Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky
DO NÁMESTOVSKA JE PRE VEĽKÉ KAMIÓNY CESTA ZARÚBANÁ

Autodoprava je tvrdý oriešok

Stanovisko kompetentných sa už niekoľko rokov nemení. Znie: Vaša požiadavka je v riešení.

Zničený most ťažké kamióny už neunesie. Opravy sa tak rýchlo nedočká.Zničený most ťažké kamióny už neunesie. Opravy sa tak rýchlo nedočká. (Zdroj: MARTA MAŤUGOVÁ)

ZÁKAMENNÉ. „Žiadame, prosíme, cestu testujeme,“ hovorí Anton Klimčík, šéf Združenie oravských prepravcov. Okrem autobusov vlastní 25 veľkých kamiónov. Z Námestovského okresu sa nimi v zime dostane do sveta len cez zákazy, v lete s vyššími nákladmi. S rovnakými problémami sa borí ďalšia desiatka autodopravcov.

Ktorou cestou na Oravu

Cesta Orava - Kysuce je v úseku Oravská Lesná – Vychylovku pre kamiónovú dopravu celoročne neprejazdná. V zime sa nedá prejsť ani cez horský priechod Príslop. Na viac ako stokilometrovej obchádzke cez Tvrdošín je pri Štefanove nad Oravou most s nosnosťou maximálne 30 ton. Naložený kamión má minimálne 40. Do okresu sa dá dostať ešte väčšou obchádzkou tromi hraničnými priechodmi z Poľska. Ale iba s nákladiakmi do 7,5 tony.

Skryť Vypnúť reklamu

Risk cez dlho očakávanú a drahú cestu II. triedy Vychylovka - Oravská Lesná je síce bezpečný, ale môže vyjsť na 60 eur. „Je to vždy výhodnejšie, ako obchádzka frekventovanou a často zablokovanou cestou popod Strečno.“

Nová stavba vyhovuje

Po otvorení spojnice Oravská Lesná – Vychylovka v roku 2008 kompetentní výnimku kamionistom neschválili, lebo cesta bola v skúšobnej prevádzke. Po jej odovzdaní do užívania argumentovali nosnosťou mostov. „Bol som za projektantom, povedal, že nosnosť vyhovuje aj najťažším kamiónom,“ hovorí Anton Klimčík.

Ďalším argumentom proti zrušeniu obmedzenia kamiónov boli ostré zákruty. „Za prítomnosti všetkých kompetentných z oravskej i kysuckej strany sme urobili dvoma kamiónmi skúšobnú jazdu. Nebol problém.“

Už vlani v septembri sme aj do redakcie dostali stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Žiline. „K obmedzeniu cesty z hľadiska stavebno-technického stavu sa vyjadrujú príslušní projektanti a správca komunikácie. Dopravný inšpektorát súhlasí so zrušením obmedzenia pre nákladnú dopravu pre dopravnú obsluhu v prípade, že príslušný projektant alebo správca komunikácie toto povolí. S prejazdom tranzitu po ceste II/520 v celom úseku nesúhlasíme.“

Skryť Vypnúť reklamu

Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) ako vlastník cesty požiadal koncom januára Slovenskú správu ciest o vykonanie diagnostiky na predmetnom úseku cesty. Diagnostiku sa podarilo urobiť 18. apríla.

„Konečné rozhodnutie možno očakávať až po doručení, teda koncom apríla alebo začiatkom mája,“ povedala hovorkyňa ŽSK Hana Danová. „Rozhodnutiu doteraz bránilo poznanie únosnosti vozovky, či je cesta stavaná na záťaž nákladných vozidiel nielen v novo vybudovanom úseku, ale aj v celej dotknutej trase. Stavebno–technický stav nie je len smerové a výškové vedenie cesty, ale aj konštrukčné zloženie vozovky. Vykonaniu diagnostiky bránili poveternostné podmienky. Dôležité je zdôrazniť, že Žilinský samosprávny kraj chce chrániť najmä bezpečnosť a majetok občanov v dotknutom území.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pri autách je celý život

Anton Klimčík podniká v doprave dve desaťročia. Pri autách vyrastal, vojenčil, pracoval ako kamionista i vedúci dopravy. Podnikať začal s jedným trambusom. „Rovnako ako rýchlo beží život, tak rýchlo napreduje vývoj aj v doprave.“

Dnes majú jeho vozidlá klimatizáciu, navigáciu, sú pohodlné, bezpečné, vybavené potrebnou elektronikou pre pohodlie cestujúcich i vodiča.

„Keď som začínal, na spanie som si sklopil sedačku, na schladenie v horúčavách stačili okná.“

Ak by mal firmu zakladať dnes, určite by vraj nesídlila na Slovensku. Hnevá ho, že štát domácim podnikateľom nepomáha, zahraničným áno.

„Keby všetky peniaze z cestnej dane, mýta či poistiek išli do opravy ciest, mali by sme ich luxusné,“ hovorí Klimčík. „Keby boli ceny pohonných hmôt porovnateľné s cenami v zahraničí, mohol štát získať z DPH a spotrebnej dane viac.“ Jeho firma v Zákamennom vynakladá len na naftu mesačne približne 120-tisíc eur. Tankuje prevažne v zahraničí.

Čo by privítal od štátu? Aby pomáhal domácim podnikateľom a nezaťažoval ich neustále rastúcimi daňami a odvodmi. A aby povolil aspoň miestnym prepravcom dostať sa normálnym spôsobom kamiónmi na Oravu. Anton Klimčík zamestnáva viac ako sto ľudí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 757
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 805
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 234
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 094
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 820
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 608
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 516
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 469
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 422
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 289
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Zlodejov zaznamenali kamery, koľkokrát si ešte toto trúfnu

Drzosť niektorých ľudí, ktorí odmietajú za tovar platiť, je čoraz väčšia. Nezastavia sa pred ničím. Kradnú v noci aj za bieleho dňa, kamery im nevadia.

Dvojica podozrivých mužov tesne pred krádežov v obchode s náradím.

Mesto pripravuje festival kvetov, vysadilo už päťdesiattisíc cibuliek

Samospráva Dolného Kubína pokračuje s výsadbou cibuliek kvetov do trávnikov. Nepotrebujú špeciálnu starostlivosť, svojimi farbami spestria a ozdobia zelené plochy približne päť rokov.

Výsadba cibuliek kvetov do trávnika.

Skončil piaty a ani nevedel, aké preteky patria do kalendára

Milovník horských behov urobil v roku 2020 veľký športový progres. Dostavili sa aj výborné výsledky.

Michal Tuka miluje horské behy.

Prvý víťaz Krištálového puku

Oravský hokejista strelil najkrajší gól mesiaca október.

Samuel Zahradník získal tento nádherný puk.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

Dve základné školy v Nových Zámkoch hľadajú riaditeľa

Aké podmienky musia spĺňať a koľko budú zarábať?

Už ste čítali?