Pondelok, 21. máj, 2018 | Meniny má Zina
Pridajte si svoje mesto

Obce by mali investovať do cyklotrasy, no nemajú ani na vlastné cesty

Euroregión Tatry navrhol takmer 230 kilometrov dlhú historickú, kultúrno-prírodnú cestu okolo Tatier. Povedie aj Oravou.

Navrhovaná trasa by mala začínať v Trstenej pri Fortune.(Zdroj: NAĎA KALIŠOVÁ)

TRSTENÁ. Cyklotrasy okolo Tatier začal Euroregión Tatry pripravovať ešte v roku 2007. Do konca marca mal projektant pripraviť prvé tri etapy - okolo Kežmarku, Liptovského Mikuláša a na hornej Orave od Trstenej po Suchú horu. Návrh trasy a rozpočtu mali schváliť poslanci obecných zastupiteľstiev. Nie všetky obce však projekt podporujú.

Stretnúť sa museli mimoriadne

Začiatkom marca zvolal starosta Liesku Martin Dreveňák mimoriadne zastupiteľstvo. Na riadnom totiž poslanci cyklotrasu neschválili. „Bolo to robené veľmi narýchlo. Euroregión Tatry pripravoval projekt dva roky, no nakoniec sa všetko robilo za pár týždňov," povedal starosta Martin Dreveňák. „Nemali sme potrebné informácie, projekt,rozpočet, nevedeli sme, ako by trasa mala vyzerať, ako sa zabezpečia vysoké násypy - zvršky bývalej železnice proti prípadnému pádu cyklistu. Boli i výhrady k trase. Navrhovala sa aj úprava pre cyklistov po už jestvujúcej asfaltovej poľnej cesty, ktorá ide niekoľko metrov od navrhovanej. Podrobnosti, aj keď nie všetky, sme sa dozvedeli dve hodiny pred mimoriadnym zastupiteľstvom. Práve preto poslanci projekt na prvý raz neschválili."

Článok pokračuje pod video reklamou

hjkhuku

Až na koniec Suchej hory, kde stojí stará železničná stanica, povedie navrhovaná cyklotrasa.

Aj napriek viacerým výhradám voči predkladanému návrhu lieseckí poslanci napokon návrh schválili. Nie však jednohlasne.

Namiesto štrku asfalt

Všetky obce, ktorými cyklotrasa povedie, musia prispieť aj finančne. Lieseckým chotárom povedie najdlhší, viac ako päť a pol kilometrový úsek. Jeho príprava vyjde na približne 434 tisíc eur, čo bude obecný rozpočet stáť cca 21 700 eur. Obec bude musieť cyklotrasu udržiavať. „Máme problémy s údržbou ciest v obci. Poslanci pozerajú aj na to, že naši ľudia budú chodiť po blate, no cyklotrasu budeme musieť upravovať," hovorí starosta. „Navyše, trasa je ďaleko od dediny, či teda pomôže turistickému ruchu v našej dedine, je otázne," hovorí Martin Dreveňák. Liesečanom sa nepáči ani navrhovaný povrch trasy, celá bude štrková. „Keď už máme niečo robiť, tak poriadne. Ak by bola cestička asfaltová, mohli by ju využívať aj korčuliari a vozíčkari."

Okolo celých Tatier

Pred tromi rokmi navrhol Euroregión Tatry 277 kilometrov dlhú historickú, kultúrno-prírodnú cestu okolo Tatier. Povedie od Kežmarku cez Poprad, Liptov, naprieč Oravou po Suchú horu, na poľskej strane má končiť v Novom Targu. Na slovenskej strane zastrešuje projekt cyklotrás Kežmarok, na poľskej gmina Czarny Dunajec.

V nedávno predloženom projekte je cyklocesta nakreslená od Trstenej po Suchú Horu. V trstenskom chotári projektant naplánoval 3,6 kilometrový úsek, Lieskom 5,6 km, okolo Hladovky 3,3 km a okolo Suchej Hory 1,8 km.

Cyklocesta povedie po trase niekdajšej železnice, keďže len tam sú vysporiadané pozemky.


  1. Pod kostolom v Trstenej môžete nazrieť do útrob záhrobia. Otvorili kryptu Foto 3 007
  2. Kamión zišiel z cesty, skončil v areáli družstva 798
  3. Oravské nemocnice sa obávajú, že sestier bude málo 514
  4. V malej dedinke vzniklo more stavebných pozemkov. Čo tam ešte chýba? 289
  5. Renault urobil kotrmelec mimo cestu 269
  6. V Oravskej Polhore sa stretnú rezbári. Pozrite sa, čo vytvoria 182
  7. Takto sa obec postará o pokosenú trávu 144
  8. Stolným tenisom sa v Nemecku neuživíte 124
  9. Šimona zaujala strojárina modernou technikou 107
  10. Proti Walesu vybehli na trávnik dvaja Oravci, tretí pískal zápas 95

Najčítanejšie správy

Orava

Pod kostolom v Trstenej môžete nazrieť do útrob záhrobia. Otvorili kryptu

Pán Boh dal, Pán Boh vzal. Tak ľudia v 18. storočí vnímali smrť. O úcte k zomretým svedčia aj zdobené rakvy, ktoré dávali svojim príbuzným vyrobiť. Niektoré môžeme obdivovať aj po viac ako dvesto rokoch.

Kamión zišiel z cesty, skončil v areáli družstva

Rútiaci sa, niekoľko desiatok ton vážiaci kolos nezastavili zvodidlá ani plot

Oravské nemocnice sa obávajú, že sestier bude málo

Riaditelia nemocníc hovoria, že sa blížime sa k dátumu, kedy nebude mať kto ošetrovať pacientov. Vzdelávací systém je nastavený zle.

V malej dedinke vzniklo more stavebných pozemkov. Čo tam ešte chýba?

V dedine s 530 obyvateľmi je 156 stavebných parciel. Na zabezpečenie primeranej infraštruktúry k nim treba státisíce eur.

Renault urobil kotrmelec mimo cestu

Rýchla jazda bola pravdepodobne príčinou dopravnej nehody, pri ktorej sa zranil vodič.

Blízke regióny

Strečno padá. Bralo sa bude opäť sanovať

Vláda bude rozhodovať o vybudovaní galérie.

V nedeľu sa v Bobrovci nerobí, zakázali kosačky a píly

Kosačky, motorové píly ani vŕtačky v nedeľu v Bobrovci nepočuť. Obec si urobila s hlučnými prácami poriadok. Schválila nariadene, ktoré robí z nedele deň oddychu a pokoja od hluku.

Zdanlivo hluché ženy drankajú od Martinčanov peniaze na falošnú zbierku

​​​​​​​Hluchonemé ženy zbierajú po Martine podpisy na zriadenie zvláštneho centra. Od ľudí si nepríjemným spôsobom pýtajú peniaze a keď sa majú legitimovať, dajú sa na útek.

Dominantou západného námestia v Martine bol najskôr Glückstahlov dom a neskôr Prior

Jednou z dominánt západnej strany martinského námestia bola určite aj budova Prioru, teraz OC Galéria. Kedysi však na tomto mieste pútal pozornosť Martinčanov dom obchodníka s textilom Jonáša Glückstahla.

Kúpele v Korytnici pred storočím

Nielen vzácna minerálna voda, ale aj prostredie prispelo ku tomu, že kúpele v Korytnici patrili medzi najvychytenejšie v Uhorsku.

Všetky správy

Odchádzajúci generál Macko: Gajdoša zomlela SNS, rezort neriadi on

Je chybou, že ministerstvo obrany odmieta verejnú diskusiu. Tá vnútorná prebieha tiež len formálne, poukazuje dlhoročný dôstojník.