VELIČNÁ. Motokros má na dolnej Orave bohatú tradíciu a nemálo priaznivcov. Určite aj vďaka Žaškovčanovi Štefanovi Svitkovi, jedinému Slovákovi, ktorý toho roku dokončil Rely Dakar. Motocyklisti roky jazdili práve v rodnej obci slovenského reprezentanta. Keď prišli o trať, začali hľadať náhradu. Aj našli, na bývalej skládke stavebného odpadu pri rieke Orava vo Veličnej. Dočasnú športovú plochu, z ktorej sa po protestoch verejnosti stiahli, chcú teraz zlegalizovať. A urobiť z nej trvalú tréningovú trať.
Prevádzka oficiálnych, vhodne upravených tréningových tratí umožňuje sústrediť túto športovú činnosť do vymedzených priestorov, a zároveň ju kontrolovať Je to príspevok k obmedzeniu živelného jazdenia na motocykloch v krajine, píše sa v zámere, ktorý pred mesiacom Dolnokubínčan Miloš Fačko adresoval ministerstvu životného prostredia.
Trikrát do týždňa a dosť
Motokrosová trať dlhá 1600 metrov a široká päť-šesť má byť iba tréningovou. Fungovať by mala od jari do jesene tri-krát do týždňa dve hodiny denne. Naraz tu budú môcť trénovať maximálne šiesti motocyklisti. Najbližšie rodinné domy v Oravskej Porube sú vzdialené asi pol kilometra. Autokemping na Gäceli vzdušnou čiarou iba 250 metrov. V zmysle platnej legislatívy by tu hluk cez deň nemal presiahnuť 50 a večer 45 decibelov. Motocykel hučí raz toľko.
„Intenzita hluku sa bude meniť v závislosti od výkonu jednotlivých strojov a ich umiestnenia na trati," ubezpečuje navrhovateľ zámeru. Obavy z nadmerného prachu sú vraj neopodstatnené. „Povrch trate je utlačený, takže uvoľňovanie prachových častíc z povrchu trate mimo tréningov možno očakávať len v prípade extrémne suchého a veterného počasia." Vzhľadom na predpokladaný rozsah využívania vraj zhoršenie kvality ovzdušia nehrozí.
Proti je kemp i vodáci
Prevádzkovateľ kempu na Gäceli s výstavbou areálu nesúhlasí. „Moje stanovisko sa nezmenilo. Nie. Za žiadnych okolností," povedal Pavol Adamec.
Proti je aj vodácky klub. „Ešte z detstva si pamätám Holanďanov, ktorí na Gäceľ chodievali rok čo rok. Len čo oproti začali jazdiť motorkári, zbalili stoly a stoličky, dali si pivo a odišli," povedal Martin Stanovský, predseda ŠKP Dolný Kubín. Motokrosový areál si tu vie predstaviť iba ak oddelený protihlukovou stenou.
Nech zakážu predaj motoriek
Vo Veličnej motorkári pôvodne jazdili aj po trávnatom brehu rieky Oravy. Návrh novej trate s týmto úsekom nepočíta. Miloš Fačko chce zároveň umožniť miestnym kontrolu dodržiavania prevádzkového režimu.
„Ak budú ľudia tolerovať nás, my budeme ich. Potrebné súhlasy máme. Keď ministerstvo výstavbu nepovolí, nech obratom zakáže dovoz motoriek na Slovensko. Načo sa predávajú, keď nemáme kde jazdiť. Legálna tréningová trať na Orave nie je."
Podnikateľský zámer za zhruba sedemtisíc eur leží od konca apríla na stole ministerstva životného prostredia. O jeho ďalšom osude rozhodne po posúdení vplyvu na životné prostredie v procese EIA.