DOLNÝ KUBÍN. Hoci je automechanikom iba štyri roky, pochváliť sa môže viacerými úspechmi na domácich i medzinárodných súťažiach. Ten posledný, a zatiaľ najväčší, dosiahol začiatkom apríla v Čechách.
Ok - stačí
Na celosvetovom finále Škoda Service Challenge v Prahe a Mladej Boleslavi si zmerali sily servisní poradcovia a technici z 31 krajín. Jaro sa musel popasovať s piatimi disciplínami, na každú mal 25 minút. Dve boli praktické.
„Po výmene motora prestal točiť štartér," hovorí Dolnokubínčan. „Súťažiaci, ktorý pri skusmej kontrole našiel povolený kábel, dostal nejaké body. No najdôležitejšie bolo určiť chybu pomocou diagnostického zariadenia. Načítať, či bola alebo nebola porucha, čí spína skrinka aj kľúčik, skontrolovať napätie na baterke a na motore. Na základe poklesu napätia som prišiel na to, že zlá je kostra. Zistil som kde, a bolo to."
V druhej úlohe musel Jaro opraviť nefungujúcu klimatizáciu. „Najhoršie je vydať sa zlým smerom. Kontrolovať veci, ktoré by som ani nemusel, je obrovskou stratou času. Vôbec som netušil, ako som dopadol. Skúšajúci hovorili iba ok – stačí, bohužiaľ – dovidenia alebo časový limit uplynul."
Triumf
Viete, čo je R199? Zásuvka na multimédiá. Aký motorový olej ide do prevodovky v tom-ktorom type auta? Odpovede na otázky v teste bolo treba nájsť v internom systéme. Najväčším sitom bol napokon test o značke. „Za správnu odpoveď sme dostali päť bodov, za zlú mínus päť a za nevyplnenie nič. Bolo lepšie neodpovedať, ako sa pomýliť."
Na vyhodnotenie čakal Jaro spolu s kolegom Imrichom Staniszlom, servisným poradcom z Banskej Bystrice. Umiestnenie v prvej desiatke by brali všetkými desiatimi. Prekvapenie: Slováci zvalcovali konkurenciu a vyhrali. Triumf oslavovali do rána na afterpárty. Šampanské padlo aj doma, dolnokubínska firma sľubuje guláš. Tešia aj ceny – hodinky, iPod a zahraničná dovolenka v hodnote štyritisíc eur podľa vlastného výberu.
Dolnokubínčan Jaro Kaprálik (vľavo) žne jeden úspech za druhým.
Na starosti má všetko, čo súvisí s elektrinou. Diagnostiku i opravu. Nesúhlasí s názorom, že čím dlhšia oprava, tým lepší biznis. „Keď prídem na poruchu za hodinu, ďalších sedem môžem robiť na iných autách. Servis nezarobí na jednom, ale napríklad na troch. Netvrdím, že každá chyba sa dá odstrániť na prvýkrát. Nedávno sme mali problém so snímačmi teplôt na výfuku, mesiac nám trvalo, kým sme ho vyriešili."
S výnimkou opráv sériových chýb rutina nehrozí. Dnes nešla klíma, auto bolo nabúrané, čo ale zákazník nevie, kupoval ho z druhej ruky. Na inom aute zas prestalo natáčať svetlá, pretože do riadiacej jednotky natiekla voda.
„Autá dnes fungujú v extrémnych podmienkach. Vonku je mínus 20, pod kapotou plus 50. A teraz si tam predstavte desiatky riadiacich jednotiek. Ako keby tam bol notebook. Ľudia sa pýtajú, čo je s autom. Ja sa čudujem, že vôbec spoľahlivo ide."
Mačka v stieračoch
Robota v servise Jara baví. Začína ráno o siedmej, končí o tretej. No občas treba potiahnuť. A najmä byť na telefóne. Zvoní aj počas rozhovoru. Najhoršie sú sviatky.
„Jeden si pribuchne kľúče, iný dostane defekt, ďalší odstaví auto na chate v dvadsaťstupňových mrazoch a nemôže naštartovať. Všetko treba nechať tak a ísť. "
Často treba dať dokopy spúšť po hlodavcoch. „Káble a hadice vedia dohrýzť tak, že koniec." Opravy sú drahé, celá vec smutná, no Jaro priznáva, že na prvý pohľad to vyzerá smiešne. „Ako keby sa tam niekto vyšantil so štikačkami." Úsmev na perách vedia vyvolať aj stierače. „Jasné, že nešli, keď v nich bola zaťatá mačka."
Jara vedia znechutiť zákazníci, ktorí sa rozhodnú prísť do autorizovaného servisu, až keď nepochodia v piatich garážových. „Donesú auto a keď ho za deň nedáme dokopy, začnú sa rozčuľovať. Nechápu, že piati ľudia, ktorí sa v ňom vŕtali, mohli spôsobiť ďalších päť chýb."
Jaro si myslí, že do servisu treba chodiť pravidelne. A nie raz za sedem rokov, aj to vtedy, keď sa už auto ide rozsypať. Rady po telefóne nerozdáva, ani kamarátom. Oberajú firmu o peniaze. „Už som dostal ponuku z autoservisu, že mi zaplatia, ak mi budú môcť občas zavolať. Odmietol som to."
Neobsedí
O Ferrari alebo Porsche nesníva. Páči sa mu deväťmiestny transportér, dá sa využiť na čokoľvek. Do práce chodí najradšej autobusom alebo na bicykli. Vyjsť pred siedmou zo Záskalia, kde býva, na hlavnú, je vraj na nervy. Na výlety do hôr zas chodí vlakom, predstava, že by musel riešiť pokazené auto, ho desí.
Jaro neobsedí. Hrá na bicie v kapele Black Storm. Miluje koncerty a festivaly, neznáša diskotéky. Ozvučuje menšie akcie. Rád si dá pivo, ale radšej na chate alebo v skúšobni ako v krčme. Raz ročne organizuje výlet na babetách a starých motorkách. Trénuje mladých hasičov. Kolegom pomáha s elektrinou na domoch. A začal stavať vlastný, na rok sa chce oženiť.
„Počítačová hra ma chytí raz za pol roka. Tri-štyri dni hrám a som spokojný. Facebook si zapnem v telefóne, keď sa niekde nudím. No sedieť pri tom ma nebaví. Mám toho veľa, ale aspoň je sranda. Keď nemám nič, neviem si nájsť miesto."
Dolnokubínčan Jaroslav Kaprálik (25) je vyučeným mechanikom silnoprúdových zariadení. Od roku 2007 pracuje ako technik v dolnokubínskom autorizovanom servise. V roku 2009 získal titul Autoopravár roka. Dvakrát úspešne reprezentoval Slovensko na medzinárodnej súťaži Seat Top Servis v Španielsku. Začiatkom apríla vyhral kategóriu mechanik prvého ročníka medzinárodnej súťaže Škoda Service Challenge v Prahe.