Obyvateľov nórskeho Osla vozí autobusom Oravčan

Dvadsať rokov jazdil na linkových autobusoch po Orave. Až ako vodič mestskej dopravy v nórskom Osle zistil, že slovenskí cestujúci sú slušnejší a poriadkumilovnejší.

Zdeno Ondrek. V hlavnom meste Nórska Oslo pracuje ako vodič autobusu.Zdeno Ondrek. V hlavnom meste Nórska Oslo pracuje ako vodič autobusu. (Zdroj: ARCHÍV (ZO))

HORNÁ LEHOTA. Zdeno Ondrek z Hornej Lehoty je vodičom autobusu v hlavnom meste Nórska. Aby túto prácu získal, musel sa naučiť po nórsky, zorientovať sa v tunelových križovatkách, jazdiť po úzkych uličkách Osla a zapamätať si, že nikdy nie je na hlavnej ceste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prácu mu našla dcéra

Ponuku nórskej firmy na miesto vodiča autobusu v hlavnom meste Oslo našla na internete Zdenova dcéra. „Hľadala prácu pre seba, našla ju mne," hovorí 51-ročný muž z Hornej Lehoty. Na pracovnú ponuku zareagoval a dostal pozvanie na konkurz.

SkryťVypnúť reklamu

Pohovor mal byť v anglickom jazyku. Zdeno predtým robil v Amerike, čo-to z cudzieho jazyka sa tam na neho nalepilo. Nebol si však istý. Na dovolenku do Chorvátska, ktorá predchádzala výberovému konaniu, si preto zobral učebnice a slovníky. Angličtinu sa driloval pri mori. „Na pohovor som šiel s malou dušičkou. Nakoniec som nemusel po anglicky povedať ani slovo."

oslo1web.jpg

Oslo. Pre Oravčana, ktorý je inak skúseným vodičom, pripravilo vo svojich uličkách niekoľko prekvapení.

Musel sa naučiť nórčinu

Pohovorom Zdeno prešiel bez väčších problémov. Vyhrané však zďaleka nemal, čakal na neho dvojmesačný kurz nórčiny. „Bolo to náročné. Každý deň osem hodín štúdia. Potom domáce úlohy a učenie," spomína na neľahké obdobie Zdeno. Dvaja kamaráti to vzdali, Zdeno úspešne doštudoval.

SkryťVypnúť reklamu

Vzdať to chcel paradoxne po všetkých zvládnutých skúškach, deň predtým, ako mal odísť do nového zamestnania. „Keby mi manželka deň pred odletom povedala nechoď, vykašľal by som sa na to. Mal som strach. Ona mi ale povedala: Vybral si si to sám, tak bojuj."

Oslo - mesto cudzincov

Oslo, v ktorom Zdeno pracuje spolu s ďalšími Slovákmi, ho oslovilo. „Upútala ma príroda. Oslo leží v údolí, domy sú postavené na skalách, v kopcoch. Hneď som si povedal, tu môžem žiť." V hlavnom meste žije množstvo cudzincov.

Prevládajú obyvatelia Blízkeho východu. Tí vtlačili mestu charakteristický kolorit. Z každého rohu rozvoniava kebab alebo pizza. Zdeno zo žartu hovorí, že vodiči autobusov v uniformách sú najlepšie oblečenými obyvateľmi Osla. Moslimi totiž chodia oblečení len vo svojich typických odevoch.

SkryťVypnúť reklamu

Pobyt v cudzine Zdena naučil zvŕtať sa i pri sporáku. „Musel som sa naučiť variť. Pizzu a kebab nemôžem jesť stále a stravovať sa v reštauráciách si nedovolia ani samotní Nóri. Je to tam drahé."

Nóri nakupujú lacnejšie vo Švédsku

Nóri vraj zarábajú priemerne tritisíc eur. Všetko je tam ale niekoľkonásobne drahšie ako u nás. Tak ako Slováci chodia nakupovať do Poľska, Nóri sa vyberajú za lacnými tovarmi do susedného Švédska. V krajine je zakázaný predaj alkoholických nápojov, dajú sa kúpiť len vo vybraných obchodoch. Fľaša alkoholu stojí v Nórsku zhruba tridsať eur. Každému, kto má problém s alkoholom, Zdeno radí, aby strávil nejaký čas v Nórsku.

Šokovaný zostal z prístupu nórskej spoločnosti k narkomanom. „Nechávajú ich tak, drogy si môžu pichať rovno na ulici. Berú to, akoby boli chorí a injekciu jednoducho potrebujú. Na hlavnej stanici denne vídam nadrogovaných zdegenerovaných ľudí. To je asi najhorší obraz Nórska, aký som zatiaľ zažil."

Veľmi dobre je postarané o ženy na materskej dovolenke a dôchodcov. Tí majú všade zľavy. Penzisti sa po meste pohybujú takmer výlučne taxíkmi. Taxi služba je štátna. Nórsko má až 36-percentnú daň. Vždy v októbri ale ľudia pracujú len na polovičnú daň, aby mali na vianočné darčeky. Rozhodol o tom nórsky kráľ.

oslo2web.jpg

S kolegami.

Nepoznajú hlavné a vedľajšie cesty

V hlavnom meste Nórska majú vodiči čo robiť, aby sa v úzkych uličkách jeden druhému vyhli. „Niekedy sa štrajcháme spätnými zrkadlami," hovorí skúsený šofér, ktorý brázdil na autobuse Oravu ako zamestnanec SAD-ky. Autobusy často jazdia po električkových koľajniciach, okrem klasických semaforov sa musia riadiť aj svetelnou signalizáciou pre električky.

Najväčší bôľ pre slovenských vodičov autobusov je pravidlo prednosti sprava. V Osle nie sú vyznačené hlavné cesty. Prednosť majú všetky vozidlá prichádzajúce z pravej strany. Aj chodci sú problém. Červenú na semafore nerešpektujú ani v prítomnosti policajtov. Neskúsení šoféri majú ťažkú hlavu i z tunelov v meste. V tuneloch sú križovatky a je ťažké sa v nich orientovať.

Autobusy musia jazdiť načas. Za prípadný skorý odchod zo zastávky vodič dostane od mesta vysokú pokutu. „Meškať môžeme najviac pätnásť minút, potom musíme oneskorenie hlásiť dispečingu," hovorí Zdeno.

Cestujúci sú horší ako u nás

Zdeno jazdí na kvalitných strojoch. „Keď ráno idem do práce a je vonku chladno, autobus je už natočený, je v ňom teplo. Autobusy v Osle jazdia každých sedem minút na všetkých linkách. Jeden lístok platí hodinu, cestujúci si môžu vybrať zo šiestich druhov. Vodič zväčša neprichádza do styku s cestujúcimi. Tí nastupujú väčšinou s cestovnými lístkami, pretože v autobuse stoja dvakrát toľko.

Úroveň cestujúcich je však ďaleko za tou na Slovensku. V autobusoch nechávajú neporiadok, zastávky a stanice sú plné odpadkov, ohorkov z cigariet a pľuvancov. S vandalizmom v dopravných prostriedkoch sa však nestretol. V autobuse sú tri kamery. Cudzinci, ktorí sú väčšinovými pasažiermi, dobre vedia, že ak by niečo vyviedli, budú z Nórska vyhostení. „Na to si dáva každý pozor, Nóri to posudzujú veľmi prísne."

oslo3web.jpg

Pohľad na hlavné mesto.

Práce je veľa, ale treba nórčinu

Zdeno má zmluvu so súčasným zamestnávateľom podpísanú do februára budúceho roka. Potom sa stane „voľným hráčom". Bude si môcť vybrať, buď zostane verný firme, s ktorou v Nórsku začínal, alebo si nájde iného zamestnávateľa. „Vo firme si musím odpracovať náklady, ktoré do mňa investovala, aby som pre ňu mohol začať pracovať."

V Nórsku je údajne veľa voľných pracovných miest. Väčšina záujemcov ale stroskotá na tom, že nevie po nórsky. Dopyt po vodičoch autobusu je preto taký veľký, lebo domácich stojí vybavenie vodičského preukazu viac ako 3300 eur.

Zdeno si už na pracovný cyklus nórskeho vodiča autobusu zvykol. V práci je mesiac a pol, domov chodí zvyčajne na dva týždne. Robotu a pracovné prostredie by už vraj nemenil. Vysporiadal sa aj s nórskou mentalitou ľudí, ktorí sú večne zachmúrení a nevľúdni.

„Kolegov Nórov sme už naučili aspoň odzdraviť sa. Problémy sa snažíme riešiť úsmevom, zaberá to." Ľuďom, ktorí sa niekedy ocitnú v Nórsku, odkazuje, aby za volantom autobusov hľadali usmievavých chlapíkov. Takmer na sto percent bude niektorý z nich Slovák.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  2. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  3. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  4. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  5. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  6. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete
  8. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 379
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 9 651
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 6 314
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 640
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 084
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 580
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 712
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 3 164
  1. Braňo Ondruš: Z našich daní musíme získať viac
  2. Martin Škopec Antal: Najlepší prostriedok ako ovládať ľudí
  3. Milan Buno: Je tréning mozgu len somarina? Sú rôzne tipy a triky iba marketingový ťah? | 7 knižných tipov
  4. Michael Achberger: Nový začiatok pre vašu postavu: Jarný jedálniček, ktorý vás dostane do formy!
  5. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  6. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  7. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  8. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 107 522
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 39 601
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 800
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 580
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 874
  6. Pavol Burda: Podržtaška naveky 24 731
  7. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 19 485
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 443
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Braňo Ondruš: Z našich daní musíme získať viac
  2. Martin Škopec Antal: Najlepší prostriedok ako ovládať ľudí
  3. Milan Buno: Je tréning mozgu len somarina? Sú rôzne tipy a triky iba marketingový ťah? | 7 knižných tipov
  4. Michael Achberger: Nový začiatok pre vašu postavu: Jarný jedálniček, ktorý vás dostane do formy!
  5. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  6. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  7. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  8. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 107 522
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 39 601
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 800
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 580
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 874
  6. Pavol Burda: Podržtaška naveky 24 731
  7. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 19 485
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 443
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu