Zo severu na juh cez leto najskôr vlastným autom

Diaľkové linky prepravcovia rušia. Dôvodom je ich nerentabilnosť. Cestujúci však tvrdia, že autobusy boli takmer vždy plné.

Cestujúcich rozhorčili linky zrušené počas letných prázdnin.Cestujúcich rozhorčili linky zrušené počas letných prázdnin. (Zdroj: NAĎA KALIŠOVÁ)

TRSTENÁ. „Čo sme tu na konci sveta, keď nám ešte aj to málo autobusov porušia?“ S týmito slovami nedávno zatelefonovala do redakcie Dana Vidová z Trstenej. Hnevá ju, že prepravca zrušil na leto spoj, ktorý premával krátko pred štvrtou ráno z Trstenej do Nitry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nerentabilné a stratové

Dana Vidová je presvedčená, že autobusový spoj by bol vyťažený aj cez prázdniny. „Chodilo ním veľa cestujúcich, nielen študentov,“ hovorí. „Už v Martine bol takmer plný.“ Dana má rodinu v Nitre, Partizánskom, Zlatých Moravciach. Spomínaným autobusom cestovala často. Hoci má vodičák, nevie si predstaviť, že by mala ísť stovky kilometrov autom. „Cesty sú príliš preplnené. Netrúfam si.“ Ako sa cez leto dostane k príbuzným, netuší.

SkryťVypnúť reklamu

Raňajší autobusový spoj do Nitry prevádzkuje spoločnosť SAD Liorbus. Dôvodov na dočasné pozastavenie spojov je údajne viac. „Hlavným je nerentabilnosť a narastajúca strata z prevádzky diaľkových liniek,“ povedal Jozef Kendera, riaditeľ dopravy spoločnosti SAD Liorbus. „Sú to jednostranne vyťažené spoje. Pri ceste naspäť už toľko cestujúcich nemajú.“ Týmito spojmi podľa neho cestujú najmä študenti. V lete ich počet výrazne klesá. Aj cez školský rok už mnohí radšej využívajú autá.

Bez dotácie

Diaľkové autobusové linky nie sú zaradené do výkonov vo verejnom záujme a teda nie sú dotované ani objednávané krajom, ktorý prispieva na rôzne zľavy na medzimestskej doprave. „Štát nám na prevádzku neprispieva, výnosy z tržieb nepostačujú na pokrytie všetkých nákladov,“ hovorí Kendera. „Študentské zľavy prepláca dopravca. Ak je však linka nerentabilná, odkiaľ má vykryť stratu vznikajúcu prevádzkou linky?“

SkryťVypnúť reklamu

Spoj, pôvodne odchádzajúci pred štvrtou ráno, bol posunutý o viac ako hodinu, na 5.05 h. Spolu s ďalším, vracajúcim sa z Nitry do Trstenej o 15.15 h od 19. júna do 31. augusta nepremáva. Do odvolania sú pozastavené aj ďalšie diaľkové linky – odchádzajúce z Trstenej o 7.55 h a 15.35 h a vracajúce sa z Nitry o 5.30 h a 15.15 h. Tie podľa prepravného poriadku platného od 14. júna nepremávajú až do 8. decembra. Zmeny prepravca chystá aj od septembra. „Pripravíme nový cestovný poriadok, určite upravíme i ceny cestovného.“

Ani z voza, ani na voz

Nespokojná cestujúca sa obrátila aj na súkromného prepravcu z Liesku. Zaujímalo ju, prečo by vypadnuté spoje nemohol nahradiť. „Chce štát vytlačiť súkromníkov? Aj oni sú tu predsa pre ľudí,“ hovorí Dana Vidová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Petra Kubicu, hovorcu Žilinského samosprávneho kraja, autobusová spoločnosť Stas dostala ešte koncom roku 2010 licenciu na diaľkovú linku Liesek – Trstená – Námestovo – Martin – Partizánske – Nitra. Prepravca začal prevádzku 10. januára 2011. Spoj však nepremával ani tri mesiace. „Prepravca pozastavil prevádzku z dôvodu nerentabilnosti až do odvolania,“ povedal Kubica.

Linky však boli podľa majiteľa nerentabilné pre obmedzenia, ktoré musel akceptovať v rámci schváleného cestovného poriadku. „Mohol som zbierať cestujúcich len po Martin, odtiaľ už nie,“ hovorí Jaroslav Stas. „Cestujúci však chceli ísť aj do Novák, Prievidze. Keby som ich tam aj vysadil, nemohol som brať ďalších. Viete si predstaviť, čo robili ľudia na zastávkach? Bola to vojna medzi nimi a šoférmi. Ako sme im mali vysvetliť, že hoci tam stojíme, nemôžeme ich zobrať?“ Premávať chcel počas celého roka, aj cez prázdniny. Údajne žiadal zmenu. Tú mu však kraj neschválil. „Vraj preto, že predo mnou išiel z Martina iný spoj.“

Autobusové linky teda počas leta zrejme nepribudnú. Cestujúci budú radi, ak prepravcovia neuberú ešte aj z toho, čo zatiaľ premáva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 067
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 999
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 670
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 903
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 153
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 728
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu