Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Zo severu na juh cez leto najskôr vlastným autom

Diaľkové linky prepravcovia rušia. Dôvodom je ich nerentabilnosť. Cestujúci však tvrdia, že autobusy boli takmer vždy plné.

Cestujúcich rozhorčili linky zrušené počas letných prázdnin.Cestujúcich rozhorčili linky zrušené počas letných prázdnin. (Zdroj: NAĎA KALIŠOVÁ)

TRSTENÁ. „Čo sme tu na konci sveta, keď nám ešte aj to málo autobusov porušia?“ S týmito slovami nedávno zatelefonovala do redakcie Dana Vidová z Trstenej. Hnevá ju, že prepravca zrušil na leto spoj, ktorý premával krátko pred štvrtou ráno z Trstenej do Nitry.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nerentabilné a stratové

Dana Vidová je presvedčená, že autobusový spoj by bol vyťažený aj cez prázdniny. „Chodilo ním veľa cestujúcich, nielen študentov,“ hovorí. „Už v Martine bol takmer plný.“ Dana má rodinu v Nitre, Partizánskom, Zlatých Moravciach. Spomínaným autobusom cestovala často. Hoci má vodičák, nevie si predstaviť, že by mala ísť stovky kilometrov autom. „Cesty sú príliš preplnené. Netrúfam si.“ Ako sa cez leto dostane k príbuzným, netuší.

SkryťVypnúť reklamu

Raňajší autobusový spoj do Nitry prevádzkuje spoločnosť SAD Liorbus. Dôvodov na dočasné pozastavenie spojov je údajne viac. „Hlavným je nerentabilnosť a narastajúca strata z prevádzky diaľkových liniek,“ povedal Jozef Kendera, riaditeľ dopravy spoločnosti SAD Liorbus. „Sú to jednostranne vyťažené spoje. Pri ceste naspäť už toľko cestujúcich nemajú.“ Týmito spojmi podľa neho cestujú najmä študenti. V lete ich počet výrazne klesá. Aj cez školský rok už mnohí radšej využívajú autá.

Bez dotácie

Diaľkové autobusové linky nie sú zaradené do výkonov vo verejnom záujme a teda nie sú dotované ani objednávané krajom, ktorý prispieva na rôzne zľavy na medzimestskej doprave. „Štát nám na prevádzku neprispieva, výnosy z tržieb nepostačujú na pokrytie všetkých nákladov,“ hovorí Kendera. „Študentské zľavy prepláca dopravca. Ak je však linka nerentabilná, odkiaľ má vykryť stratu vznikajúcu prevádzkou linky?“

SkryťVypnúť reklamu

Spoj, pôvodne odchádzajúci pred štvrtou ráno, bol posunutý o viac ako hodinu, na 5.05 h. Spolu s ďalším, vracajúcim sa z Nitry do Trstenej o 15.15 h od 19. júna do 31. augusta nepremáva. Do odvolania sú pozastavené aj ďalšie diaľkové linky – odchádzajúce z Trstenej o 7.55 h a 15.35 h a vracajúce sa z Nitry o 5.30 h a 15.15 h. Tie podľa prepravného poriadku platného od 14. júna nepremávajú až do 8. decembra. Zmeny prepravca chystá aj od septembra. „Pripravíme nový cestovný poriadok, určite upravíme i ceny cestovného.“

Ani z voza, ani na voz

Nespokojná cestujúca sa obrátila aj na súkromného prepravcu z Liesku. Zaujímalo ju, prečo by vypadnuté spoje nemohol nahradiť. „Chce štát vytlačiť súkromníkov? Aj oni sú tu predsa pre ľudí,“ hovorí Dana Vidová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Petra Kubicu, hovorcu Žilinského samosprávneho kraja, autobusová spoločnosť Stas dostala ešte koncom roku 2010 licenciu na diaľkovú linku Liesek – Trstená – Námestovo – Martin – Partizánske – Nitra. Prepravca začal prevádzku 10. januára 2011. Spoj však nepremával ani tri mesiace. „Prepravca pozastavil prevádzku z dôvodu nerentabilnosti až do odvolania,“ povedal Kubica.

Linky však boli podľa majiteľa nerentabilné pre obmedzenia, ktoré musel akceptovať v rámci schváleného cestovného poriadku. „Mohol som zbierať cestujúcich len po Martin, odtiaľ už nie,“ hovorí Jaroslav Stas. „Cestujúci však chceli ísť aj do Novák, Prievidze. Keby som ich tam aj vysadil, nemohol som brať ďalších. Viete si predstaviť, čo robili ľudia na zastávkach? Bola to vojna medzi nimi a šoférmi. Ako sme im mali vysvetliť, že hoci tam stojíme, nemôžeme ich zobrať?“ Premávať chcel počas celého roka, aj cez prázdniny. Údajne žiadal zmenu. Tú mu však kraj neschválil. „Vraj preto, že predo mnou išiel z Martina iný spoj.“

Autobusové linky teda počas leta zrejme nepribudnú. Cestujúci budú radi, ak prepravcovia neuberú ešte aj z toho, čo zatiaľ premáva.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 612
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 205
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 628
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 589
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 690
  6. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 613
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 567

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  2. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  3. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  4. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  6. Martin Šuraba: Mačka, ktorá zachránila knihy
  7. Zuzana Foltýnová: Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz
  8. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 11 935
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 100
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 006
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 759
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 965
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 347
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 275
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 191
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Oravská Jasenica cítila veľkú krivdu pri neuznanom góle na 1:2.

Všetky oravské kluby v piatej lige hrali vonku.


3 h
Námestovský brankár Jakub Novák proti Fiľakovu neinkasoval.

V tretej lige Východ sa obaja naši zástupcovia dostali v tabuľke vyššie.


6 h
Dolný Kubín sa radoval v Humennom z ďalšieho bodu do tabuľky.

Oravský klub sa po bezgólovej remíze odlepil z dna tabuľky.


12 h
Titul získali Draci Dolný Kubín.

Víťazom 38. ročníka sa stali hokejisti z tímu Draci Dolný Kubín.


25. mar

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  2. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  3. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  4. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  6. Martin Šuraba: Mačka, ktorá zachránila knihy
  7. Zuzana Foltýnová: Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz
  8. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 11 935
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 100
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 006
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 759
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 965
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 347
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 275
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 191
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu