ŽILINA. Poslanci zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) schválili pôžičku parného rušňa z Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ) v Novej Bystrici - Vychylovke pre OLŽ v správe Oravského múzea P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne.
„Doteraz mala kysucká železnička tri parné rušne, kým oravská len dieselový rušeň a drezinu," povedal Peter Kubica, riaditeľ odboru kultúry a komunikácie s verejnosťou Úradu ŽSK.
„Chceli sme umocniť zážitok návštevníka. Pretože parná mašina, ktorá má v sebe históriu, pre ľudí niečo znamená. Navyše Gondkulák, ako sa ľudovo nazývala táto mašinka, v minulosti jazdil práve na trati v Zákamennom. To znamená, že na Oravu bytostne patrí. Na kysuckej strane budú dve parné mašinky a na oravskej jedna."
Pripomenul, že kysuckú a oravskú lesnú železnicu vybudovali v rokoch 1915 - 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ). V súčasnosti je o ňu veľký záujem a desiatky tisíc návštevníkov prídu len kvôli tomu, aby sa odviezli na parnom rušni.
"Náš zámer je do dvoch rokov sprevádzkovať trať tak, aby sa človek mohol odviezť z Oravskej Lesnej na Kysuce, tam si požičať bicykel a odviezť sa späť. Alebo opäť sadnúť na vláčik a odviezť sa na Oravu."
KOLŽ slúžila do roku 1971 na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 kilometrov, z toho 61 km tvorila hlavná trať, zvyšok odbočky. Na konci roku 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem osemkilometrového úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom bol unikátny úvraťový systém na prekonanie prevýšenia 217 m medzi bodmi vzdialenými vzdušnou čiarou 1500 metrov.