anton Klimčík zamestnáva viac ako sto ľudí.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 674
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 106
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 109
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 917
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 269
  1. Elena Antalová: Odišla Eva Štefankovičová, režisérka filmu, ktorého scenár ležal 10 rokov v televíznej dramaturgii, lebo ešte nenastal ten správny čas nakrútiť ho
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.4.1924)
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  4. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  5. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  6. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  7. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  8. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 97 825
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 542
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 245
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 660
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 30 948
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 895
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Odišla Eva Štefankovičová, režisérka filmu, ktorého scenár ležal 10 rokov v televíznej dramaturgii, lebo ešte nenastal ten správny čas nakrútiť ho
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.4.1924)
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  4. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  5. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  6. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  7. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  8. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 97 825
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 542
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 245
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 660
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 30 948
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 895
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu