TRSTENÁ.Cena Slovak Telekom má za sebou piaty ročník. Tento rok sa do nej tradične zapojili aj učitelia z Oravy, štyria z Trstenej, dve z Habovky.
Všetci sa dostali do šestice najlepších, traja dostali čestné uznanie, dvom patrí bronzová priečka. Lucia Kortmanová, ktorá sa do súťaže prihlásila prvý raz, si z rúk organizátorov prevzala najvyššie ocenenie.
Dobro zvíťazilo
Lucia Kortmanová zo Základnej školy Rudolfa Dilonga učila vlani deti v nultom ročníku. V projekte Zakliate kráľovstvo kráľa Dobroslava nechýbali rozprávkové bytosti, dobrodružstvo ani víťazstvo dobra nad zlom.
„Žiaci pomáhali kráľovi Dobroslavovi zachrániť kráľovstvo," hovorí učiteľka. „Ich úlohou bolo spoznať všetky tlačené písmená abecedy a zostaviť Prvý rozprávkový šlabikár."
Deťom zahrala na strunu, často sa prezliekali do kostýmov a hrali sa na rozprávkové postavičky. Malí záchrancovia spolupracovali nielen medzi sebou, ale aj s rodičmi, staršími spolužiakmi a zaujímavými ľuďmi z okolia.
S prvým miestom Lucia vôbec nepočítala. Prekvapil ju už postup do najlepšej šestky. „Bola som veľmi šťastná." Porota na jej projekte ocenila najmä inovatívnosť a kreatívnu prácu so žiakmi, ktorí potrebujú špecifický a individuálny prístup.
Fanatickí chemici
Ďalšie dve umiestnenia patria Renáte Stasovej zo Základnej školy Trstená a Petrovi Pallovi zo Základnej školy Rudolfa Dilonga. Učiteľ premenil svoju štvrtú účasť na tretie miesto, Renáta Stasová skúšala šťastie prvýkrát.
Gabriela Kapjorová, Renáta Stasová a Adriana Kovalčíková (zľava) s hercami z Partičky.
„Projektom Fanatici chemici som chcela so siedmakmi netradičnou formou zopakovať učivo z predošlého ročníka o zmesiach a ich oddeľovaní," povedala Renáta Stasová. „Využívali sme moderné informačné technológie a Planétu vedomostí, ktorá je súčasťou našej práce."
Žiaci sa na piatich hodinách s radosťou zmenili na aktívnych chemikov. Pripravovali rôzne zmesi, oddeľovali zložky, vysvetľovali ich praktické využitie.
„Som veľmi rada, že odborníci ocenili aktívnu prácu žiakov, ich nadšenie či nápadité spracovanie prezentácií z hodiny chémie. Keď som sa dozvedela, že sme sa umiestnili, bol to super pocit, lebo som vedela, ako sa budú deti tešiť. A aj sa tešili."
Tretie miesto obhájil
S prácou MY - VY Prírodovední bádatelia sa prezentoval učiteľ Peter Pallo. Cieľom bolo oživiť prírodovedný tematický celok o domácich zvieratách. „Prváci a piataci aktivitami v triede a putovaním po farmách spoznávali domáce zvieratá, dokumentovali ich spôsob života, stavbu tela, riešili praktické úlohy a prezentovali výsledky svojho snaženia," hovorí Pallo. Na záver všetky vedomosti zhrnuli do filmu Naša farmička.
Už niekoľko rokov sa do súťaže zapája aj Gabriela Kapjorová. Tento rok cenu nezískala, čestné uznanie za postup medzi šesť najlepších áno. Rovnako Mária Jurinová a Adriana Kovalčíková zo Základnej školy v Habovke.
Dve tretiny nových
Do piateho ročníka sa prihlásilo 161 učiteľov z celého Slovenska, 121 z nich skúšalo šťastie prvýkrát. Najväčšie zastúpenie, viac než 18 percent, mal Žilinský kraj. Učitelia vypracúvali projekty podľa predmetov, ktoré vyučujú. K tým najzaujímavejším patrila regionálna, hudobná, dramatická či sexuálna výchova, živočíšna výroba, projektovanie záhrad či chov koní a jazdectvo.
Porota hodnotila rozsah využitia informačných technológií, atraktívnosť, praktickosť i nadčasovosť použitých nástrojov a metód. Tento ročník mal niekoľko noviniek. Z tých hlavných bola možnosť pripojiť k práci aj video, čo využila až tretina prihlásených učiteľov. Traja najlepší dostali zaujímavé finančné výhry. Prví navyše pomohli svojej škole 1400 eurami.