TVRDOŠÍN. Kauza okolo verejného tendra na dodávku sanitiek pre štátnu záchranku pomaly utícha. Korektnosť, transparentnosť a dodržanie zákona pri výbere dodávateľa, ktorým sa napokon stala česká firma, znova preveruje Úrad pre verejné obstarávanie. Kedy budú známe výsledky, je otázne. Konkrétne lehoty totiž v takýchto prípadoch neexistujú.
Zostali im len omrvinky
„Išlo nám o prácu. Rátali sme s 30 až 35 novými zamestnancami. V súčasnosti musíme bojovať o holú existenciu," povedal riaditeľ Panaxu Peter Zaiček. Uplynulý rok bol pre hospodárenie spoločnosti nepriaznivý. Vedenie rátalo s tým, že v rámci pravidelnej zmeny licencií na prevádzku sanitiek, sa im dopady krízy podarí aspoň trochu zmierniť. Namiesto rozširovania výroby a prijímania nových zamestnancov ich však čakal neúspech v prvom aj v druhom kole štátneho tendra na dodávateľa sanitiek.
„Dnes robíme zákazky pre súkromný sektor. Tomu sa venujeme už niekoľko rokov. Máme postavenie na trhu, dlhoročných odberateľov. To sú však len omrvinky, ktoré na trhu zostali," povedal Peter Zaiček. Najväčším prevádzkovateľom sanitiek na Slovensku je totiž štát, a keďže verejný tender vyhrala česká spoločnosť, väčšina vozidiel k nám prichádza odtiaľ. Podobne je to i u druhého najväčšieho prevádzkovateľa, spoločnosti Falck. „Tá objednáva sanitky v susednom Poľsku. V Rakúsku jazdia rakúske sanitky, v Nemecku nemecké, v Poľsku poľské a v Čechách české. Len na Slovensku je slovenských málo, vedú poľské a české," dodal Zaiček.
Banka ich chcela kryť
Vedenie tvrdošínskej spoločnosti s výsledkami tendra nebolo spokojné. Zaiček totiž už vtedy tvrdil, že nimi ponúknutá cena bola nižšia, projekt bol lepší a prepracovanejší. Prvýkrát ich sťažnosť Úrad pre verejné obstarávanie uznal, kontrola potvrdila porušenie zákona. Vyhlasovateľ tendra však napadnuté kritéria súťaže nezmenil, vyhlásili druhé kolo. Opäť vyhrala česká firma. „Zo súťaže nás vyradili kvôli dokladu o finančnom zabezpečení. Komisia ho nepovažovala za relevantný aj napriek potvrdeniu banky, ktorá ručila silnej lízingovej spoločnosti. Banka tam jasne uviedla, že bude finančne kryť celú výrobu do 20 miliónov eur. Nevieme teda, čo ešte sme mali predložiť," dodal Zaiček.
Vedenie spoločnosti je z neúspechu sklamané, no nevzdáva sa, „Nehádžeme flintu do žita. Odborná prax a ľudia, ktorí jazdia na našich vozidlách, nás stále presviedčajú, že naše produkty sú lepšie, ako dovážané zo zahraničia. Toto nás zaväzuje do budúcnosti."