BRATISLAVA. Aktuálne náklady na výstavbu polovičného, dvojpruhového profilu obchvatu Trstenej na rýchlostnej ceste R3 sa vyšplhali na 45,3 milióna eur.
Oproti pôvodnej zmluvnej cene vo výške 39,1 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty je to viac o 16 percent. Limit pre následné zvyšovanie zmluvnej ceny výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je pritom 10 %.
Stavebné práce na vyše 7-kilometrovom obchvate oravského mesta, ktorý motoristi predčasne využívajú od konca októbra minulého roka, majú byť podľa zmluvy so zhotoviteľom ukončené v septembri tohto roka.
"Do ukončenia výstavby bude potrebné ešte naviac dobudovať zmenu dopravného značenia pre trvalé užívanie úseku rýchlostnej cesty a dopracovanie ortofotomapy," informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Nora Gubková.
Protihluková stena predražila obchvat
Cenu obchvatu Trstenej naposledy zvýšil o 700-tisíc eur vrátane DPH dodatok č. 10 k zmluve uzatvorenej v marci 2008. Diaľničiari zdôvodnili podpísanie ďalšieho dodatku zmenou prác najmä pri úprave nevhodného podložia, ako aj pri dobudovaní križovatkových vetiev na začiatku úseku pre zmenu organizácie dopravy a ochranu proti erozívnej činnosti povrchových vôd.
"Na raste zmluvnej ceny sa prejavilo doplnenie objektovej skladby o nový stavebný objekt protihlukovej steny, ktorú sme boli povinní vybudovať v súlade s opatreniami aktualizácie hlukovej štúdie," uviedla ďalej Gubková s tým, že v tomto prípade tvorilo navýšenie ceny 6 percent. Doplnenie zvodidiel kvôli zmene noriem od júla 2008 zvýšilo cenu o 1 percento.
Stavať sa začalo za Fica
Výstavba obchvatu v Trstenej začala v apríli 2008 a jej zhotoviteľom je Združenie Trstená R3 vedené spoločnosťou Váhostav - SK, a.s. Žilina, v ktorej predstavenstve sedí Juraj Široký.
Úsek R3 Oravský Podzámok - Horná Lehota v dĺžke okolo 6,5 kilometrov je v predčasnom užívaní od novembra 2007. Ostatných päť plánovaných úsekov R3 na Orave v dĺžke vyše 43 kilometrov sú v štádiu prípravy. Z nich by mala začať najskôr výstavba 5,2-kilometrového úseku Tvrdošín - Nižná. Predpoklad začiatku prác je koniec tohto roka a ich ukončenia na jeseň 2014.
Výstavba ďalších úsekov Nižná - Dlhá nad Oravou (8,6 km), Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová (4,2 km), Oravský Podzámok - Dolný Kubín (2,3 km) a z Dolného Kubína k diaľnici D1 (23 km) by mala podľa predpokladov začať postupne v rokoch 2014 až 2016, predbežné ukončenie ich výstavby má byť v rokoch 2017 až 2019.