DOLNÝ KUBÍN. Časť nového autobusového nástupiska na Štefánikovej ulici funguje mesiac. Na výrazné upozornenie s tromi výkričníkmi nalepené na všetkých šiestich stĺpoch červeného prístreška nás upozornila Dolnokubínčanka Mirka. „Čo je to za nezmysel?" pýta sa. „Prístrešok má predsa chrániť ľudí pred nepriaznivým počasím. Ak sa majú počas búrky vzdialiť od stojky tri metre, znamená to, že sa ocitnú pod holým nebom. A navyše, priamo na príjazdovej ploche autobusov." Mirka nie je sama.
Mnohí oravskí cestujúci vrátane cezpoľných sa v najhoršom prípade boja, v najlepšom čudujú. Upozornenie fotia mobilnými telefónmi a posielajú ďalej s dôvetkom, že také niečo sa môže stať iba na Orave. „Znamená to, že ak sa rozhodnem počas búrky ostať pod prístreškom, trafí ma blesk? Ak áno, ako dopadne človek, ktorý nevie po slovensky?" pýta sa jeden z nich.
SAD odpovedá. Stručne
Novú autobusovú stanicu vrátane nástupísk s prístreškami za pol milióna eur stavia v Dolnom Kubíne spoločnosť SAD Liorbus z Ružomberka. Odpoveď na otázky súvisiace s bezpečnosťou cestujúcich počas búrky uvádzame v plnom znení. „Problém je zložitejší, ako sa javí na prvý pohľad. Dôvod je uvedený v citovanej vyhláške oznamu. Leták vyrobíme aj v anglickom jazyku. S pozdravom, sekretariát SAD LIORBUS, a.s.
Nástupisko nie je kopa štrku
Viacerí tunajší revízni technici sa k problému vyjadriť odmietli. Priznávajú, že normu, na ktorú sa upozornenie odvoláva, zatiaľ v malíčku nemajú, hoci platí od novembra 2007. Jiří Kroupa, člen technickej komisie pri Slovenskom ústave technickej normalizácie v Bratislave, považuje dolnokubínske nástupisko za exemplárny príklad nepochopenia súboru noriem STN EN 62305 1 až 4, ktorý rieši ochranu pred bleskom.
„Ak chceme proti nepriateľovi bojovať, musíme ho poznať," hovorí odborník. „Informácie o účinkoch blesku, bleskových prúdoch a koncepcii ochranných opatrení považujem za základ. Projektant sa mal vzápätí zamyslieť, aká strata môže nastať v objekte pri zásahu bleskom. Prístrešok nad skládkou štrku na konci záhrady netreba chrániť tak ako prístrešok na autobusovom nástupisku, kde sa zdržiavajú desiatky ľudí."
Upozornenie nestačí
Alfou a omegou pre projektovanie ochranných opatrení pred bleskom je vypracovanie analýzy rizika v zmysle normy STN EN 62305-2. Nechať si ju vypracovať káže investorovi vyhláška 508 z roku 2009. Autor analýzy je zodpovedný za bezpečnosť toho-ktorého objektu. „Ak sa jej projektant nedrží, preberá zodpovednosť na seba. Na základe 15-ročných skúseností predpokladám, že v tomto prípade projektant analýzu nemal. Ak si napriek tomu trúfol ochranné opatrenia navrhnúť, stojí na tenkom ľade.
Stáva sa aj to, že stavebné firmy, v snahe ušetriť peniaze, na navrhnuté opatrenia jednoducho kašlú." V každom prípade, upozornenie ako ochranné opatrenie pred bleskom na nástupisku nemá čo hľadať. „V zmysle spomínanej technickej normy má tabuľka s upozornením znížiť predpoklad pohybu osôb v okolí stĺpov počas búrky. A to je v rozpore s účelom objektu."
Je nástupisko bezpečné?
Norma Ochrana pred bleskom presne definuje ochranné opatrenia proti zraneniam osôb pred dotykovým a krokovým napätím. „Projektant pravdepodobne využil stĺpy nástupiska ako náhodné neizolované zvody. Ochrana by bola dostatočná, ak by odpor terénu vo vzdialenosti tri metre od každého stĺpa bol päť kiloohmov na meter. Túto požiadavku spĺňa päťcentimetrová vrstva asfaltu. Na rozdiel od zámkovej dlažby z betónu. Platí to tak v prípade dotykového ako aj krokového napätia. Ak to tak nie je, objekt nespĺňa požiadavky na bezpečnosť v prípade zásahu bleskom.
Preukázateľnou zárukou bezpečnosti je iba opatrenie navrhnuté v technickej dokumentácii. A podľa nej urobené. V projekte Ochrana pred bleskom nemá chýbať výkres s jasne definovanými a zakreslenými vrstvami materiálu, na ktorom stoja ľudia v okolí stĺpov."
Inšpekcia bude merať
Problém skončil minulý štvrtok na Technickej inšpekcii v Banskej Bystrici. Riaditeľ Jozef Žiak rokoval s Františkom Urbaníkom z Ružomberka, ktorý projektoval uzemnenie prístreška. Záver?
Projektovú dokumentáciu stavby posúdi inšpekcia po jej spracovaní podľa skutočného stavu. František Urbaník po dokončení montáže zariadenia na ochranu pred bleskom požiada inšpekciu o posúdenie bezpečnosti. Inšpekcia nielenže odobrila umiestnenie výstražných označení na stĺpoch, navrhla pridať ďalšie upozornenie: počas búrky sa majú cestujúci zdržiavať v budove SAD, kde sa môžu skryť pred dažďom.
František Urbaník tvrdí, že keby sa nová autobusová stanica stavala na zelenej lúke, všetko by bolo ako má. Neprerušená prevádzka si žiada provizórne riešenia.
Ak merania dopadnú dobre, upozornenia zmiznú. Ak zle, SAD bude musieť nájsť peniaze na izoláciu stĺpov alebo nákup dielektrického koberca.