Letec nemusí čakať na priaznivé poveternostné podmienky. Padák poháňaný dvojtaktným motorom môže vzlietnuť prakticky kedykoľvek.
DOLNÝ KUBÍN. Dolnokubínčana Dana Sališa omrzelo lietať klasickým padákom, zaobstaral si preto k nemu motor. „Je to dvojtakt s obsahom 450 centimetrov kubických. Benzín riedim s olejom v pomere jedna ku päťdesiat." S plnou, 36-litrovou nádržou vydrží vo vzduchu približne štyri hodiny. Stroj mu vyrobili na objednávku, čakal naň rok.
Špeciálna konštrukcia, ku ktorej je pripevnený padák, pozostáva zo sedadla pre letca, vrtule a motora. Motorový padák štartuje podobne ako normálny, vrtuľa vženie vzduch do padáka a ten sa mierne nadvihne. Keď jazdec zrýchli, padák sa zodvihne a po približne tridsiatich metroch sa môže vzniesť.
Dano tvrdí, že komplikácie pri lietaní nastávajú zriedkavo. „Ak by sa niečo stalo, mám záložný padák," hovorí Dolnokubínčan.
Stroj dokáže vo vzduchu s pomocou vetra vyvinúť aj osemdesiatkilometrovú rýchlosť. Dano sa s ním chce pokúsiť dostať do výšky štyritisíc metrov nad morom. Najlepšie sa s motorovým padákom lieta s miernym protivetrom alebo v bezvetrí.
Dano sa venuje paraglidingu viac ako šesť rokov. Za nový typ záľuby zaplatil niekoľko tisíc eur. Investíciu neľutuje. Mať možnosť vzlietnuť nad všetky pozemské starosti vraj stojí za to.