Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Lyžiarske stredisko pod Roháčmi nie je prázdne ani v noci

O prevádzku najvyššie položeného lyžiarskeho strediska na Orave sa starajú desiatky ľudí.

Pomocník na úpravu tratí je vždy v pohotovosti.Pomocník na úpravu tratí je vždy v pohotovosti. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

ZUBEREC. Štyri vleky, päť zjazdoviek, viac ako štyri kilometre upravených tratí do nadmorskej výšky takmer 1500 metrov. Zverovka - Spálená.

Bezpečnosť zaručia aj snímače

V stredisku pracuje na jednej zmene len pri obsluhe vlekov a lanovky zhruba štrnásť ľudí. Ďalší sú pri pokladniach, v servise, lyžiarskej škole, bufetoch. Keď je stredisko plné, stará sa o lyžiarov aj tridsať ľudí. Pri vlekoch musia byť školení ľudia schopní opraviť prípadnú poruchu. Na každej zmene je minimálne jeden strojný mechanik a jeden elektrikár.

Skryť Vypnúť reklamu

K väčším poruchám či tragédiám spôsobeným pádom niektorej sedačky zatiaľ na Spálenej nedošlo. Zrejme aj vďaka prepracovanému systému zariadenia.

„Na každom stožiari sú snímače. Keby sa niečo stalo a lano by malo spadnúť, systém automaticky zastaví celú lanovku, “ hovorí Ladislav Kvak, riaditeľ spoločnosti Tatrawest, ktorá vlastní lyžiarske stredisko.

Čiernu trať stále pripravujú

Tohtoročnú sezónu začali v stredisku pod Roháčmi 14. decembra. Dva týždne predtým desiatky zamestnancov zasnežovali trate. Od začiatku mali lyžiari k dispozícii štyri zjazdovky. Piata, takzvaná čierna, vedúca popod lanovku, stále nie je stopercentne zjazdná.

„Musí na nej byť viac snehu, ako v ostatných častiach,“ hovorí Kvak„Čakáme už len na mrazy, aby sme ju mohli dosnežiť a začať upravovať.“

Skryť Vypnúť reklamu

V stredisku sú tri vleky a jedna sedačková lanovka. Najmenší vlek, detský, má 250 metrov, ďalší 450 metrov. Za hodinu sa na ňom môže odviezť maximálne 600 ľudí. V polovici trate začína najdlhší vlek, 800-metrový s hodinovou kapacitou 800 lyžiarov. Najväčšiu kapacitu, až 2000 ľudí, má takmer 1,5-kilometra dlhá sedačka. Stopercentná vyťaženosť sa dosiahnuť nedá ani počas vrcholu sezóny. V lepších dňoch je zhruba 80-percentná.

Hoci je prevádzka lanovky nákladná, premáva počas celej sezóny, aj keby sa na nej mal viezť len jeden lyžiar.

„Niekedy príde krátko pred jarou dvadsať ľudí. Ale fungujeme, bolo by neférové, keby sme lanovku odstavili.“

Nonstop služba

Lyžiari prichádzajú do strediska od deviatej rána. Prevádzka končí o štvrtej popoludní. Pre zamestnancov začína druhá zmena. Upravujú trate, príjazdy k sedačke, k vlekom, čistia parkoviská, odhŕňajú a posýpajú príjazdové cesty. „Niekedy ratraky upravujú zjazdovky tri hodiny, výnimkou nie ani šesť hodín. Neraz končia o desiatej - jedenástej v noci.“

Skryť Vypnúť reklamu

Keď je menej prírodného snehu a silný mráz, v noci nastupuje ďalšia partia ľudí. Musia rozmiestniť snežné delá, natiahnuť hadice a káble. Celú noc kontrolujú zasnežovanie. „Môže sa pretrhnúť hadica a vtedy tam musí niekto byť, aby ju opravil. Aby sme ráno namiesto snehu nemali na zjazdovkách klzisko.“

Snežné delá vypínajú o štvrtej - piatej ráno. Vtedy opäť prichádzajú do práce vodiči ratrákov, aby trate znova upravili. Na zasnežovanie majú v Spálenej päť veľkých, mobilných snežných diel a 27 pevných tyčí.

Nová sedačka aj budova

Novinkou tohto roka je nová snoubordová trať. Na milovníkov adrenalínu čakajú rôzne skoky i prekážky. Opäť ju stavali mladí nadšenci snoubordingu zo Zuberca. Predtým museli absolvovať školenie, ako certifikované prekážky správne nainštalovať. „Zo všetkých návštevníkov je 35 percent snoubordistov,“ hovorí Kvak.

Do budúcnosti chcú majitelia strediska postaviť novú sedačkovú lanovku. Mala by začínať už pri parkovisku. „Súčasnú by sme skrátili. Nová by fungovala na inom princípe, na takzvanom odpojiteľnom systéme.“

Víziou je aj polyfunkčná budova pri parkovisku. Súčasné búdky, v ktorých je kasa, servis či lyžiarska škola, by tak boli pod jednou strechou. Pod Roháčmi však budovateľské zámery trvajú oveľa dlhšie ako inde. „Sme v národnom parku, musíme žiadať mnohé povolenia. Trvá roky, kým ich získame.“

V Spálenej sa tradične lyžuje minimálne do polovice apríla. „Sezónu nekončíme pre nedostatok snehu, ale pre nedostatok lyžiarov.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 456
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 794
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 047
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 892
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 289
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 488
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 738
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 630
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Ľudia z mesta sa dávajú testovať na dedinách

Vojaci museli do Osádky už dvakrát priviezť nové testy. Míňajú ich hlavne cezpoľní, pretože v Osádke čakajú oveľa kratšie.

V Osádke už vykonali viac odberov ako má dedina obyvateľov.

Záujem o testovanie je enormný, výrazne prevyšuje očakávania

Záujem ľudí o pilotnú fázu celoplošného testovania na ochorenie COVID-19 je enormný, podľa ministra obrany Jaroslava Naďa (OĽANO) výrazne prevyšuje očakávania.

Remišová: Do zdravotníctva musíme investovať, aby bolo odolnejšie

Podpredsedníčka vlády Veronika Remišová (Za ľudí) považuje za prvoradé zmierniť veľký tlak na zdravotníctvo,

Čakanie na testovanie v Oravskom podzámku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?