TRSTENÁ. Školské chodby stíchli. Štvrtákom sa od nervozity roztriasli ruky, úsmev z tváre vystriedali dočasne vrásky na čele, občas nechýbali žalostné výkriky či dokonca plač. Aj takéto sprievodné javy so sebou každý rok nesú ústne maturitné skúšky.
Silný ročník
Na trstenskom Gymnáziu Martina Hattalu maturovalo tento rok 163 štvrtákov a piatakov z bilingválnej sekcie. Z matematiky skladalo skúšku 93 študentov, na fyziku si trúflo až 68, z dejepisu odpovedalo len 6, náuku o spoločnosti si vybralo 18 študentov. Z povinných cudzích jazykov si až 129 maturantov vybralo angličtinu, desiati maturovali z nemčiny a ôsmi zo španielčiny.
Ešte chvíľu a ide sa pred komisiu...
Tohtoročné ústne maturity prebiehali pokojne a bez problémov. „Možno tomu pomohlo aj škaredé počasie, ktoré žiakov nelákalo vonku a strávili tak viac času pri knihách," povedal riaditeľ Štefan Kristofčák. „Dosahujú veľmi dobré výsledky. Vlastne sme to aj očakávali, veď niektoré triedy mali priemer známok počas štúdia maximálne 1,7. Keď som do školy nastúpil, maturity som prežíval dosť ťažko, potom ma to trošku prešlo. Doteraz je pre mňa veľmi dôležité, aby naši žiaci úspešne zmaturovali v riadnom termíne, nie v septembri."
Ako maturoval riaditeľ gymnázia?
Riaditeľ trstenského gymnázia maturoval v roku 1980 v škole, ktorú dnes vedie. Mnohí z jeho súčasných kolegov boli jeho niekdajšími pedagógmi. Viacerí sedeli aj v jeho maturitnej komisii. Skúšku z dospelosti skladal z piatich predmetov. Piaty predmet - strojárinu, si vybral dobrovoľne. Okrem toho maturoval z matematiky, chémie, ruštiny a slovenčiny. Najčastejšie si súčasný riaditeľ spomína na svoj akademický týždeň. „Počas tých siedmich dní som sa asi prvý raz za celé štyri roky skutočne poctivo učil. Pri knihách som sedel dennodenne od siedmej rána do večera desiatej. Na konci týždňa sa mi mnohé veci zdali oveľa jasnejšie, jednoduchšie. Aj som ľutoval, že som sa viac neučil počas celých štyroch rokov," hovorí s úsmevom.
Chémia Štefana Kristofčáka bavila, vidieť to bolo aj pri jeho odpovedi. Prekvapil dokonca aj svojho profesora. So strojárinou tiež nemal problém. Spomína, ako si vybral deformáciu telies. Odpovedal na výbornú. Slovenčina nepatrila k jeho obľúbeným predmetom, komisia mu však za jeho odpoveď dala dvojku. Najhoršie to bolo s ruštinou. „Dostal som trojku, aj keď som si vybral otázku, ktorá mi sadla. Pri mojej učiteľke som si však za štyri roky narobil toľko restov, že mi to pri maturite poriadne zrátala."
Štefan Kristofčák si stres pred maturitami nepamätá. Mal ale trému, ktorá však z neho opadla hneď, ako si vytiahol otázku. Všetky otázky mu viac-menej sadli a keď začal odpovedať, komisia ho v niektorých prípadoch musela zastaviť. Vždy sa však medzi štvrtákmi nájde veľa takých, ktorí skúšky dospelosti prežívajú dosť ťažko. Inak tomu nebolo ani tento rok.
Stres, tréma aj pohoda
„Keby som sa to aspoň neučila. Ale sedela som nad knihami tak dlho, že som si bola istá, že všetko viem. Z troch otázok som dve vedela, pri tretej som sa však tak zakoktala, že mi ju museli takmer celú nadiktovať. Je to hrozné, tak veľmi som chcela jednotku, teraz to však vyzerá prinajlepšom na dvojku," povedala nešťastná študentka po odpovedi z fyziky. Niektorí však maturity až tak veľmi neprežívali. „Je jedno ako, dôležité je, aby som prešiel," povedal s úsmevom ďalší maturant. Všetci však mali spoločné jedno - každý sa snažil skončiť tak, aby sa v škole nemusel opäť ukázať v septembri. Na opravné skúšky ale bude musieť prísť x maturantov.