Suveníry si z vrakov nenosí, sú pre neho pietnym miestom

Šestnásť potápačov, medzi nimi aj dvaja Oravčania, skúmalo vraky lodí potopených počas druhej svetovej vojny.

Potápači týždeň mapovali vraky lodí potopených počas druhej svetovej vojny.Potápači týždeň mapovali vraky lodí potopených počas druhej svetovej vojny. (Zdroj: ARCHÍV RM)

TRSTENÁ. Róberta Martauza a Antona Žuffu z Trstenej a Emila Ňukoviča z Bratislavy oslovila poľská archeologická spoločnosť. Okrem iného sa zaoberá aj výskumom potopených lodí. Úloha potápačov – vraky nafotiť, nafilmovať, zmapovať a opísať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až do deväťdesiatich metrov

„Takmer tri dni sme sa trmácali preplneným autom do nórskeho Bergenu,“ hovorí Robo. „Potápanie, síce v studenej, ale priezračnej vode, však stálo za to.“

Vraky boli naposledy preskúmané zhruba pred dvadsiatimi rokmi. Poliaci však chceli nové zábery, zhotovené lepšou a kvalitnejšou technikou. Desať vojenských lodí preskúmavali potápači týždeň. Na zmapovanie niektorých stačil jeden ponor. K väčším sa však museli potopiť aj trikrát. „Mali dĺžku aj 160 metrov, dvadsať metrov bol vysoký bok lode. Trvalo dosť dlho, kým sme sa dostali na hornú palubu, keďže sme najskôr museli loď obísť dookola.“

SkryťVypnúť reklamu

ghngh

Anton Žuffa (vľavo) a Robo Martauz na palube archeologickej lode Safira.

Niektoré ležia v štyridsaťmetrovej hĺbke, k iným sa museli potápať až do deväťdesiatich metrov.

Hra prírody

Pri jednom vynáraní mali potápači zvláštne pocity. Počas dekompresnej zastávky v hĺbke šesť či sedem metrov sa zdalo, že budú na palube potrebovať lekársku pomoc.

„Voda mala úplne inú farbu aj konzistenciu,“ rozpráva potápač. „Bola hustá a sfarbená do červena, mali sme pocit, akoby sme potápali v hustom oleji bronzovej farby. Zdalo sa nám, že vidíme rozmazane, mysleli sme, že máme príznaky dekompresnej choroby alebo dusíkovú narkózu. Bolo to ťažkých dvadsaťpäť minút.“ Po vynorení sa obrátili na kapitána, ktorý ich upokojil. Voda stekajúca do fjordu obsahuje železo, zrejme preto má červenkastú farbu a vytvára olejovú vrstvu.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenských a poľských potápačov prekvapil aj takmer nekončiaci deň. V Nórsku boli práve v čase končiaceho polárneho dňa. „O polnoci sme mohli čítať noviny. Aj keď sme chceli spať, nedalo sa. O pol jednej sa konečne zotmelo, no o pol štvrtej opäť svitalo.“

Občas zaúraduje boh morí

Na potopených vojenských lodiach už nevidieť stoly, stoličky či postele. Niektorým chýbajú vrtule, delá, kormidlá. „Väčšinou išlo o nemecké lode,“ hovorí Robo. „Keď už Nemci nemali z čoho vyrábať strelivo, potápali sa k vrakom, rozoberali ich a roztavovali, čo sa dalo. Dnes by mali chýbajúce veci obrovskú historickú hodnotu.“

Sú lode, s ktorými sa za ich funkčnej éry spájal zaujímavý príbeh. Jedna taká leží medzi fjordami. „Patrila Nemcom. Keď k nej prichádzali spojenci, stiahli vojenské vlajky a nahradili ich vlajkami Červeného kríža. Vojaci sa prezliekli za ženy, na palubu vytiahli kočíky. Namiesto detí v nich však mali zbrane.“ Rafinovaným spôsobom zlikvidovali niekoľko nepriateľských lodí. Nič však netrvá večne, klamstvo Nemcov sa rozšírilo a loď išla po leteckom útoku ku dnu.

SkryťVypnúť reklamu

Sú aj vraky, na ktoré sa potápači dostanú len málokedy. Ťažko povedať, či vtedy úraduje len počasie a príroda, alebo aj boh morí. „Typickým je vrak Sever, málokedy sa naň dá dostať,“ hovorí Robo. „Nie je hlboko, ale sú okolo neho veľmi silné prúdy, preskúmať sa dá len tak, že je potápač pripevnený na lane a navijakom sa priťahuje k lodi. K prúdom sa však v našom prípade pridali aj päťmetrové vlny. Ani do vody sme nevošli.“

Čo je na dne, tam má aj zostať

Stav lodí po viac ako polstoročí pod vodou závisí neraz aj od toho, z čoho boli vyrobené. Drevené časti sa rozpadávajú skôr, kovové sú relatívne zachovalé, pokiaľ ich už niekto neukradol. Vrakom v Severnom mori na životnosti pridáva aj studená voda a minimum návštevníkov.

„Na niektorých stále stoja stožiare, komíny, niekde sú vrtule alebo aspoň kormidlá,“ hovorí potápač. „Objavili sme aj delá, hlavne kanónov, zariadenia na guľomety. V jednom vraku sme našli neotvorené fľaše plné tekutiny. Vyzerali ako naše staré pivové fľaše, vyniesli sme ich na hladinu na preskúmanie.“

gnghf

Paluba lode bola plná dýchacích prístrojov, fliaš s kyslíkom a neoprénov.

Naplnené fľaše však boli jedinou vecou, ktorú potápači z dna vyniesli. Robo bol pri desiatkach potopených lodí. Radšej si ich však filmuje a fotí, akoby si z nich mal zobrať niečo na „pamiatku“. „Niektorí potápači sa snažia čokoľvek odrezať, odtrhnú, odlomiť. Ja však ku každému vraku pristupujem ako k pietnemu miestu. Aj ak tam nikto nezahynul.“

Pochovaní na dne mora

Ponáranie sa k niektorým lodiam je náročné nielen fyzicky, ale aj psychicky. Najmä k tým, kde zomrelo veľa ľudí. „Najhoršie som sa cítil na vraku trajektu, ktorý prevážal ľudí z Egypta do Mekky,“ hovorí. „Utopilo sa tam viac ako 1400 ľudí, niektorí sú navždy pochovaní na dne mora. Zakaždým, keď vstúpim do vraku, doľahne na mňa akási ťažoba, depresia. Človeku je skoro do plaču, keď vidí detské hračky, topánky.“

Na vojnových lodiach také zlé pocity nemá. Zrejme preto, že na nich neumierali civilní obyvatelia a že nemajú toľko obetí, ako napríklad spomínaný trajekt. S každým ponorom je však vždy spojený obrovský zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 998
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 920
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 723
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 378
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 689
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu