Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Za rýchlikmi Oravci pocestujú až do Turian

Na cestu vlakom bude treba viac času. A zas ich bude menej.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

TVRDOŠÍN. Václav Horáček, stály fanúšik železničnej dopravy, volá po diskusii o jej budúcnosti.

O pol hodiny dlhšie

„Od osobného vlaku z Trstenej by v Kraľovanoch mal byť prípojový rýchlik v smere do Bratislavy až po približne 30 minútach,“ upozorňuje Tvrdošínčan na návrh grafikonu 2012/2013. „Rovnako dlho sa čaká opačným smerom. Cesta na Oravu sa tak naťahuje o pol hodiny. Nevidím snahu riešiť obslužnosť regiónu, práve naopak, budeme nútení využívať neekologické druhy dopravy.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Horáček si myslí, že samosprávy v tomto smere veľa nerobia, alebo nemajú dosť informácií.

SkryťVypnúť reklamu

„Aktuálne najnovšie „pozitívne ukazovatele“ železničnej prevádzky na Orave sú predislokované tri nové motorové súpravy, tzv. bagetky na iné pôsobisko. Opäť nám tu jazdia staršie nevzhľadné a nefunkčné súpravy s problematickým otváraním dverí, a to práve teraz, počas turistickej sezóny.“

Traťová rýchlosť ostáva

Na otázky Václava Horáčka odpovedala Zuzana Chalupová zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Prvá sa týkala zvýšenia traťovej rýchlosti.

„Regionálna trať Kraľovany – Trstená meria 56 kilometrov. Najvyššia traťová rýchlosť 50 kilometrov za hodinu klesá na dvadsať v šiestich prípadoch pre padanie skál. Jedenásť nebezpečných priecestí je príčinou jej zníženia na 30 km/h. V aktuálnom cestovnom poriadku je na trati v oboch smerom 29 osobných vlakov, návrh počíta s 22. Zvýšiť rýchlosť ŽSR neplánujú – na základe spomínanej štatistiky a miestnych pomerov.“

SkryťVypnúť reklamu

Do Poľska zatiaľ nie

Opätovné spojenie oravskej a poľskej železnice považuje Tvrdošínčan za potenciálny spôsob obsluhy turisticky významných destinácií v okolí Tatier na oboch stranách hranice. Železnice to vidia inak:

„Z dôvodu vysokých nákladov (výstavba 14 km trate s malým polomerom oblúkov 200 m, rýchlosť 40 km/h, stúpanie Trstená – Suchá Hora 20 ‰) závisí otvorenie železničného prechodu od ministerstva dopravy.

Vzhľadom na technické vybavenie železničnej infraštruktúry priľahlých tratí na Slovensku a v Poľsku k pohraničným tratiam Skalité - Zwardoň, Plaveč – Muszyna a Medzilaborce – Lupków a ich prevádzkové využitie medzištátnymi vlakmi osobnej a nákladnej dopravy v najbližšej dobe nepredpokladáme oživenie pohraničnej trate Trstená – Suchá Hora – Podczerwone – Czarny Dunajec. V prípade otvorenia tejto pohraničnej trate by sa musela zmeniť aj trať Trstená – Kraľovany z regionálnej na trať vyššej kategórie.“

SkryťVypnúť reklamu

Železnice Orave

Horáček sa pýta, či vôbec existuje nejaký projekt na využitie oravskej železnice. „V neprospech regionálnej trate Trstená – Kraľovany hovorí skutočnosť, že v prípade modernizácie trate Žilina – Košice na rýchlosť 160 km/h nebude región Oravy napojený na hlavnú trať v Kraľovanoch, ale v Turanoch,“ píše Chalupová. „Tým sa predĺži cesta od Žiliny aj od Košíc. Alternatíva železničného prepojenia Ružomberok – Dolný Kubín je v teoretickej rovine.“

Napokon zhrnula kroky ŽSR pre skrátenie cesty železnicou na Orave.

„Prvým bolo umiestnenie samovratných výhybiek v staniciach, čím sa skrátil interval križovania dvoch osobných vlakov v jednej stanici. Ďalším je prehodnotenie počtu nezabezpečených priecestí. Buď by sa zabezpečili priecestným zabezpečovacím zariadením alebo zrušili. Do úvahy prichádza aj zvýšenie najvyššej traťovej rýchlosti. Motorové jednotky radu 813, zabezpečujúce súčasnú vozbu osobných vlakov na trati 181 Kraľovany – Trstená, majú maximálnu rýchlosť 90 km/h.

Uvádzame konkrétne kroky postupu, vzťahujúceho sa na túto trať, ktoré vychádzajú z rokovaní medzi ministerstvom dopravy, miestnou samosprávou a ŽSR. Sú uskutočniteľné v prípade vyčlenenia primeraného množstva finančných prostriedkov.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 502
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 502
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 886
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 472
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 214
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 562
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 304

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Hadie úkryty...2022
  2. Rudolf Schütz: Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
  3. Peter Kubica: Kniha o nenávisti k behu
  4. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  5. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  6. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  7. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  8. Štefan Vidlár: Manky doba
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 054
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 6 818
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 710
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 158
  5. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 4 086
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 026
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 317
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 136
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Titul získali Draci Dolný Kubín.

Víťazom 38. ročníka sa stali hokejisti z tímu Draci Dolný Kubín.


20 h

Svojou výpoveďou chce pomôcť iným ženám.


4 h
Pri nehode v Sihelnom zbytočne vyhasol mladý ľudský život.

Alkohol za volantom si pripísal ďalšiu obeť.


21 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Hadie úkryty...2022
  2. Rudolf Schütz: Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
  3. Peter Kubica: Kniha o nenávisti k behu
  4. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  5. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  6. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  7. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  8. Štefan Vidlár: Manky doba
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 054
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 6 818
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 710
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 158
  5. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 4 086
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 026
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 317
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 136
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu