Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Chlieb furmana mal vždy drevenú príchuť

Pre prácu s drevom si ľudia vyrobili všetko, čo potrebovali. Výroba vozov, ťažba dreva a jeho zvoz patrili k významným remeslám ľudí na Orave v minulosti.

Motorová píla dnes nahradila sekery a ručné pílky. Čas spílenia stromu sa už počíta v sekundách.Motorová píla dnes nahradila sekery a ručné pílky. Čas spílenia stromu sa už počíta v sekundách. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

TVRDOŠÍN. Kolárstvo bolo ľudovým remeslom, ktorého výrobným produktom boli gazdovské vozy. Kolári vyrábali drevené súčasti vozov. Išlo o veľmi namáhavú prácu. Starí kolári nemali takmer nijaké strojné vybavenie. Jediným primitívnym strojom bola točovka (sústruh na drevo) na šliapací pohon.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pracovných nástrojov mali hodne, boli to pílky, sekery, dláta, obojručné nože, hoblíky a nebožiace (vrtáky). Úchytným zariadením pre prácu s hoblíkom bol ponk (stolárska hoblica) a úchytným zariadením pre prácu s obojručným nožom bol dedko (dedko svojou hlavicou s prevodom na nožný tlak pevne uchytil strúhané drevo).

SkryťVypnúť reklamu

V kolárskych dielňach sa vyrábali len hlavné drevené súčasti vozov. Išlo o oje, snice, rázvoru, oplen s klanicami, podlahu a kolesá. Súčiastkami kolesa boli bahry, špice a hlava. Práve hlava kolesa sa vysústružila na točovke. Ostatné súčasti voza, ako drabiny, spodnicu, bočnice, lievče, krivule, bilnice a hamovky si už dokázali urobiť gazdovia sami.

Vozy boli na gazdovstve najpoužívanejšími dopravnými prostriedkami. Používali sa ešte aj vozíky na ručný pohon, fúriky a taligy.

Najzložitejší bol rebriniak

Okrem prepravy materiálov na gazdovstve, pri výstavbe obytných a hospodárskych budov, využívali ľudia vozy aj na tzv. fiakerku. Fiakerkou volali výjazd na jarmoky, vozenie svadobníkov, regrútov, koledníkov a pod. Na vozoch tiež vozili na jarmoky svoj tovar rôzni kupci ako pláteníci, hrnčiari, zvonkári, remeselníci, kožušníci, vápenári a pod.

SkryťVypnúť reklamu

Najjednoduchší bol holý voz bez bočníc alebo drabín. Išlo o ťažký voz, na ktorom sa prevážalo drevo na dlhšie vzdialenosti. Došteniak bol voz s klanicami, spodnicou a bočnými doskami – bočnicami, ktoré sa opierali o klanice.

Rebriniak bol najzložitejší druh voza. Mal rebriny podopreté lievčami alebo lievčami vpredu a krivuľami vzadu. Vozilo sa na ňom seno a obilie. Pri výjazdoch na fiakerku sa doňho vkladali košiny, truhlica, ktorá slúžila furmanovi na sedenie a zadné sedadlo. Košiny boli z prútia upletené vložky medzi drabinami. Kupcom a trhovníkom slúžili tiež na ukladanie tovaru.

Drevorubačstvo

Drevorubači boli lesní robotníci, ktorí stínali stromy. Ich pracovnými nástrojmi bola: píla, pilník, šramovač, sekera, osla, železné kliny, štipák (kôl so železným ohnutým hrotom), vant (obruč s hákom na obracanie dreva), styk na lúpenie dreva a styk na strúhanie kôry.

SkryťVypnúť reklamu

Práca drevorubačov bola namáhavá a nebezpečná, vyžadovala si pozornosť a opatrnosť.

V minulosti sa drevo ťažilo na predtým vyznačených plochách formou holorubov. Oravský komposesorát obyčajne predal drevo kupcovi na koreni. Kupec mal potom na starosti výrub a odvoz dreva. Lesníci len dohliadali, aby drevorubač pri ťažbe a vývoze nenarobili škody na okolitých porastoch.

Pri ťažbe stromu si drevorubači najprv vyčistili jeho okolie a osekali haluzinu do výšky chlapa. Potom urobili sekerou v dreve výsek v smere predpokladaného pádu stromu. Výsek bol čo možno najnižšie k zemi. Na opačnej strane výseku sa dvaja pilčíci chopili píly a začali strom podrezávať. Keď sa rezná plocha približovala k vyťatému výseku, chlapi vbili do výrezu železný klin. Pôsobením tlaku klina sa začal strom nakláňať, až sa úplne zrútil s ohromným rachotom.

Do hory na týždňovky

Ďalší chlapi z drevorubačskej partie strom osekali z konárov a olúpili z kôry. Kôru poukladali do protistojných riadkov a zakryli kôrovou strieškou. Kôra po vysušení sa volala dub a bola pre obsah triesla vzácnou surovinou v kožušníctve (pri vyčíňaní koží).

Na olúpenom kmeni zostal len neokresaný a neolúpený vrcholec, ktorým cez leto unikala zo stromu vlhkosť. V jeseni chlapi drevo vyštrajchali. Povyťahovali ho z miesta do-padu a uvalili na veľkú kopu na čistine. Zo strmých svahov drevo pospúšťali. Pri spúšťaní dreva na väčšie vzdialenosti robili tzv. rizne. Boli to žľaby z dreva, po ktorých sa spúšťalo drevo do doliny.

Drevorubači chodili do vzdialenejších hôr aj na týždňovky. Zobrali si so sebou chlieb, zemiaky, múku, slaninu, maslo, tvaroh, kapustu a mlieko, ako príchute aj cibuľu, cesnak a soľ. Na mieste ťažby potom varili jednoduché jedlá. Spávali v prístrešku z kôry stromov.

Drevorubači boli vlastne oravskí gazdovia, ktorí využili voľnejší čas po orbe a pred začiatkom kosenia, teda čas približne od polovice mája do konca júna.

Furmanstvo

Pri vyvážaní dreva z hôr sa ukrutne namáhali ľudia aj ťažné zvieratá. Od pňa až na miesto určenia bola dlhá cesta. Drevo sa po vyštrajchaní vozilo v zime na saniach a v lete na vozoch.

Na zimný odvoz sa používali krátke okované sane – gnatky. Pri odvoze dreva na väčšie vzdialenosti sa používalo dvoje saní - predné gnatky a zadné menšie krátke a silné sane. Pri odvoze dreva na dvojitých saniach sa zmenšila trecia plocha. V lete sa na krátke vzdialenosti vozilo drevo len na predných kolesách. Na väčšie vzdialenosti sa používal dlhý rozložený holý voz. Vozy určené na vozenie dreva mali ťažké osi a silné kolesá. Drevo sa často vozilo aj na veľké vzdialenosti, napríklad z Hruštína cez Príslop až do Oravského Podzámku alebo z Rabčíc až do Slanice.

Polhorčania celé desiatky rokov vozili dosky a hranoly z píly v Oravskej Polhore až do Tvrdošína. Známe bolo aj nočné vozenie dreva. Furmani z obcí pod Babou horou sa vybrali s celulózou alebo dubom do Tvrdošína už zvečera. Kone kŕmili okolo polnoci v Krivom kúte za Ústím a zavčas rána vykladali obsah vozov v Tvrdošíne. Po vyložení dreva sa furmani potúžili v krčme u Obtuloviča. Objednali si porciu dobrej polievky s kusiskami mäsa za jednu korunu. Výdatné jedlo zapili pivom a pobrali sa na svojom záprahu domov.

Aj smrteľné nehody

Furmančenie si vyžadovalo aj určité zručnosti hlavne pri nakladaní a upínaní dreva. Furmani si pomáhali pri nakladaní dreva dobytkom. Cez liehy sa dal poťahovaním za koňom naložiť na voz aj hrubý klát.

Stávalo sa, že pri furmančení sa ľudia poranili alebo aj prišli o život. Hlavne pri splašení koňa, pri pokazení voza, pri zapadnutí v kalužiach alebo pri nehode v strmine.

Chlieb oravského furmana bol vždy s drevenou príchuťou.

Ďalšie články z rubriky:

Dedinčania zásobovali doskami hradné panstvo

Ľudia sa zaobliekli doma sami

Plátenníci zašli až do Jeruzalema, Alexandrie a Káhiry

Pestovanie zemiakov ukončilo éru neustáleho hladu

Dobrá kosa musela zvoniť

Čistotný bača bol kedysi celebritou

Voliar musel byť zdravý, silný a nebojácny chlap

Hrmenie pred Jurajom neveštilo dobrý ovčiarsky rok

Pasenie oviec riadili Ďuro, Žofia, Michal a Martin

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  4. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  5. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  6. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  7. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 413
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 575
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 4 845
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 4 734
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 442
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 158
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 048
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 442

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: Hrozba smrti zdravej spoločnosti.
  2. Soňa Fröhlichová: Hollywood – synonymum amerického filmového priemyslu, deň číslo 18 a 19
  3. Rastislav Jusko: Čo s tebou ďalej, paragraf 363?
  4. Anna Miľanová: Luster podobný lampiónu...
  5. Michala Guľasová: Andrea Rimová – 29. február - knižná recenzia
  6. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka
  7. INESS: O platoch zdravotníkov nemajú rozhodovať ministri
  8. Internátny život UK: Decembrový internát: 10 tipov na dlhé zimné večery
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 177 400
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 7 567
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 839
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 285
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 057
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 2 969
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 805
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 940
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ťažké autá premávajú po moste najmä v skorých ranných hodinách.

V priemere stovka vodičov denne ignoruje dopravné obmedzenie.


48m
Požiar haly v Nižnej.

Hrozilo, že plamene sa rozšíria na ďalšie budovy a haly.


18 h
Vianočné trhy vo Veličnej v roku 2019.

Nájdite si čas na voľný čas. Prehľad podujatí na najbližšie obdobie.


18 h
Hokejisti Pucova viedli nad Drakmi už v 7. minúte 2:0.

Hokejisti Oravskej Lesnej zvládli doma ťažký zápas Lieskom.


5. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z kolektívnych zmlúv už vypustili dodatky.


22 h

Jeden dostane 3400 eur, druhý päťtisíc.


5. dec

V Rajeckej Lesnej budú musieť vyhlásiť doplňujúce voľby.


4. dec

Najvyššia chorobnosť ARO je vo vekovej skupine detí do piatich rokov.


15 h

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: Hrozba smrti zdravej spoločnosti.
  2. Soňa Fröhlichová: Hollywood – synonymum amerického filmového priemyslu, deň číslo 18 a 19
  3. Rastislav Jusko: Čo s tebou ďalej, paragraf 363?
  4. Anna Miľanová: Luster podobný lampiónu...
  5. Michala Guľasová: Andrea Rimová – 29. február - knižná recenzia
  6. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka
  7. INESS: O platoch zdravotníkov nemajú rozhodovať ministri
  8. Internátny život UK: Decembrový internát: 10 tipov na dlhé zimné večery
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 177 400
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 7 567
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 839
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 285
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 057
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 2 969
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 805
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 940
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu