Neušetrím v obchodoch s reklamou mínus 50 percent. Lebo miniem to, čo po zľave ostane.
Asi prestanem šetriť plynom, ekektrinou, vodou. Lebo ak ušetrím, dodávatelia energií nesplnia plán. A zvýšia ceny. Nie som ekonón. Život ma učí.
Barometer počasia ovplyvňuje ceny potravín. Keď zaprší a nedozrie obilie, za chlieb zaplatím viac. Keď nezaprší, priplatím tiež. Ak poľnohospodárom vyjde počasie, zaskočí ich prasacia či vtáčia chrípka, e-coli či hocičo iné.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Konflikty v arabských štátoch ovplyvnia zas cenu ropy, teda aj dopravy materiálu do fabriky, distribúciu všetkých možných výrobkov. Všetky možné výrobky zdražejú.
Je to normálne, veď fabrika a jej zamestnanci chcú prežiť.
Čo je ale nenormálne, že ceny výrobkov ovplyvňuje hocičo, kým cenu ľudskej práce nič. Zamestnancom ale tiež stúpnu náklady na stravu, bývanie, dopravu. A ak sa chce biť o zvýšenie platu, môže prísť aj o ten, ktorý má.
Kým je zdražovanie logické, nech. Ak ho niekto zdôvodňuje nelogicky, je zle. Mnohé štatistiky a prehľady minulý týždeň avizovali nárast cien. Koalícia zdôvodňovala, opozícia kritizovala. Vina padala aj na DPH. Ale! Na trojeurovom výrobku sa zmenou DPH mohla cena zvýši len o dve stotiny eura, teda dva centy. Všetky ďalšie navýšenia si musia obchodníci, často i politici, zdôvodniť inak. Ak tvrdia, že zmenou DPH z 19 na 20 percent museli zvýšiť cenu o jedno percento, teda o tri centy, manipulujú.
Ako na zdražovanie? Ovplyvniť životnú úroveň môžu najmä tí, ktorí sú momentálne pri moci. Každá vláda má na výber. Buď robí všetko pre to, aby akékoľvek zdražovanie zabrzdila, alebo robí všetko pre to, aby vytvorila také podnikateľské prostredie a pracovné príležitosti, aby pre pracujúcich neboli výrobky drahé.