Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Taxikári bijú na poplach

Novela zákona o cestnej doprave narobila taxi-službám vrásky na čele.

Niektorým taxislužbám pravdepodobne zvoní umieráčik.Niektorým taxislužbám pravdepodobne zvoní umieráčik. (Zdroj: MARTIN PAVELEK)

DOLNÝ KUBÍN. Zmeny začali platiť od 1. marca. Majitelia taxíkov tvrdia, že 90 percent z nich neprežije. Najväčšie starosti im robí zákaz zamestnávania pracovníkov na dohody.

Koniec dohodám

„Zákon je likvidačný,“ povedal Michal Flajs, majiteľ jednej zo siedmich dolnokubínskych taxislužieb. Okrem neho sedí pravidelne za volantom jeho auta jeden vodič, druhý len v noci počas víkendu. „Môj vodič nezarobí toľko peňazí, aby som za neho mohol platiť odvody. Mám dve možnosti. Buď ich prepustím a budem jazdiť sám alebo zvýšim ceny.“ Podľa Michala Flajsa dohoda akurát pokrývala množstvo práce, ktoré vykonali. „Zákon mi nedá viac práce, ale pýta peniaze, ktoré nemám.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podobné starosti má aj Ivan Fačko, majiteľ ďalšej taxislužby. „Ak máte nonstop prevádzku, potrebujete troch vodičov. Neexistuje, aby som za nich mohol platiť odvody 160 eur.“ K tomu treba pripočítať dovolenky, stravné lístky a ďalšie výhody, na ktoré má nárok každý zamestnanec.

Obidvaja tvrdia, že zvyšovať ceny nemôžu. Neostáva im nič iné, len dať vodičom výpoveď. Je pravdou, že časť z nich si taxikárčením privyrába popri svojej práci. Pre niektorých je to však jediný druh zárobku. Pravdepodobne skončia na úrade práce.

Podnikanie po slovensky?

Zrušenie možnosti zamestnávania na dohody naopak víta František Kozák.

„Zamestnávanie na dohody je krásna cesta ako zbedačovať pracujúcich a brať im základné, už aj tak oklieštené práva na zdravie, vzdelanie a dôstojný život.“ Podľa neho podnikateľov nezaujíma, ako človek žije, či má na jedlo, bývanie, vzdelanie a zdravotnú starostlivosť.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ty si tu na to, aby som ja bohatol a o seba sa postaraj. Makaj a ak nevládzeš, tak šup na úrad,“ vysvetlil správanie niektorých podnikateľov ku svojim zamestnancom.

Koniec osobnej dopravy

Ešte horšie dopadla nepravidelná osobná doprava. Silvester 2013 bude jej posledným dňom. V Dolnom Kubíne sú dve. Jednu z nich vlastní Libor Slamka, ktorý má vozidlá aj v Námestove. Ani jemu sa novela nepáči.

„Mali sme prvý taxík v Dolnom Kubíne. Osobnú dopravu budeme musieť zrušiť a vrátiť sa ku taxislužbe. Štát potrebuje peniaze. Špajza je prázdna.“

Taxameter

Nariadenie o veku a počte najazdených kilometrov vozidiel taxislužby je prinajmenšom zvláštne. Podľa novely nesmie mať vozidlo viac ako päť rokov a najazdených viac ako 100-tisíc kilometrov pri benzínovom a 150-tisíc pri dieselovom motore. Toto však platí len pri prihlasovaní vozidla. Potom už kilometre a vek nikto nesleduje. Jediným kritériom je každoročné absolvovanie technickej a emisnej kontroly.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákazníci určite prijmú pozitívne povinnosť mať od 1 januára 2014 taxametre umožňujúce tlač potvrdenia o zaplatení cestovného. Dnes dostanú rukou písané potvrdenie len na požiadanie.

Preukazy vodiča taxislužby a povinnosť absolvovať psychotesty sú podľa taxikárov ďalším vyťahovaním peňazí z ich vrecka. Podľa ministerstva dopravy má novela zabrániť nelegálnej práci. Taxikári tvrdia, že pri dodržaní všetkých podmienok neprežijú.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 158
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 359
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 212
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 195
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 591
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 529
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 503
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 730
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 426
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 831
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

5 h
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

18 h
Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

24 h

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?