DOLNÝ KUBÍN. Slovenský tím tvorili dvaja študenti a štyri študentky. Spolu s nimi do Iránu pricestovalo viac ako sto súťažiacich z celého sveta. Mladý gymnazista odlietal ako druhý najúspešnejší Slovák. Veril si a dúfal v dobré umiestnenie. Jeho túžba sa naplnila. Juraj Jonák získal bronz.
Fyzika, chémia, biológia
Pre niektorých študentov sú tieto tri predmety postrachom. Okolo nich sa točia všetky otázky olympiády. Pätnásťročnému Jurajovi Jonákovi nerobia problém. Z prírodných vied ho baví hlavne fyzika, koníčkom je astronómia. Svoje vedomosti využíva aj na slovenských súťažiach. Svetová olympiáda je však iný level.
Súťaž mala tri kolá. Krúžkovací test a príklady riešili samostatne, experimet v trojčlenných tímoch.
„Na teste mi chémia nesadla, fyziku som vedel,“ povedal mladý vedec. Z tridsiatich otázok na 15 odpovedal správne. Slušný začiatok. Na otázku, či nevyužil bežnú pomôcku študentov odpisovanie, záporne pokrútil hlavou. „Každý dostal úlohy v rodnom jazyku. Predo mnou sedel Rus. Ich tím skončil na prvom mieste, ale azbuku neviem.“
Slovenské dievčatá museli nosiť na hlavách šatky.
Experiment
Poradil si aj s príkladmi. Na záver prišiel na rad experiment. Počas prípravy na olympiádu dostali okruh otázok, ktorých by sa mohol týkať.
V roku 2009 dolnokubínske gymnázium na olympiáde reprezentovala Mária Šubjaková. Konala sa v azerbajdžanskom hlavnom meste Baku. „Táto krajina je známa ropou, preto sme tipovali, že experiment bude mať s ňou niečo spoločné,“ povedala Jurajova fyzikárka Mária Sabová. Tip vyšiel.
Podobne to bolo v minulom roku v Durbane v Juhoafrickej republike. Gymnazistka Ivana Mrázová odtiaľ priniesla bronzovú medailu aj vďaka experimentu s diamantmi, ktorými je štát preslávený.
Tento rok sa olympiáda konala v iránskom Inštitúte molekulárnej biológie a genetiky. Preto bola genetika horúcim kandidátom experimentu. Aj tentoraz bol odhad správny.
„Pomocou gélovej elektroforézy sme určovali DNA,“ opísal experiment Oravčan. „Najskôr sme v skúmavke vyzrážali DNA zo pšeničných zŕn tak, že sme priliali etanol. Potom sme ju dali do farbiva. Cez agarózový gél sme pustili elektrický prúd. DNA je záporne nabitá, čiže ide ku anóde. Čím je väčšia, tým ide pomalšie. Mali sme tri vzorky. Elektroforézou sme tú našu s nimi mali porovnali a zistiť, ktorá je rovnaká.“ Úlohu zvládli za 40 minút a odniesli si 37,5 boda zo 40 možných. Len pol bodu ich delilo od tretieho miesta. Stratili ho pri banálnej chybe. Pomýlili sa a zamenili si katódu s anódou. Juraj by tak domov priletel s dvoma medailami.
Dolnokubínsky gymnazista Juraj Jonák s bronzovou medailou a diplomom.
Super výlet
Okrem ocenenia si priniesol aj nové skúsenosti, spoznal novú krajinu aj kamarátov. Irán je moslimská krajina, kde ženy musia nosiť na hlave minimálne šatku. Mali ich aj slovenské študentky. Chlapci a dievčatá bývali oddelene. S dvoma Slovákmi boli na izbe štyria študenti zo Srí Lanky.
„Jednu noc nás napastovali,“ povedal so smiechom Juraj. „Druhú noc sme im to vrátili.“
Skamarátil sa s rovesníkmi zo Zimbabwe. Navštívil Šachov palác, prírodovedné múzeum, vychýrený bazár. A to všetko vďaka fyzike, biológii a chémii.
Je smutné, že toto je možno jeden z posledných úspechov slovenských študentov na tejto olympiáde.
„V školách je zavedený nový model, v ktorom je namiesto troch vyučovacích hodín fyziky za týždeň len jedna,“ povedala Sabová. „Okrem toho nemáme učebnice. Za takých podmienok je takmer nemožné držať krok s nadanými študentmi z iných štátov, kde sa o nich starajú oveľa lepšie.“