Oravčan testuje elektromobil z Číny

Milo šokovaní sú zatiaľ všetci, ktorým sa dal v ňom povoziť.

Od vysnívaného športiaku má ďaleko, no na nákupy bohato stačí.Od vysnívaného športiaku má ďaleko, no na nákupy bohato stačí. (Zdroj: LUCIA ŠPITALOVÁ)

VYŠNÝ KUBÍN. Červený elektromobil parkuje v garáži vyšnokubínskeho podnikateľa Emila Kubiša od októbra. Po asi sedemsto najazdených kilometroch superlatívmi nešetrí. „Je to fantastické auto najmä pre ženy,“ hovorí Emil. „Nemá spojku.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako na obláčiku

Pred rokmi na výstave fotovoltaiky v Paríži sa známemu oravskému propagátorovi zelenej energie zapáčili elektrické trojkolky.

„Behali po výstavisku a boli veľmi sympatické. Rozhodol som sa dve si kúpiť. V rozľahlom areáli firmy mi urobili neskutočne dobrú službu. Nabil som ich na nočný prúd a chodil som dva týždne. Na benzínových autách jazdím viac ako tridsať rokov. Aj teraz mám solídnu značku, no mal som kopec porúch – všetky súviseli s benzínovým motorom. Nič z toho, čo sa pokazilo na Volve, elektromobil nepozná.“

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli autám na elektrinu Oravčan vlani meral cestu na výstavu do Hanoveru. „Boli tam autá od 9-tisíc eur do stotisíc. To bola jedna báseň sadnúť si dnu, cítil som sa ako na obláčiku.“

Na značkách

Emilovi sa podarilo získať na testovanie čínske auto značky Baoya. „Bolo mi úplne jedno, aké auto to bude, chcel som zistiť, čo je to za zázrak. Ako prvý na Slovensku som ho dal na značky.“

Prihlásiť auto na polícii trvalo o čosi dlhšie ako zvyčajne. „Program, stavaný na benzínové motory, nebol schopný auto s 10-kilowattovým motorom a bez exhalátov prijať. Podarilo sa, no muselo to ísť cez najvyššie miesta.“

elcele.jpg

Dojazd znížila zima

Čínsky výrobca uvádza dojazd 120 – 140 kilometrov – v lete a pri úspornej jazde. Ako si Baoya poradila s pravou oravskou zimou? „Išiel som do Kubína, keď snežilo. Po zapnutí svetiel, stieračov a kúrenia dojazd klesol na 75 – 80 kilometrov. Auto ma upozornilo, že akumulátor treba nabiť. Ešte som nešiel na doraz. Baterky sú pod sedadlami, čo je od podlahy asi 15 centimetrov. Neprejdem, keď napadne viac snehu. Auto využívam na nákupy v meste a vybavovanie po úradoch.“

SkryťVypnúť reklamu

Nabíja sa cez kábel v zásuvke na 220 voltov. „Výrobca uvádza, že ho treba nabíjať 12 – 16 hodín pri úplne vybitom akumulátore, pričom odoberie dva kilowatty za hodinu. Vnímam pozitívne, že ma jedno dobitie na nočný prúd vyjde dve eurá. Toľko stojí osemdesiat kilometrov cez zimu mňa, kto nemá nočný prúd, nech sú náklady päť eur na sto kilometrov.“

elzas.jpg

Kúrenie nevyšlo

Názory na elektromobily sú rôzne. Nadšenci ako Emil ich chvália do neba, iní ich považujú za panské huncútstvo – za veľa peňazí málo muziky. Redaktor portálu Autoweb Filip Rakovan po štyridsaťkilometrovej zimnej jazde cez Prahu prehlásil, že druhý raz si radšej zavolá taxík, pôjde metrom alebo pešo – všetko je jednoducho lepšie.

Emil Kubiš pripúšťa, že kúrenie je slabá stránka. „Cez dovozcu som oslovil výrobcu, aby už počas výroby namontovali do auta maličký bufík na benzín. V žiadnom aute nie je hneď teplo. Aj do Volva, pokiaľ ho parkujem vonku, sadám vo vetrovke. Vystúpim v Kubíne, a kým si vybavím veci, opäť vychladne.“

SkryťVypnúť reklamu

Čaká nás revolúcia?

Cena testovaného auta sa pohybuje od 11 do 15-tisíc eur. „Keď som mal škodovku, mohol som len snívať o posilňovači riadenia, bŕzd, elektrickom ovládaní okien a zamykaní. Štandard je solídny, sedadlá sú o kúsok vyššie, ako v mikrobuse. Vozí sa v tom elegantne. Dopredu, dozadu, neutrál. Do mesta fantastické. Chcelo by ho ešte viac odhlučniť, s tým sa pohrám v lete.“

Oravčan si myslí, že elektromobily spôsobia revolúciu. „Zatiaľ to u nás nefunguje vo veľkom, ale nie preto, že to nie je dobrá vec. Za všetkým je naftárska loby. Ľudia sa musia zbaviť predsudkov a ak začnú rátať, pochopia, o čom to je. Áno, tridsaťtisíc eur nemá hocikto, no desaťtisíc už nie je tak veľa. Cenovo je porovnateľné, no nákladmi neporovnateľné. Podľa toho, čo vidím a počúvam, sériová výroba sa rozbieha a Čínu nezastaví nikto, či sa to niekomu páči alebo nie. Je to nezadržateľné.“

Vyšnokubínčan je rád, že sa mohol s elektromobilom skamarátiť skôr ako ostatní. „Mnohí hovoria o tom, čo počuli alebo videli v televízore. A to je trochu málo na zodpovedný názor. Treba si to vyskúšať, fakty vás presvedčia, že je to o kúsok inak. Určite by som šiel do Kubína radšej na elektromobile ako pešo.“

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 764
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 611
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 456
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 416
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 043
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 029
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 982
  1. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  2. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  3. Peter Franek: Facka od ľudí.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  5. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  6. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  7. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  8. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 411
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 943
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 565
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 197
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 691
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 530
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Petra Jurincová, Alena Lenčuchová a Renáta Kubíková.

Pomocou moderných technológií chcú rozvíjať kritické myslenie.


Angelika Strnádelová
Tím Orava.

Na turnaji Oravci iba raz prehrali.


Jozef Socha a 1 ďalší
Fotovoltika na streche škôlky na sídlisku Brezovec už pomáha mestu šetriť energie.

Dolnokubínčania si chcú sami vyrábať elektrinu.


TASR a 1 ďalší
Práce na rašeliniskovej lokalite Medzi bormi neďaleko Zuberca.

Zo sto hektárov ostalo ledva desať.


  1. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  2. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  3. Peter Franek: Facka od ľudí.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  5. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  6. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  7. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  8. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 411
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 943
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 565
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 197
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 691
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 530
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu