V predposledný augustový víkend tam bolo čo obdivovať.
BRIGHTON. Na stojanke stáli lietajúce stroje anglickej, americkej, nemeckej aj ruskej výroby. Mnohé z nich sa mohli pýšiť prívlastkom naj.
Ikony letectva
Dvojplošník Camel, pre svoju obratnosť najobľúbenejšia stíhačka pilotov prvej svetovej vojny. Vedľa trojplošník Fokker, na tomto type lietal tiež Manfred von Richthofen, prezývaný aj Červeny barón, neprekonané eso nemeckého cisárskeho letectva.
Nechýbal mladší ľahký bombardér Swordfish. Jeho torpédo tak ochromilo krížnik Bismarck, vlajkovú loď nacistickej tretej ríše, že ju stačilo už len poslať ku dnu. Zo stíhačiek, ktoré niesli najväčšiu ťarchu boja v Bitke o Britániu, ale aj v nasledujúcich rokoch vojny, tu boli Hurricany a Spitfiry, ikony anglického letectva. Spitfire je dodnes považovaný za najelegantnejšiu stíhačku všetkých čias.
Fokker Dr. I. Červený barón na ňom dosiahol mnohé zo svojich 80 víťazstiev.
Pamätný let
Hurricany, Spifiry, ale ani americké Mustangy nesedeli len na zemi. Obratnosť predviedli v tzv. dog fights s nemeckými Messerschmitt Me 109 a 108, ktoré vo svojej dobe takisto patrili k vládcom oblohy.
Divákov uchvátil prelet americkej lietajúcej pevnosti B 17 Sally B aj pamätný let, kde vo formácii leteli stíhačky Hurricane, Spitfire a najslávnejší anglický ťažký bombardér Lancaster, znamy aj ako Dam Buster – ničiteľ priehrad. Tradícia pamätného letu vznikla krátko po vojne na počesť tisícok padlých pilotov a posádok bombardérov.
Supermarine Spitfire. Najelegantnejšia stíhačka vôbec.
Vzduchoplavkyne
Air show nebola len o vojnových veteránoch, obohatili ju exhibície novších typov. Nad hlavami divákov hrmeli prúdové Gnaty, na ktorých pôvodne lietali akrobati Red Arrows, kým osedlali Hawky, ktoré sa ukázali tiež. Dymové stopy, ktoré zanechala štvorica ruských akrobatických Jak 52, vzápätí rozfúkal prúdový Hunter, mladší brat slávnejšieho Hurricana.
Odvážne gymnastické prvky na krídlach štvorice dvojplošníkov Stearman predviedli mladučké vzduchoplavkyne – wingwalkers. Pri rýchlosti viac ako 200 km/h museli prekonávať preťaženie 4G.
Autor: Branislav Kaššovic