NÁMESTOVO. Schátraný pontónový prístav na Oravskej priehrade možno onedlho zmizne. Všetko závisí od toho, či sa autorom projektu Tri prístavy podarí získať peniaze z eurofondov.
Tri prístavy
Za projektom, ktorého cieľom je vrátiť prístavu život, stojí bývalý primátor Ľubomír Bláha a Ľubomír Ťažandlák z dolnokubínskeho Klubu potápania a vodných športov No Limit. Projekt Tri prístavy počíta s prestavbou prístavísk na Žermanickej priehrade pri Frýdku Místku a na Slanici – spolu s takzvaným suchým prístavom na zimu. Partnerom Oravcov v cezhraničnom projekte je TJ Baník Ostrava.
Náklady na modernizáciu prístavu na Oravskej priehrade s rozlohou necelých dvetisíc metrov štvorcových sú 387-tisíc eur. Dno priehrady na ploche tritisíc štvorcov treba prehĺbiť tak, aby mohli do prístavu priplávať lode bez ohľadu na výšku hladiny. Súčasťou areálu má byť 1,5 metra hrubý oporný múr, betónová spevnená plocha, sklad pre lode, plávajúce mólo a oceľový žeriav s nosnosťou päť ton.
Plán nového prístaviska pri Oravskej priehrade.
Bezúdržbové móla
Pri kolísaní hladiny dochádza k vertikálnemu pohybu. Rozdiel medzi minimálnym a maximálnym vzdutím je v lete asi sedem metrov. „Vybagrovaním prístavu do nadmorskej výšky 696 metrov dosiahneme, aby bol pod loďami vždy aspoň meter vody,“ povedal Ľubomír Ťažandlák.
Kapacita móla je 10 veľkých jácht a 25 športových člnov a plachetníc. Autorom prototypu bezúdržbového móla, ktoré je na Slovensku novinkou, je projektant Ľubomír Macho, zvaril ho Peter Ťažandlák.
„Plaváky tvoria plastové korugované rúry s priemerom 500 milimetrov,“ vysvetľuje Ľubomír Ťažandlák. „Na koncoch sú zavarené plastom s ventilmi zabezpečujúcimi optimálny tlak. Kovové prvky sú z antikoru, povrch móla z kompozitných dosiek. Sú ľahké a takmer bezúdržbové, lebo nekorodujú.
Novinka na Slovensku. Mólo, ktoré nevyžaduje takmer žiadnu údržbu.
Najskôr na jar
Dolnokubínčania vybavujú potrebné povolenia, na ministerstve životného prostredia zároveň prebieha zisťovacie konanie v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Začiatok výstavby, naplánovanej na 19 mesiacov, závisí od úspešnosti projektu, výsledky by mali byť známe v máji. „Stavať by sme mohli najskôr na jeseň alebo o rok na jar,“ povedal Ťažandlák. Ťažko povedať, či sa začne aj bez peňazí z eurofondov. „Prístav nie je komerčne zaujímavá záležitosť, náklady sú veľké, príjmy malé. Ale ak by to vyšlo, priehrada má opäť budúcnosť.“
V novom prístavisku by nemali chýbať prípojky vody a elektriny, verejné toalety, sprchy, wifi internet ani dielňa na údržbu lodí.