NIŽNÁ. Chodník okolo hlavnej cesty končí asi päťdesiat metrov pred koľajnicami. Ďalej musia ísť po frekventovanej ceste. Obec pripravila projekt na vyriešenie situácie, no železnice s chodníkom nesúhlasili.
Semafory nie sú nikde
„Prechádza tadiaľ veľa ľudí do práce, do kostola, zdravotného strediska i na autobusové nástupište,“ hovorí starosta Jaroslav Rosina. „Chceme chodník predĺžiť až k priecestiu.“ Keď železnice nesúhlasili s projektom, obec ich požiadala o zabezpečenie bezpečnosti chodcov na priecestí. „Povedali, že v dedine jeden podobný priechod máme, nech ľudia chodia tadiaľ.“ Ten je však vzdialený o takmer tristo metrov.
Na priecestí chýba aj semafor pre chodcov. Ten však podľa starostu nie je na žiadnom z takmer sedemdesiatich priecestí na Orave. Situáciu chce ísť riešiť na ministerstvo dopravy. „Nie je možné, aby sme pre osemdesiat metrov chodníka mali takéto problémy.“
Nový návrh
Na januárovom stretnutí sa obci a spoločnosti Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podarilo nájsť aké-také riešenie. Projekt však treba prerobiť. „Hlavným argumentom nesúhlasného stanoviska ŽSR bol spôsob zaistenia bezpečnosti na navrhovanom priechode pre chodcov,“ povedala Dana Šinková, zástupkyňa riaditeľa Generálneho riaditeľstva ŽSR.
„Navrhli sme inú alternatívu - rozšírenie súčasného priecestia o nový chodník pre peších. V priestore mimo neho bude od cesty oddelený betónovým obrubníkom.“
Stojí to veľa
Obec však príde o ďalšie peniaze z rozpočtu. „Do prvého projektu sme dali tritisíc eur, ďalší vyjde približne rovnako,“ hovorí Rosina. „Pritom samotná výstavba chodníka by nevyšla viac ako päťtisíc." Po prepracovaní dokumentácie by mali ŽSR dať kladné stanovisko.
Malú stavbu chcela obec robiť už vlani v lete. Či sa jto podarí v priebehu tohto roka nie je isté. „Samotné rozšírenie priecestia bude môcť byť uskutočnené až po vydaní stavebného povolenia príslušného špeciálneho stavebného úradu, ktorým je pre tento prípad Úrad pre reguláciu železničnej dopravy v Bratislave,“ povedala Šinková.