NÁMESTOVO. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) zverejnil protokol o výsledku kontroly mesta, prebiehala od augusta do októbra. Záver je jasný: hospodárenie s verejnými prostriedkami a majetkom treba zlepšiť.
Rozpočet a dotácie
Kontrolóri vyčítajú mestu, že v nedostatočnej miere sledovalo vývoj hospodárenia a nevykonalo potrebné zmeny rozpočtu v roku 2011. „V dôsledku toho došlo na niektorých položkách k prekročeniu rozpočtových výdavkov,“ píše sa v protokole.
Zo 42 zmien rozpočtu v celkovej sume 517-tisíc eur polovicu urobilo mesto bez predchádzajúceho súhlasu zastupiteľstva.
NKÚ kritizuje aj spôsob poskytnutia dotácií. „ V jednom prípade sa podpísala zmluva o schválení dotácie pred jej schválením v zastupiteľstve. V dvoch prípadoch mesto akceptovalo žiadosti podané po termíne.“
Nový dátum: 31. jún
Ďalšou oblasťou, v ktorej NKÚ zistil porušenie zákona, je verejné obstarávanie. Pri troch verejných obstarávaniach mesto nedodržalo princíp transparentnosti, keď nejasne určilo kritérium hodnotenia predkladaných ponúk, stanovilo rôzne lehoty na platnosť predkladaných dokladov a nejasné termíny na dodanie predmetov obstarávaní, pričom jedným z nich bol 31. jún.
Pri verejnom obstarávaní na baliaci stroj s príslušenstvom pre zberný dvor rozdielne pristupovalo k prihláseným uchádzačom. „Jedného vylúčilo pre nesplnenie podmienok účasti, no druhého, ktorý nezohľadnil všetky požadované podmienky, vyhodnotilo ako úspešného,“ píše sa v správe.
Bezúročné zmluvy
NkÚ vyčíta mestu aj to, že pri predaji majetku nezdôvodnilo a nezverejnilo dôvody osobitného zreteľa. V prípadoch nezaplatenia nájomného nevyrubilo úroky z omeškania, v štyroch zmluvách ich ani nedohodlo.
„Tým nedostatočne chránilo svoje oprávnené záujmy.“
Ani jeden zo štyroch nájomcov nezaplatil všetky splátky v dohodnutých termínoch. Celková výška nevyrubených úrokov z omeškania v 16 prípadoch presiahla 1600 eur.
Za nehospodárne označili kontrolóri aj fakt, že mesto nezvyšovalo nájomné o mieru inflácie. K nedostatkom patrí aj nezverejnenie niektorých zmlúv na webe mesta.
Opatrenia
S cieľom zlepšiť hospodárenie s verejnými prostriedkami a majetkom mesta kontrolóri odporúčajú samospráve osobitne vymedziť právomoci primátora pri nakladaní s majetkom a prijať nové zásady o hospodárení a nakladaní s majetkom, aktualizovať organizačný poriadok mestského úradu, upraviť všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o dotáciách a pri zákazkách s nízkou hodnotou z dôvodu predkladania serióznych ponúk žiadať od uchádzačov predloženie dokladov o oprávnení poskytovať predmet obstarávania spolu s cenovou ponukou.
Z 25 opatrení, prijatých na základe predchádzajúcej kontroly v roku 2006, sa neplnili dve, jednou z nich je vylúčiť zo súťaže uchádzača, ktorý nesplnil požiadavky uvedené v podkladoch.
Čo na to mesto
„Výborný,“ zhodnotil záver kontroly prednosta mestského úradu Milan Rentka. „Keď zoberieme do úvahy, že v poriadku nebolo zhruba percento z celej agendy. Deväťdesiat percent chýb je byrokratických, desať sú reálne nedostatky. Predpisy sú jedna vec, no v reálnom živote musíme používať aj sedliacky rozum. Napríklad v prípade prenájmov nebytových priestorov. V meste pribúdajú, sme radi, že v našich vôbec niekoho máme. Ak sa budeme striktne držať prepisov, nájomcovia sa zbalia a odídu.“
Na odstránenie zistených nedostatkov magistrát prijal dvadsať opatrení. Najviac času, do 30. septembra 2013, si nechal na aktualizáciu VZN o dotáciách a nové VZN o zásadách hospodárenia s majetkom mesta.