ORAVSKÁ LESNÁ. Zrekonštruovaná Oravská lesná železnica znásobila cez víkend už aj tak svoju výnimočnú turistickú atraktivitu. Vozne s cestujúcimi bude na kľukatej trati s veľkým prevýšením ťahať originálna parná lokomotíva.
„Podarila sa nám neuveriteľná vec,“ povedala riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková. „Po štyroch desaťročiach strávených na podstavci žilinskej stanice a v depozitároch sa sem vracia historicky vzácna technická pamiatka, lokomotíva Gontkulák pomenovaná podľa jednej z tunajších prírodných lokalít.“
Rok trvajúca generálna oprava stála viac ako stotisíc eur. Doslova mravčej práce sa nezľakla partia nadšencov v moravskom Krnove.
„Ocitol sa pred nami nefunkčný stroj takmer kompletne rozožratý hrdzou s množstvom poškodených či úplne chýbajúcich súčiastok,“ povedal aj v dôchodkovom veku aktívny rušňovodič Miloš Hrubý. „Dnes opäť v plnej kráse jazdí, čo je pre všetkých, ktorí sa na tom podieľali, najlepším zadosťučinením.“
Na mieste zrekonštruovanej lesnej železnice doteraz citeľne chýbalo to podstatné, nejaké pôvodné vozidlo. „Sprevádzkovaním 83-ročnej lokomotívy československej výroby, ktorá na túto železnicu oddávna neodmysliteľne patrila, sa nám podarilo dovŕšiť jej historickosť,“ povedal správca železnice Peter Klinovský. „Zostáva pred nami odvážna výzva na obnovenie unikátneho prepojenia s Kysucami.“