PODBIEL. Posledný raz pred vydaním územného rozhodnutia sa stretli starostovia, podnikatelia, vedúci družstiev, majitelia pozemkov. Z 51 subjektov, ktorých sa bude priamo dotýkať výstavba obchvatu R3 Nižná - Dlhá nad Oravou, prišlo na pracovné stretnutie približne dvadsať. Rokovanie minulú stredu, kde mohli posledný raz predložiť akékoľvek pripomienky k stavbe, prebehlo pomerne rýchlo.
Žiadne pripomienky
„Jedinú pripomienku predložil majiteľ lyžiarskeho strediska v Nižnej písomne, takže sa o nej dlho nedebatovalo," hovorí starosta Podbiela Jozef Domiňák. „Žiadal, aby sa pri projekte rátalo s prekládkou trafostaníc."
Kým v predošlých štyroch rokoch bola výstavba, a najmä financovanie cestného obchvatu oravských obcí a miest, zaradená v programovom vyhlásení vlády, nová vláda ho tam nemá. „Národná diaľničná spoločnosť o tom vie, no tento stav nepovažuje za konečné riešenie. Jej zástupcovia tvrdia, že sa budú snažiť stavbu zrealizovať, pretože v súčasnom stave je viac-menej nanič," hovorí starosta.
Predbežne do piatich rokov
Časový harmonogram zostáva po ostatnom stretnutí taký, ako ho stanovili začiatkom minulého roka. Do začiatku roku 2015 by mala byť kompletne ukončená celá rýchlostná cesta od Trstenej až po Oravský Podzámok.
Už v jeseni otvorí Národná diaľničná spoločnosť obchvat Trstenej, o rok by mala začať stavba úseku od Tvrdošína do Nižnej, pol roka nato je naplánovaný začiatok výstavby úseku od Sedliackej Dubovej po Dlhú nad Oravou.
„Iba okolo Podbiela povedie cesta v plnom diaľničnom profile, s dvomi tunelmi cez Bielu skalu. „Myslím si, že tento úsek sa bude robiť súbežne s ďalšími dvomi, pretože práce na tuneloch potrvajú dlhšie," hovorí Domiňák. „Tu sa budú stretať obidve trasy, preto by mal byť tento úsek po ich dokončení pripravený na spojenie." Nezodpovedanou otázkou ostáva, či súčasná vláda na stavbu cesty Oravou vyčlení potrebné milióny eur.