Po jeho dokončení ich čaká križovatka.
TVRDOŠÍN. Práce v centre mesta spustila firma v máji. Prebiehať budú minimálne nasledujúcich dvanásť mesiacov. Spočiatku doprava obmedzená nebola, robotníci stavali lešenie a opravovali most zo spodnej časti. V súčasnosti prerábajú vozovku. Dopravu riadia robotníci aj svetelná signalizácia.
V priebehu piatich rokov sa zvýšil počet áut prechádzajúcich Tvrdošínom o približne dve a pol tisíc. V kritických úsekoch zaznamenala Slovenská správa ciest v roku 2005 priemerne osem až deväť áut, pri ostatnom, vlaňajšom sčítaní intenzity dopravy desať až jedenásť.
Kritický stred týždňa
Najhoršia situácia je v centre mesta v popoludňajších hodinách, ako i v stredu a vo štvrtok, kedy stovky áut smerujú na poľské trhy. Vtedy sa pred semaformi tvoria niekoľkokilometrové kolóny, úsek je lepšie obísť cez Oravský Podzámok, Príslop a Námestovo.
„Vzhľadom na intenzitu dopravy a zložitú dopravnú situáciu nie je možné robiť obe prestavby súčasne,“ povedal Matúš Salát zo Slovenskej správy ciest, Investičná výstavba a správa ciest Žilina. „Robiť sa bude vždy len na jednom pruhu, aby bola cesta stále prejazdná.“
Most by mal byť opravený do októbra. Až potom príde na rad rekonštrukcia kritickej križovatky v centre mesta, súčasná sa zmení na kruhovú.
Most bol postavený krátko po druhej svetovej vojne, dnes je nadmerne zaťažený. Prerobením križovatky sa zlepší plynulosť premávky v meste a zvýši bezpečnosť chodcov.
Pod mostom cestári postavili lešenie.
Stavebné práce vyjdú na 756-tisíc eur, peniaze sú zo štátneho rozpočtu. Tento rok plánuje správa ciest preinvestovať 600-tisíc eur.
Tretí úsek cesty R3
Dopravu v Tvrdošíne odľahčí v blízkej budúcnosti obchvat mesta. Územné rozhodnutie je právoplatné od roku 2009. Dokumentácia pre vydanie stavebného povolenia je už pripravená. „V súčasnosti sa zabezpečuje majetkovoprávne vysporiadanie stavby,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. „Reálny predpoklad ukončenia prípravy a vydanie stavebného povolenia je v roku 2012.“
Obchvat Tvrdošín – Nižná bude mať na trase dlhej 5,2 kilometra štrnásť mostov, štyri mimoúrovňové križovatky, odpočívadlo, čerpaciu stanicu a motorest. Predpokladaný náklad z roku 2009 je 119,869 milióna eur bez DPH.
Po Oravskom Podzámku a Trstenej bude tvrdošínsky obchvat tretím úsekom postupne budovanej rýchlostnej cesty R3, ktorá odkloní mimo oravských obcí a miest najmä tranzitnú kamiónovú dopravu na trase Maďarsko – Poľsko.