Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
NAJLEPŠÍ MECHANIK JARO KAPRÁLIK:

Má toho veľa, ale aspoň je veselo

Do práce najradšej chodieva autobusom alebo na bicykli. Na výlety do hôr vlakom. Najlepší škodovkársky mechanik na svete Jaro Kaprálik.

Pri práci je najdôležitejšie vydať sa správnym smerom.Pri práci je najdôležitejšie vydať sa správnym smerom. (Zdroj: ARCHÍV JARA KAPRÁLIKA)

DOLNÝ KUBÍN. Hoci je automechanikom iba štyri roky, pochváliť sa môže viacerými úspechmi na domácich i medzinárodných súťažiach. Ten posledný, a zatiaľ najväčší, dosiahol začiatkom apríla v Čechách.

Ok - stačí

Na celosvetovom finále Škoda Service Challenge v Prahe a Mladej Boleslavi si zmerali sily servisní poradcovia a technici z 31 krajín. Jaro sa musel popasovať s piatimi disciplínami, na každú mal 25 minút. Dve boli praktické.

„Po výmene motora prestal točiť štartér," hovorí Dolnokubínčan. „Súťažiaci, ktorý pri skusmej kontrole našiel povolený kábel, dostal nejaké body. No najdôležitejšie bolo určiť chybu pomocou diagnostického zariadenia. Načítať, či bola alebo nebola porucha, čí spína skrinka aj kľúčik, skontrolovať napätie na baterke a na motore. Na základe poklesu napätia som prišiel na to, že zlá je kostra. Zistil som kde, a bolo to."

Skryť Vypnúť reklamu

V druhej úlohe musel Jaro opraviť nefungujúcu klimatizáciu. „Najhoršie je vydať sa zlým smerom. Kontrolovať veci, ktoré by som ani nemusel, je obrovskou stratou času. Vôbec som netušil, ako som dopadol. Skúšajúci hovorili iba ok – stačí, bohužiaľ – dovidenia alebo časový limit uplynul."

Triumf

Viete, čo je R199? Zásuvka na multimédiá. Aký motorový olej ide do prevodovky v tom-ktorom type auta? Odpovede na otázky v teste bolo treba nájsť v internom systéme. Najväčším sitom bol napokon test o značke. „Za správnu odpoveď sme dostali päť bodov, za zlú mínus päť a za nevyplnenie nič. Bolo lepšie neodpovedať, ako sa pomýliť."

Na vyhodnotenie čakal Jaro spolu s kolegom Imrichom Staniszlom, servisným poradcom z Banskej Bystrice. Umiestnenie v prvej desiatke by brali všetkými desiatimi. Prekvapenie: Slováci zvalcovali konkurenciu a vyhrali. Triumf oslavovali do rána na afterpárty. Šampanské padlo aj doma, dolnokubínska firma sľubuje guláš. Tešia aj ceny – hodinky, iPod a zahraničná dovolenka v hodnote štyritisíc eur podľa vlastného výberu.

Skryť Vypnúť reklamu

kapralikweb.jpg

Dolnokubínčan Jaro Kaprálik (vľavo) žne jeden úspech za druhým.

Na starosti má všetko, čo súvisí s elektrinou. Diagnostiku i opravu. Nesúhlasí s názorom, že čím dlhšia oprava, tým lepší biznis. „Keď prídem na poruchu za hodinu, ďalších sedem môžem robiť na iných autách. Servis nezarobí na jednom, ale napríklad na troch. Netvrdím, že každá chyba sa dá odstrániť na prvýkrát. Nedávno sme mali problém so snímačmi teplôt na výfuku, mesiac nám trvalo, kým sme ho vyriešili."

S výnimkou opráv sériových chýb rutina nehrozí. Dnes nešla klíma, auto bolo nabúrané, čo ale zákazník nevie, kupoval ho z druhej ruky. Na inom aute zas prestalo natáčať svetlá, pretože do riadiacej jednotky natiekla voda.

„Autá dnes fungujú v extrémnych podmienkach. Vonku je mínus 20, pod kapotou plus 50. A teraz si tam predstavte desiatky riadiacich jednotiek. Ako keby tam bol notebook. Ľudia sa pýtajú, čo je s autom. Ja sa čudujem, že vôbec spoľahlivo ide."

Skryť Vypnúť reklamu

Mačka v stieračoch

Robota v servise Jara baví. Začína ráno o siedmej, končí o tretej. No občas treba potiahnuť. A najmä byť na telefóne. Zvoní aj počas rozhovoru. Najhoršie sú sviatky.

„Jeden si pribuchne kľúče, iný dostane defekt, ďalší odstaví auto na chate v dvadsaťstupňových mrazoch a nemôže naštartovať. Všetko treba nechať tak a ísť. "

Často treba dať dokopy spúšť po hlodavcoch. „Káble a hadice vedia dohrýzť tak, že koniec." Opravy sú drahé, celá vec smutná, no Jaro priznáva, že na prvý pohľad to vyzerá smiešne. „Ako keby sa tam niekto vyšantil so štikačkami." Úsmev na perách vedia vyvolať aj stierače. „Jasné, že nešli, keď v nich bola zaťatá mačka."

Jara vedia znechutiť zákazníci, ktorí sa rozhodnú prísť do autorizovaného servisu, až keď nepochodia v piatich garážových. „Donesú auto a keď ho za deň nedáme dokopy, začnú sa rozčuľovať. Nechápu, že piati ľudia, ktorí sa v ňom vŕtali, mohli spôsobiť ďalších päť chýb."

Jaro si myslí, že do servisu treba chodiť pravidelne. A nie raz za sedem rokov, aj to vtedy, keď sa už auto ide rozsypať. Rady po telefóne nerozdáva, ani kamarátom. Oberajú firmu o peniaze. „Už som dostal ponuku z autoservisu, že mi zaplatia, ak mi budú môcť občas zavolať. Odmietol som to."

Neobsedí

O Ferrari alebo Porsche nesníva. Páči sa mu deväťmiestny transportér, dá sa využiť na čokoľvek. Do práce chodí najradšej autobusom alebo na bicykli. Vyjsť pred siedmou zo Záskalia, kde býva, na hlavnú, je vraj na nervy. Na výlety do hôr zas chodí vlakom, predstava, že by musel riešiť pokazené auto, ho desí.

Jaro neobsedí. Hrá na bicie v kapele Black Storm. Miluje koncerty a festivaly, neznáša diskotéky. Ozvučuje menšie akcie. Rád si dá pivo, ale radšej na chate alebo v skúšobni ako v krčme. Raz ročne organizuje výlet na babetách a starých motorkách. Trénuje mladých hasičov. Kolegom pomáha s elektrinou na domoch. A začal stavať vlastný, na rok sa chce oženiť.

kapralikweb1.jpg

„Počítačová hra ma chytí raz za pol roka. Tri-štyri dni hrám a som spokojný. Facebook si zapnem v telefóne, keď sa niekde nudím. No sedieť pri tom ma nebaví. Mám toho veľa, ale aspoň je sranda. Keď nemám nič, neviem si nájsť miesto."

Dolnokubínčan Jaroslav Kaprálik (25) je vyučeným mechanikom silnoprúdových zariadení. Od roku 2007 pracuje ako technik v dolnokubínskom autorizovanom servise. V roku 2009 získal titul Autoopravár roka. Dvakrát úspešne reprezentoval Slovensko na medzinárodnej súťaži Seat Top Servis v Španielsku. Začiatkom apríla vyhral kategóriu mechanik prvého ročníka medzinárodnej súťaže Škoda Service Challenge v Prahe.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 516
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 644
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 433
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 747
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 182
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 912
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 854
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 021
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Koronavírus Žilinský kraj: Pred odbernými miestami sa tvoria rady (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Dolný Kubín má dobrovoľníkov na testovanie dostatok

Dnes večer podstúpili antigénový test, jeho negativita je podmienkou zaradenia na odberné miesta.

Testovanie dobrovoľníkov Dolnom Kubíne.

Na koronavírus zomreli aj pacienti v oravských nemocniciach

Epidemiologická situácia sa prudko zhoršuje na Liptove.

Počty ťažko chorých v nemocniciach rastú spoločne s úmrtiami.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Primátor Kysuckého Nového Mesta čaká odpoveď od armády

V liste upozornil na to, že celoplošné testovanie nemôžu za takýchto podmienok zvládnuť.Problémom je aj firma Schaeffler s tisíckami zamestnancov.

Už ste čítali?