ORAVSKÁ LESNÁ. Kysuce a Oravu po 41 rokoch opäť spája unikátna historická úvraťová železnička. Jedenásť kilometrov koľají pôvodne slúžilo na zvážanie dreva, turistov by prvýkrát mali desaťmiestne dreziny odviesť z kysuckej Vychylovky až do Oravskej Lesnej začiatkom budúceho leta.
V sobotu sa uskutočnila skúšobná jazda. „Dnes uvádzame železničku do života, ale už nie pre pôvodný účel, ale aby sme návštevníkom ukázali, ako sa tu žilo, ako sa ťažilo a vozilo drevo, a akí boli naši predkovia umní a zdatní,“ povedal Juraj Blanár, šéf Žilinského samosprávneho kraja.
Do rekonštrukcie turistami obľúbených lesných železničiek investovala žilinská župa aj za pomoci eurofondov za osem rokov vyše 2,3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo posledné tri roky, stálo 450-tisíc eur a vyžiadalo si výmenu 3977 podvalov a tisícok klincov. Turistov budú voziť dve špeciálne upravené desaťmiestne dreziny.
„Samozrejme, tá najdobrodružnejšia, najromantickejšia predstava by bola parným vláčikom z Kysúc na Oravu,“ hovorí riaditeľ Kysuckého múzea Miloš Jesenský.
„Trať je dimenzovaná na takúto prevádzku, ale svoju úlohu tu určite zohrávajú aj bezpečnostné kritériá. Nevozíme drevo, vozíme ľudí. A treba si tiež uvedomiť, že parné lokomotívy, ktoré používame, sú národnými technickými pamiatkami. Zbytočne by sa opotrebovávali.“
Obnovená kysucká a oravská lesná úvraťová železnička je minimálne európskym unikátom, jediná ďalšia takáto železnička totiž funguje už len v juhoamerickom Peru.
Úvraťovú železničku v lesoch na severe Slovenska začali stavať v roku 1915, celková dĺžka oravskej a kysuckej trate aj so všetkými odbočkami merala 110 kilometrov.