Utorok, 22. august, 2017 | Meniny má Tichomír
Pridajte si svoje mesto

Lyžiarske stredisko pod Roháčmi nie je prázdne ani v noci

O prevádzku najvyššie položeného lyžiarskeho strediska na Orave sa starajú desiatky ľudí.

Pomocník na úpravu tratí je vždy v pohotovosti.(Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

ZUBEREC. Štyri vleky, päť zjazdoviek, viac ako štyri kilometre upravených tratí do nadmorskej výšky takmer 1500 metrov. Zverovka - Spálená.

Bezpečnosť zaručia aj snímače

V stredisku pracuje na jednej zmene len pri obsluhe vlekov a lanovky zhruba štrnásť ľudí. Ďalší sú pri pokladniach, v servise, lyžiarskej škole, bufetoch. Keď je stredisko plné, stará sa o lyžiarov aj tridsať ľudí. Pri vlekoch musia byť školení ľudia schopní opraviť prípadnú poruchu. Na každej zmene je minimálne jeden strojný mechanik a jeden elektrikár.

K väčším poruchám či tragédiám spôsobeným pádom niektorej sedačky zatiaľ na Spálenej nedošlo. Zrejme aj vďaka prepracovanému systému zariadenia.

„Na každom stožiari sú snímače. Keby sa niečo stalo a lano by malo spadnúť, systém automaticky zastaví celú lanovku, “ hovorí Ladislav Kvak, riaditeľ spoločnosti Tatrawest, ktorá vlastní lyžiarske stredisko.

Čiernu trať stále pripravujú

Tohtoročnú sezónu začali v stredisku pod Roháčmi 14. decembra. Dva týždne predtým desiatky zamestnancov zasnežovali trate. Od začiatku mali lyžiari k dispozícii štyri zjazdovky. Piata, takzvaná čierna, vedúca popod lanovku, stále nie je stopercentne zjazdná.

„Musí na nej byť viac snehu, ako v ostatných častiach,“ hovorí Kvak„Čakáme už len na mrazy, aby sme ju mohli dosnežiť a začať upravovať.“

V stredisku sú tri vleky a jedna sedačková lanovka. Najmenší vlek, detský, má 250 metrov, ďalší 450 metrov. Za hodinu sa na ňom môže odviezť maximálne 600 ľudí. V polovici trate začína najdlhší vlek, 800-metrový s hodinovou kapacitou 800 lyžiarov. Najväčšiu kapacitu, až 2000 ľudí, má takmer 1,5-kilometra dlhá sedačka. Stopercentná vyťaženosť sa dosiahnuť nedá ani počas vrcholu sezóny. V lepších dňoch je zhruba 80-percentná.

Hoci je prevádzka lanovky nákladná, premáva počas celej sezóny, aj keby sa na nej mal viezť len jeden lyžiar.

„Niekedy príde krátko pred jarou dvadsať ľudí. Ale fungujeme, bolo by neférové, keby sme lanovku odstavili.“

Nonstop služba

Lyžiari prichádzajú do strediska od deviatej rána. Prevádzka končí o štvrtej popoludní. Pre zamestnancov začína druhá zmena. Upravujú trate, príjazdy k sedačke, k vlekom, čistia parkoviská, odhŕňajú a posýpajú príjazdové cesty. „Niekedy ratraky upravujú zjazdovky tri hodiny, výnimkou nie ani šesť hodín. Neraz končia o desiatej - jedenástej v noci.“

Keď je menej prírodného snehu a silný mráz, v noci nastupuje ďalšia partia ľudí. Musia rozmiestniť snežné delá, natiahnuť hadice a káble. Celú noc kontrolujú zasnežovanie. „Môže sa pretrhnúť hadica a vtedy tam musí niekto byť, aby ju opravil. Aby sme ráno namiesto snehu nemali na zjazdovkách klzisko.“

Snežné delá vypínajú o štvrtej - piatej ráno. Vtedy opäť prichádzajú do práce vodiči ratrákov, aby trate znova upravili. Na zasnežovanie majú v Spálenej päť veľkých, mobilných snežných diel a 27 pevných tyčí.

Nová sedačka aj budova

Novinkou tohto roka je nová snoubordová trať. Na milovníkov adrenalínu čakajú rôzne skoky i prekážky. Opäť ju stavali mladí nadšenci snoubordingu zo Zuberca. Predtým museli absolvovať školenie, ako certifikované prekážky správne nainštalovať. „Zo všetkých návštevníkov je 35 percent snoubordistov,“ hovorí Kvak.

Do budúcnosti chcú majitelia strediska postaviť novú sedačkovú lanovku. Mala by začínať už pri parkovisku. „Súčasnú by sme skrátili. Nová by fungovala na inom princípe, na takzvanom odpojiteľnom systéme.“

Víziou je aj polyfunkčná budova pri parkovisku. Súčasné búdky, v ktorých je kasa, servis či lyžiarska škola, by tak boli pod jednou strechou. Pod Roháčmi však budovateľské zámery trvajú oveľa dlhšie ako inde. „Sme v národnom parku, musíme žiadať mnohé povolenia. Trvá roky, kým ich získame.“

V Spálenej sa tradične lyžuje minimálne do polovice apríla. „Sezónu nekončíme pre nedostatok snehu, ale pre nedostatok lyžiarov.“


  1. Prečo tečie Považím Váh a nie Orava? 892
  2. Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo 397
  3. Táto pečať môže pomôcť dedine aj pri úvere 294
  4. Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017 225
  5. Takto zmenia nové pravidlá dolnokubínsky štadión 217
  6. Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín 190
  7. Fazuľový festival pripomenul, ako by sa dal vyriešiť hlad vo svete 168
  8. Domov sa vrátiť nemohli a tak jazdili po Sibíri. Medzi legionármi boli aj Oravci 168
  9. Vítame na svete ďalších maličkých Oravcov Foto 114
  10. Oravskí vytrvalci si odbehli do Rajca 113

Najčítanejšie správy

Orava

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo

Téma znovuotvorenia kina je druhou najčastejšou, s ktorou sa Dolnokubínčania obracajú na poslancov. Viete, čo je prvou? Parkovanie.

Táto pečať môže pomôcť dedine aj pri úvere

Ekonómovia potvrdili, že Párnica je obec s predpokladom stabilného rozvoja.

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

Takto zmenia nové pravidlá dolnokubínsky štadión

Zmenené pravidlá ľadového hokeja prinútili samosprávu vymeniť mantinely a ochranné sklá okolo ľadovej plochy.

Blízke regióny

Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom

Medveďovi najskôr zachutila vyhodená šunka, potom maškrtil pri úľoch Jána Tabačeka. Trojročná šelma šarapatila v podhorských častiach Martina a Vrútok.

Keď Sovieti okupovali Liptovský Mikuláš

Fotografie z obsadzovania československých miest vojskami Varšavskej zmluvy obleteli celý svet. Tanky a vojenská technika 21. augusta 1968 zaplavila pred takmer polstoročím aj Liptovský Mikuláš.

Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach

Cestári Žilinského samosprávneho kraja naplno využívajú letné dni a pracujú na rekonštrukciách župných ciest a mostov II. a III. triedy.

V hodnotení mamičiek sa žilinská pôrodnica za posledné roky zhoršila

Sprievodca pôrodnicami sa konal už po šiestykrát. Mamičky hodnotili aj žilinskú pôrodnicu a tá za rok 2016 získala najmenej percent celkovej spokojnosti rodičiek za posledných šesť rokov, len niečo nad 50 percent.

Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne

Makov napriek tlaku neskóroval, Krásno nemalo šancu s Banskou Bystricou.

Všetky správy

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To nie sú argumenty, to je výsmech

Príliš často sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje, má akné, nesúmernú či extrémne obéznu postavu, dokonca sa priveľmi potí.

Kam vyraziť