Vláčikom až na Kysuce

Prepojenie tratí si za posledné tri roky vyžiadalo výmenu štyritisíc podvalov.

Skúšobná jazda úvraťami obnovenej lesnej železničky.Skúšobná jazda úvraťami obnovenej lesnej železničky. (Zdroj: PAVOL ĎURČO TASR)

ORAVSKÁ LESNÁ. Kysuce a Oravu po 41 rokoch opäť spája unikátna historická úvraťová železnička. Jedenásť kilometrov koľají pôvodne slúžilo na zvážanie dreva, turistov by prvýkrát mali desaťmiestne dreziny odviesť z kysuckej Vychylovky až do Oravskej Lesnej začiatkom budúceho leta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V sobotu sa uskutočnila skúšobná jazda. „Dnes uvádzame železničku do života, ale už nie pre pôvodný účel, ale aby sme návštevníkom ukázali, ako sa tu žilo, ako sa ťažilo a vozilo drevo, a akí boli naši predkovia umní a zdatní,“ povedal Juraj Blanár, šéf Žilinského samosprávneho kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Do rekonštrukcie turistami obľúbených lesných železničiek investovala žilinská župa aj za pomoci eurofondov za osem rokov vyše 2,3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo posledné tri roky, stálo 450-tisíc eur a vyžiadalo si výmenu 3977 podvalov a tisícok klincov. Turistov budú voziť dve špeciálne upravené desaťmiestne dreziny.

„Samozrejme, tá najdobrodružnejšia, najromantickejšia predstava by bola parným vláčikom z Kysúc na Oravu,“ hovorí riaditeľ Kysuckého múzea Miloš Jesenský.

„Trať je dimenzovaná na takúto prevádzku, ale svoju úlohu tu určite zohrávajú aj bezpečnostné kritériá. Nevozíme drevo, vozíme ľudí. A treba si tiež uvedomiť, že parné lokomotívy, ktoré používame, sú národnými technickými pamiatkami. Zbytočne by sa opotrebovávali.“

SkryťVypnúť reklamu

Obnovená kysucká a oravská lesná úvraťová železnička je minimálne európskym unikátom, jediná ďalšia takáto železnička totiž funguje už len v juhoamerickom Peru.

Úvraťovú železničku v lesoch na severe Slovenska začali stavať v roku 1915, celková dĺžka oravskej a kysuckej trate aj so všetkými odbočkami merala 110 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 723
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 903
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 595
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 692
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 422
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 678
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu