DOLNÝ KUBÍN. Zmeny začali platiť od 1. marca. Majitelia taxíkov tvrdia, že 90 percent z nich neprežije. Najväčšie starosti im robí zákaz zamestnávania pracovníkov na dohody.
Koniec dohodám
„Zákon je likvidačný,“ povedal Michal Flajs, majiteľ jednej zo siedmich dolnokubínskych taxislužieb. Okrem neho sedí pravidelne za volantom jeho auta jeden vodič, druhý len v noci počas víkendu. „Môj vodič nezarobí toľko peňazí, aby som za neho mohol platiť odvody. Mám dve možnosti. Buď ich prepustím a budem jazdiť sám alebo zvýšim ceny.“ Podľa Michala Flajsa dohoda akurát pokrývala množstvo práce, ktoré vykonali. „Zákon mi nedá viac práce, ale pýta peniaze, ktoré nemám.“
Podobné starosti má aj Ivan Fačko, majiteľ ďalšej taxislužby. „Ak máte nonstop prevádzku, potrebujete troch vodičov. Neexistuje, aby som za nich mohol platiť odvody 160 eur.“ K tomu treba pripočítať dovolenky, stravné lístky a ďalšie výhody, na ktoré má nárok každý zamestnanec.
Obidvaja tvrdia, že zvyšovať ceny nemôžu. Neostáva im nič iné, len dať vodičom výpoveď. Je pravdou, že časť z nich si taxikárčením privyrába popri svojej práci. Pre niektorých je to však jediný druh zárobku. Pravdepodobne skončia na úrade práce.
Podnikanie po slovensky?
Zrušenie možnosti zamestnávania na dohody naopak víta František Kozák.
„Zamestnávanie na dohody je krásna cesta ako zbedačovať pracujúcich a brať im základné, už aj tak oklieštené práva na zdravie, vzdelanie a dôstojný život.“ Podľa neho podnikateľov nezaujíma, ako človek žije, či má na jedlo, bývanie, vzdelanie a zdravotnú starostlivosť.
„Ty si tu na to, aby som ja bohatol a o seba sa postaraj. Makaj a ak nevládzeš, tak šup na úrad,“ vysvetlil správanie niektorých podnikateľov ku svojim zamestnancom.
Koniec osobnej dopravy
Ešte horšie dopadla nepravidelná osobná doprava. Silvester 2013 bude jej posledným dňom. V Dolnom Kubíne sú dve. Jednu z nich vlastní Libor Slamka, ktorý má vozidlá aj v Námestove. Ani jemu sa novela nepáči.
„Mali sme prvý taxík v Dolnom Kubíne. Osobnú dopravu budeme musieť zrušiť a vrátiť sa ku taxislužbe. Štát potrebuje peniaze. Špajza je prázdna.“
Taxameter
Nariadenie o veku a počte najazdených kilometrov vozidiel taxislužby je prinajmenšom zvláštne. Podľa novely nesmie mať vozidlo viac ako päť rokov a najazdených viac ako 100-tisíc kilometrov pri benzínovom a 150-tisíc pri dieselovom motore. Toto však platí len pri prihlasovaní vozidla. Potom už kilometre a vek nikto nesleduje. Jediným kritériom je každoročné absolvovanie technickej a emisnej kontroly.
Zákazníci určite prijmú pozitívne povinnosť mať od 1 januára 2014 taxametre umožňujúce tlač potvrdenia o zaplatení cestovného. Dnes dostanú rukou písané potvrdenie len na požiadanie.
Preukazy vodiča taxislužby a povinnosť absolvovať psychotesty sú podľa taxikárov ďalším vyťahovaním peňazí z ich vrecka. Podľa ministerstva dopravy má novela zabrániť nelegálnej práci. Taxikári tvrdia, že pri dodržaní všetkých podmienok neprežijú.