Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Oravčan testuje elektromobil z Číny

Milo šokovaní sú zatiaľ všetci, ktorým sa dal v ňom povoziť.

Od vysnívaného športiaku má ďaleko, no na nákupy bohato stačí.Od vysnívaného športiaku má ďaleko, no na nákupy bohato stačí. (Zdroj: LUCIA ŠPITALOVÁ)

VYŠNÝ KUBÍN. Červený elektromobil parkuje v garáži vyšnokubínskeho podnikateľa Emila Kubiša od októbra. Po asi sedemsto najazdených kilometroch superlatívmi nešetrí. „Je to fantastické auto najmä pre ženy,“ hovorí Emil. „Nemá spojku.“

Ako na obláčiku

Pred rokmi na výstave fotovoltaiky v Paríži sa známemu oravskému propagátorovi zelenej energie zapáčili elektrické trojkolky.

„Behali po výstavisku a boli veľmi sympatické. Rozhodol som sa dve si kúpiť. V rozľahlom areáli firmy mi urobili neskutočne dobrú službu. Nabil som ich na nočný prúd a chodil som dva týždne. Na benzínových autách jazdím viac ako tridsať rokov. Aj teraz mám solídnu značku, no mal som kopec porúch – všetky súviseli s benzínovým motorom. Nič z toho, čo sa pokazilo na Volve, elektromobil nepozná.“

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli autám na elektrinu Oravčan vlani meral cestu na výstavu do Hanoveru. „Boli tam autá od 9-tisíc eur do stotisíc. To bola jedna báseň sadnúť si dnu, cítil som sa ako na obláčiku.“

Na značkách

Emilovi sa podarilo získať na testovanie čínske auto značky Baoya. „Bolo mi úplne jedno, aké auto to bude, chcel som zistiť, čo je to za zázrak. Ako prvý na Slovensku som ho dal na značky.“

Prihlásiť auto na polícii trvalo o čosi dlhšie ako zvyčajne. „Program, stavaný na benzínové motory, nebol schopný auto s 10-kilowattovým motorom a bez exhalátov prijať. Podarilo sa, no muselo to ísť cez najvyššie miesta.“

elcele.jpg

Dojazd znížila zima

Čínsky výrobca uvádza dojazd 120 – 140 kilometrov – v lete a pri úspornej jazde. Ako si Baoya poradila s pravou oravskou zimou? „Išiel som do Kubína, keď snežilo. Po zapnutí svetiel, stieračov a kúrenia dojazd klesol na 75 – 80 kilometrov. Auto ma upozornilo, že akumulátor treba nabiť. Ešte som nešiel na doraz. Baterky sú pod sedadlami, čo je od podlahy asi 15 centimetrov. Neprejdem, keď napadne viac snehu. Auto využívam na nákupy v meste a vybavovanie po úradoch.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nabíja sa cez kábel v zásuvke na 220 voltov. „Výrobca uvádza, že ho treba nabíjať 12 – 16 hodín pri úplne vybitom akumulátore, pričom odoberie dva kilowatty za hodinu. Vnímam pozitívne, že ma jedno dobitie na nočný prúd vyjde dve eurá. Toľko stojí osemdesiat kilometrov cez zimu mňa, kto nemá nočný prúd, nech sú náklady päť eur na sto kilometrov.“

elzas.jpg

Kúrenie nevyšlo

Názory na elektromobily sú rôzne. Nadšenci ako Emil ich chvália do neba, iní ich považujú za panské huncútstvo – za veľa peňazí málo muziky. Redaktor portálu Autoweb Filip Rakovan po štyridsaťkilometrovej zimnej jazde cez Prahu prehlásil, že druhý raz si radšej zavolá taxík, pôjde metrom alebo pešo – všetko je jednoducho lepšie.

Emil Kubiš pripúšťa, že kúrenie je slabá stránka. „Cez dovozcu som oslovil výrobcu, aby už počas výroby namontovali do auta maličký bufík na benzín. V žiadnom aute nie je hneď teplo. Aj do Volva, pokiaľ ho parkujem vonku, sadám vo vetrovke. Vystúpim v Kubíne, a kým si vybavím veci, opäť vychladne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Čaká nás revolúcia?

Cena testovaného auta sa pohybuje od 11 do 15-tisíc eur. „Keď som mal škodovku, mohol som len snívať o posilňovači riadenia, bŕzd, elektrickom ovládaní okien a zamykaní. Štandard je solídny, sedadlá sú o kúsok vyššie, ako v mikrobuse. Vozí sa v tom elegantne. Dopredu, dozadu, neutrál. Do mesta fantastické. Chcelo by ho ešte viac odhlučniť, s tým sa pohrám v lete.“

Oravčan si myslí, že elektromobily spôsobia revolúciu. „Zatiaľ to u nás nefunguje vo veľkom, ale nie preto, že to nie je dobrá vec. Za všetkým je naftárska loby. Ľudia sa musia zbaviť predsudkov a ak začnú rátať, pochopia, o čom to je. Áno, tridsaťtisíc eur nemá hocikto, no desaťtisíc už nie je tak veľa. Cenovo je porovnateľné, no nákladmi neporovnateľné. Podľa toho, čo vidím a počúvam, sériová výroba sa rozbieha a Čínu nezastaví nikto, či sa to niekomu páči alebo nie. Je to nezadržateľné.“

Vyšnokubínčan je rád, že sa mohol s elektromobilom skamarátiť skôr ako ostatní. „Mnohí hovoria o tom, čo počuli alebo videli v televízore. A to je trochu málo na zodpovedný názor. Treba si to vyskúšať, fakty vás presvedčia, že je to o kúsok inak. Určite by som šiel do Kubína radšej na elektromobile ako pešo.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 459
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 656
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 934
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 977
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 077
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 616
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 747
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 711
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 581
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 037
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Župné nemocnice v Žilinskom kraji už majú covidové oddelenia plné

Jedna vec je vyčleniť lôžka a techniku, druhá zohnať k nim odborný personál.

Hornooravská nemocnica v

Všetky kontaktné pracoviská polície sú od dnes zatvorené

Od zajtra, 28. októbra, sú na celom Slovensku zatvorené aj klientské centrá a Katastrálne odbory Okresných úradov vrátane podateľní.

Všetky kontaktné pracoviská polície určené pre verejnosť sú zatvorené do odvolania.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Tanečník Kristián: Spočiatku sa ma pýtali, prečo nehrám futbal

Kristián Šimko z Klina má 12 rokov, chce dobyť tanečný parket.

Kristián na festivale Tanečno.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?