TRSTENÁ. Malí prváčikovia len nedávno nastúpili do školy. Najskôr sa zoznámili s novým prostredím, so spolužiakmi, s obsahom školskej tašky. Nedávno im pribudol nový pomocník.
Len na záver hodiny
„Je to super. S notebookmi sú hodiny zaujímavejšie. Sú tam veľmi pekné obrázky," hovoria prváci učiteľa Petra Palla z trstenskej Základnej školy Rudolfa Dilonga. Počítače využívajú na každej hodine. Nie však na úkor základných vecí, ktoré sa musia naučiť.
„Pracujeme s nimi päť až osem minút z jednej vyučovacej hodiny," hovorí Peter Pallo. „Deti sú aspoň motivované, keďže ich vyťahujeme až v závere hodiny, kedy už bývajú dosť unavené."
Trstenský učiteľ má s počítačmi u malých školákov dlhoročné skúsenosti. Pracoval s nimi aj so svojou predošlou triedou.
„Pri matematických výpočtoch prvák dvakrát rýchlejšie klikne na číslicu na klávesnici, ako ju napíše do zošita." Deti motivuje pri učení aj zaujímavý softvér. Animácie dopĺňajú príbehy, žiaci si rozvíjajú priestorovú predstavivosť, hravou formou sa postupne prepracovávajú k čoraz ťažším zadaniam.
Pomohol by aj tablet
Spočiatku hrozilo, že si deti budú musieť kupovať notebooky samy. Vedenie školy napokon vyčlenilo 18 prenosných počítačov, pre každého jeden.
„Rodičia, hoci sú ochotní prispievať na vzdelávanie svojich detí, doteraz investovať nemuseli," hovorí Pallo. Počítače si deti nemôžu brať domov. Učiteľ však verí, že časom sa to zmení. V budúcnosti by chcel vyučovanie obohatiť ešte o jednu technickú novinku. Počítačové tablety. Deti by na ne mohli písať buď prstom alebo špeciálnym dotykovým perom. Peter Pallo je presvedčený, že by si tak precvičili písanie tvarov aj techniku.
„Žiakom je bližšie ovládať prstom rôzne aktivity. Je to pre nich zábavnejšie, ale hlavne pohodlnejšie."