Pondelok, 18. december, 2017 | Meniny má Sláva, Slávka
Pridajte si svoje mesto

Lyžiarske stredisko pod Roháčmi nie je prázdne ani v noci

O prevádzku najvyššie položeného lyžiarskeho strediska na Orave sa starajú desiatky ľudí.

Pomocník na úpravu tratí je vždy v pohotovosti.(Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

ZUBEREC. Štyri vleky, päť zjazdoviek, viac ako štyri kilometre upravených tratí do nadmorskej výšky takmer 1500 metrov. Zverovka - Spálená.

Bezpečnosť zaručia aj snímače

V stredisku pracuje na jednej zmene len pri obsluhe vlekov a lanovky zhruba štrnásť ľudí. Ďalší sú pri pokladniach, v servise, lyžiarskej škole, bufetoch. Keď je stredisko plné, stará sa o lyžiarov aj tridsať ľudí. Pri vlekoch musia byť školení ľudia schopní opraviť prípadnú poruchu. Na každej zmene je minimálne jeden strojný mechanik a jeden elektrikár.

K väčším poruchám či tragédiám spôsobeným pádom niektorej sedačky zatiaľ na Spálenej nedošlo. Zrejme aj vďaka prepracovanému systému zariadenia.

„Na každom stožiari sú snímače. Keby sa niečo stalo a lano by malo spadnúť, systém automaticky zastaví celú lanovku, “ hovorí Ladislav Kvak, riaditeľ spoločnosti Tatrawest, ktorá vlastní lyžiarske stredisko.

Čiernu trať stále pripravujú

Tohtoročnú sezónu začali v stredisku pod Roháčmi 14. decembra. Dva týždne predtým desiatky zamestnancov zasnežovali trate. Od začiatku mali lyžiari k dispozícii štyri zjazdovky. Piata, takzvaná čierna, vedúca popod lanovku, stále nie je stopercentne zjazdná.

„Musí na nej byť viac snehu, ako v ostatných častiach,“ hovorí Kvak„Čakáme už len na mrazy, aby sme ju mohli dosnežiť a začať upravovať.“

V stredisku sú tri vleky a jedna sedačková lanovka. Najmenší vlek, detský, má 250 metrov, ďalší 450 metrov. Za hodinu sa na ňom môže odviezť maximálne 600 ľudí. V polovici trate začína najdlhší vlek, 800-metrový s hodinovou kapacitou 800 lyžiarov. Najväčšiu kapacitu, až 2000 ľudí, má takmer 1,5-kilometra dlhá sedačka. Stopercentná vyťaženosť sa dosiahnuť nedá ani počas vrcholu sezóny. V lepších dňoch je zhruba 80-percentná.

Hoci je prevádzka lanovky nákladná, premáva počas celej sezóny, aj keby sa na nej mal viezť len jeden lyžiar.

„Niekedy príde krátko pred jarou dvadsať ľudí. Ale fungujeme, bolo by neférové, keby sme lanovku odstavili.“

Nonstop služba

Lyžiari prichádzajú do strediska od deviatej rána. Prevádzka končí o štvrtej popoludní. Pre zamestnancov začína druhá zmena. Upravujú trate, príjazdy k sedačke, k vlekom, čistia parkoviská, odhŕňajú a posýpajú príjazdové cesty. „Niekedy ratraky upravujú zjazdovky tri hodiny, výnimkou nie ani šesť hodín. Neraz končia o desiatej - jedenástej v noci.“

Keď je menej prírodného snehu a silný mráz, v noci nastupuje ďalšia partia ľudí. Musia rozmiestniť snežné delá, natiahnuť hadice a káble. Celú noc kontrolujú zasnežovanie. „Môže sa pretrhnúť hadica a vtedy tam musí niekto byť, aby ju opravil. Aby sme ráno namiesto snehu nemali na zjazdovkách klzisko.“

Snežné delá vypínajú o štvrtej - piatej ráno. Vtedy opäť prichádzajú do práce vodiči ratrákov, aby trate znova upravili. Na zasnežovanie majú v Spálenej päť veľkých, mobilných snežných diel a 27 pevných tyčí.

Nová sedačka aj budova

Novinkou tohto roka je nová snoubordová trať. Na milovníkov adrenalínu čakajú rôzne skoky i prekážky. Opäť ju stavali mladí nadšenci snoubordingu zo Zuberca. Predtým museli absolvovať školenie, ako certifikované prekážky správne nainštalovať. „Zo všetkých návštevníkov je 35 percent snoubordistov,“ hovorí Kvak.

Do budúcnosti chcú majitelia strediska postaviť novú sedačkovú lanovku. Mala by začínať už pri parkovisku. „Súčasnú by sme skrátili. Nová by fungovala na inom princípe, na takzvanom odpojiteľnom systéme.“

Víziou je aj polyfunkčná budova pri parkovisku. Súčasné búdky, v ktorých je kasa, servis či lyžiarska škola, by tak boli pod jednou strechou. Pod Roháčmi však budovateľské zámery trvajú oveľa dlhšie ako inde. „Sme v národnom parku, musíme žiadať mnohé povolenia. Trvá roky, kým ich získame.“

V Spálenej sa tradične lyžuje minimálne do polovice apríla. „Sezónu nekončíme pre nedostatok snehu, ale pre nedostatok lyžiarov.“


  1. Pozrite sa, čo je v tejto škole nové 692
  2. Ohňostroje už dostali pravidlá. Pozrite sa, aké 432
  3. Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch 391
  4. Cvičili v zime, neodradilo ich ani hundranie ľudí. Teraz oslavujú Foto 293
  5. Advent zaplníme dobrými správami z Oravy 258
  6. Ako chlapčeka jeho čepček z detstva celý život ochraňuje 248
  7. Každý deň jeden príbeh ľudí žijúcich na Orave 170
  8. Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory Foto 141
  9. Pamiatky sa dajú uchovať ako mračno miliónov bodov 69
  10. Z vyrovnanej a dramatickej zápletky vyšiel prekvapivý víťaz 46

Najčítanejšie správy

Orava

Pozrite sa, čo je v tejto škole nové

V jedálni vydajú denne takmer šesťsto obedov, ale ženy už neumývajú taniere ani príbory.

Ohňostroje už dostali pravidlá. Pozrite sa, aké

Používanie ohňostrojov v metropole Bielej Oravy upraví nové nariadenie. Jeho porušenie môže vyjsť až 500 eur.

Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch

Nezamestnanosť láme pozitívne rekordy, čo zamestnávateľom komplikuje situáciu so získavaním pracovnej sily. Aj firmy na Orave sa musia obzerať po zahraničí. Už zamestnávajú takmer sto ľudí z krajín mimo Európskej únie.

Cvičili v zime, neodradilo ich ani hundranie ľudí. Teraz oslavujú

Pavol Stuchlý: Každý, kto sa dá na vzpieranie, musí vedieť, že je to tvrdá drina a veľa odriekania.

Advent zaplníme dobrými správami z Oravy

Každý deň si odkryte jedno políčko. Na tejto adventnej stránke nájdete príbehy ľudí žijúcich na Orave. Želáme vám príjemné predvianočné obdobie s archívom Našej Oravy. Kliknite na aktuálny dátum.

Blízke regióny

Mapa bola starovekým GPS, treba po nej prejsť prstom

Prvým GPS budú možno naši pravnuci nazývať mapy a atlasy, vďaka ktorým sme ešte nedávno dokázali precestovať celý svet. Túto a aj iné pravdy si môžete pozrieť na výstave Prstom po mape, ktorú sprístupnili v Literárnom múzeu SNK.

Pozor! V Čadci neznámy muž prepadáva ženy

Útočník mal údajne prepadnúť už viacero žien.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

HOKEJ: Martinčania premrhali trojgólový náskok, potom ich posledná Gelnica dorazila v nájazdoch

Naši vyhrávali po dvoch tretinách už 4:1, v závere III. tretiny aj 5:4, no i tak to nestačilo. Domov si chalani vezú len jeden bod, o ďalší prišli v penaltách.

Konečne! Kníhkaviareň aj v Martine

V rodnom Martine už ponúka svoje služby najnovší Martinus aj s kníhkaviarňou.

Všetky správy

Dravecký ozrejmil svoje vyhodenie. Beriem všetko na seba, tvrdí

Hokejista Vladimír Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde v Pjongčangu.

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal (+FOTO)

Kým pilotovi, ktorý pri sebe v lietadle nemal preukaz, úrad pokutu naparil, za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Kočner si nárokuje od Ruska ďalšiu zmenku za 26 miliónov eur

Podnikateľ Kočner sa na súd obrátil so štyrmi údajnými zmenkami v hodnote takmer 69 miliónov eur.