HLADOVKA/SUCHÁ HORA. Zákaz vjazdu kamiónom nad 7,5 tony za Trstenou je len informatívny. Upozorňuje, že asi pol kilometra za hranicami je skutočný. Pre slabú nosnosť mosta. Až k hraniciam však zatiaľ môžu ísť bez obmedzení.
Praskajú múry
Hladovčania dali desaťtisíce eur do novej cesty. Čoskoro ju však budú musieť opravovať znova. Ničia ju kamióny naložené drevom a kameňmi. Rovnaké problémy majú aj Suchohorčania.
Denne prejde v dedinách popred domy viac ako desať nákladných áut. Ráno okolo piatej naprázdno, popoludní naložené drevom alebo kameňmi. „Cesta bude čoskoro zničená, opravu budeme musieť platiť sami,“ hovorí starostka Hladovky Mária Kendralová. „Domami pri ceste otriasa, na starších praskajú múry.“ Ľudia na hluk a otrasy nie sú zvyknutí. Kamionisti si začali skracovať cestu cez hranice asi pred dvomi rokmi, so spustením mýtneho systému. Chcú ušetriť.
Vo Vitanovej je značka zákaz vjazdu nákladiakom dlhším ako dvanásť metrov. Vodiči ju buď nevidia, alebo ignorujú.
Na ťahu sú Poliaci
Starostka Hladovky adresovala dopravnému inšpektorátu niekoľko žiadostí o umiestnenie zákazových značiek. „Vstúpili sme do Schengenu, dôvod na zákaz vraj neexistuje,“ hovorí Kendralová. „Cestári kontrolovali aj nosnosť mostov. Všetky však vyhovujú.“
Vyriešiť problém by mohli pomôcť Poliaci. Necelý kilometer za Suchou Horou, v poľskom Chocholove, je zákaz vjazdu nákladným autám nad 7,5 tony. Taká je maximálna nosnosť jedného z miestnych mostov. „Kamionisti sú vynaliezaví,“ hovorí starosta Suchej Hory Miloš Šustek. „Skontrolujú, či nie sú pri moste policajti. Ak áno, počkajú na našej strane, inak prejdú bez problémov i bez pokuty.“
Starosta pripravuje stretnutie so zástupcami poľskej gminy. „Cezhraničné vzťahy a spolupráca by mohli pomôcť aj policajtom.“
Zlepšiť situáciu v prihraničných obciach chce aj polícia. „Problému budeme venovať náležitú pozornosť,“ povedal Štefan Dlugoš, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ v Dolnom Kubíne.