TRSTENÁ. Trstenská štátna základná škola je jedinou školou svojho druhu, ktorá od marca využíva jedinečný softvér programu Planéta vedomostí. Vďaka novej technológii deti na interaktívnych tabuliach riešia zaujímavé úlohy, cvičenia, robia rôzne kvízy, pozerajú videá. Všetko k téme, ktorú na danej hodine práve preberajú. Z nového programu sú nadšené. Zhodujú sa, že si vďaka takémuto vyučovaniu lepšie zapamätajú hocijaké učivo.
Rozsiahly program
Planéta vedomostí je elektronický vzdelávací systém pre základné a stredné školy. Softvér obsahuje profesionálne spracovaný digitálny obsah matematiky, biológie, chémie, fyziky a prírodovedy. Ide o program zložený z množstva lekcií, ktoré si môže učiteľ rôznym spôsobom upravovať. „Obsahuje názorné videá, animácie, atraktívne simulácie, prezentácie, interaktívne cvičenia, hry. Všetko je v slovenskom jazyku," hovorí učiteľka Renáta Stasová, ktorá s programom vyučuje siedmakov a deviatakov prírodopis a chémiu.
Najzložitejšie je získať softvér. K tomu treba počítač, datavideoprojektor, interaktívnu tabuľu a pripojenie na internet. To už však väčšina základných škôl má.
Využili výzvu
So zaujímavým programom sa trstenskí učitelia stretli prvý raz koncom roku 2008. „S kolegami a vedením školy sme začali hľadať spôsob, ako ho získať pre našich žiakov," hovorí Renáta Stasová. Vlani v decembri spoločnosť, ktorá sa zaoberá internetovými technológiami a digitálnym vzdelávaním, vyzvala základné a stredné školy, aby sa pridali.
„Bola to naozaj výzva, ktorú sme hneď v prvej fáze dotiahli do úspešného konca. Naša škola sa v marci stala jedinou vzorovou základnou školou v Žilinskom kraji. Získali sme učiteľské prístupy do tohto jedinečného vzdelávacieho obsahu."
Lepšia predstava
S programom pracujú trstenskí žiaci a učitelia už štvrtý mesiac. Chvália si ho. Dokonca aj deti sa na takýchto hodinách viac sústredia. „To, čo si žiaci vedeli predstaviť len veľmi ťažko, mnohí vôbec, je dnes vďaka Planéte vedomostí názorné, motivujúce a zaujímavé. Siedmaci budú napríklad pri učive o uchu a jeho fungovaní na monitore sledovať jednoduchú animáciu zachytávania zvuku a jeho prenosu cez rozkmitanie bubienka, kostičiek až do slimáka a následne do mozgu. S kreslením obrázkov na tabuľu sa to nedá ani porovnávať," hovorí učiteľka.
Keď sa deti oboznámia s novým učivom, čaká ich množstvo zaujímavých cvičení a hier, na ktorých si zopakujú, čo sa na hodine naučili. Učitelia nemusia doma pripravovať desiat-ky prezentácií, vyhľadávať obrázky a písať testy. V programe je pripravené všetko, čo potrebujú.
Trstenskí učitelia chcú v budúcnosti získať prístupy do programu aj pre deti. „Ak sa nám to podarí, žiaci budú môcť od septembra so softvérom pracovať aj doma."