Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Za rýchlikmi Oravci pocestujú až do Turian

Na cestu vlakom bude treba viac času. A zas ich bude menej.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

TVRDOŠÍN. Václav Horáček, stály fanúšik železničnej dopravy, volá po diskusii o jej budúcnosti.

O pol hodiny dlhšie

„Od osobného vlaku z Trstenej by v Kraľovanoch mal byť prípojový rýchlik v smere do Bratislavy až po približne 30 minútach,“ upozorňuje Tvrdošínčan na návrh grafikonu 2012/2013. „Rovnako dlho sa čaká opačným smerom. Cesta na Oravu sa tak naťahuje o pol hodiny. Nevidím snahu riešiť obslužnosť regiónu, práve naopak, budeme nútení využívať neekologické druhy dopravy.“

Horáček si myslí, že samosprávy v tomto smere veľa nerobia, alebo nemajú dosť informácií.

Skryť Vypnúť reklamu

„Aktuálne najnovšie „pozitívne ukazovatele“ železničnej prevádzky na Orave sú predislokované tri nové motorové súpravy, tzv. bagetky na iné pôsobisko. Opäť nám tu jazdia staršie nevzhľadné a nefunkčné súpravy s problematickým otváraním dverí, a to práve teraz, počas turistickej sezóny.“

Traťová rýchlosť ostáva

Na otázky Václava Horáčka odpovedala Zuzana Chalupová zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Prvá sa týkala zvýšenia traťovej rýchlosti.

„Regionálna trať Kraľovany – Trstená meria 56 kilometrov. Najvyššia traťová rýchlosť 50 kilometrov za hodinu klesá na dvadsať v šiestich prípadoch pre padanie skál. Jedenásť nebezpečných priecestí je príčinou jej zníženia na 30 km/h. V aktuálnom cestovnom poriadku je na trati v oboch smerom 29 osobných vlakov, návrh počíta s 22. Zvýšiť rýchlosť ŽSR neplánujú – na základe spomínanej štatistiky a miestnych pomerov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Do Poľska zatiaľ nie

Opätovné spojenie oravskej a poľskej železnice považuje Tvrdošínčan za potenciálny spôsob obsluhy turisticky významných destinácií v okolí Tatier na oboch stranách hranice. Železnice to vidia inak:

„Z dôvodu vysokých nákladov (výstavba 14 km trate s malým polomerom oblúkov 200 m, rýchlosť 40 km/h, stúpanie Trstená – Suchá Hora 20 ‰) závisí otvorenie železničného prechodu od ministerstva dopravy.

Vzhľadom na technické vybavenie železničnej infraštruktúry priľahlých tratí na Slovensku a v Poľsku k pohraničným tratiam Skalité - Zwardoň, Plaveč – Muszyna a Medzilaborce – Lupków a ich prevádzkové využitie medzištátnymi vlakmi osobnej a nákladnej dopravy v najbližšej dobe nepredpokladáme oživenie pohraničnej trate Trstená – Suchá Hora – Podczerwone – Czarny Dunajec. V prípade otvorenia tejto pohraničnej trate by sa musela zmeniť aj trať Trstená – Kraľovany z regionálnej na trať vyššej kategórie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice Orave

Horáček sa pýta, či vôbec existuje nejaký projekt na využitie oravskej železnice. „V neprospech regionálnej trate Trstená – Kraľovany hovorí skutočnosť, že v prípade modernizácie trate Žilina – Košice na rýchlosť 160 km/h nebude región Oravy napojený na hlavnú trať v Kraľovanoch, ale v Turanoch,“ píše Chalupová. „Tým sa predĺži cesta od Žiliny aj od Košíc. Alternatíva železničného prepojenia Ružomberok – Dolný Kubín je v teoretickej rovine.“

Napokon zhrnula kroky ŽSR pre skrátenie cesty železnicou na Orave.

„Prvým bolo umiestnenie samovratných výhybiek v staniciach, čím sa skrátil interval križovania dvoch osobných vlakov v jednej stanici. Ďalším je prehodnotenie počtu nezabezpečených priecestí. Buď by sa zabezpečili priecestným zabezpečovacím zariadením alebo zrušili. Do úvahy prichádza aj zvýšenie najvyššej traťovej rýchlosti. Motorové jednotky radu 813, zabezpečujúce súčasnú vozbu osobných vlakov na trati 181 Kraľovany – Trstená, majú maximálnu rýchlosť 90 km/h.

Uvádzame konkrétne kroky postupu, vzťahujúceho sa na túto trať, ktoré vychádzajú z rokovaní medzi ministerstvom dopravy, miestnou samosprávou a ŽSR. Sú uskutočniteľné v prípade vyčlenenia primeraného množstva finančných prostriedkov.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 335
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 588
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 349
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 918
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 541
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 291
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 604
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 494
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 339
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ľadová stena z lezcom.

Stenu vytvorila partia nadšencov lezenia po ľade aj horách. Má dvanásť metrov, pre lezcov sa radí medzi tie najťažšie a ako mrzne jej vzhľad, sa tak každý deň mení.

7 h
Miesto zadržania unukajúceho vodiča.

Vodič mal zobratý vodičák a už mal sedieť vo väzení.

9 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Vráti sa alebo nevráti florbal ešte túto sezóna na palubovky?

Kluby by museli investovať veľa peňazí.

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

5 h

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

25. jan

Už ste čítali?