DOLNÝ KUBÍN. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá doposiaľ presadzovala kratšiu a lacnejšiu červenú trasu, prišla s kompromisným riešením - pozastaviť prebiehajúci proces posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA) pre navrhovanú činnosť Rýchlostná cesta R3 Dolný Kubín - diaľnica D1 a technicky dopracovať a posúdiť v procese EIA hnedý variant z technickej štúdie spracovanej spoločnosťou Dopravoprojekt z Liptovského Mikuláša. Pracovná skupina pre riešenie problematiky R3 pri tunajšom mestskom zastupiteľstve návrh jednohlasne schválila v pondelok 22. marca. V 19-člennej komisii sú zástupcovia mestského úradu, poslanci, členovia komisií a projektanti.
Hnedý rovná sa tunelový
Hnedý variant, tzv. tunelový, meria približne štyri kilometre. „Prvý tunel smeruje zo Bzín za Medzihradné. Predpokladáme, že nasledovať bude nadzemná časť. Rýchlostná komunikácia bude pokračovať druhým tunelom, ktorý skončí pred Vyšným Kubínom. Bližšie špecifikovať tento variant zatiaľ nevieme," informoval Marián Smoleň, vedúci odboru výstavby MsÚ v Dolnom Kubíne. Zároveň vyjadril nádej, že návrh nevyvolá zbytočnú paniku medzi obyvateľmi Medzihradného. Hnedý variant má podľa neho na mesto minimálny dopad. Aj preto ho považuje za najrozumnejší.
Bziny boli proti. Aj budú
Subvariant V1 - e (oficiálny názov hnedého variantu) preskúmal možnosť priameho spojenia juh - sever pri zachovaní celistvosti mesta Dolný Kubín. Členitý terén si však vyžiadal dva dlhé tunely, zhruba štyri kilometre. Obec Bziny s polohou variantu nesúhlasila. Vysoká ekonomická náročnosť a nesúhlas dotknutej obce urobili variant nepriechodný - píše sa v hodnotiacej správe spracovanej v novembri 2009 bratislavskou spoločnosťou EKOJET.
Stanovisko Bzín ostáva nezmenené. „S hnedým variantom sme nikdy nesúhlasili. Ani nebudeme. Máme čerstvo schválený územný plán obce v súlade s červeným variantom. Tam, kde chcú postaviť tunel, počíta náš územný plán s výstavbou minimálne 70 rodinných domov," uviedol starosta Ján Beňuš.
Zelený variant obchvatu Dolného Kubína schválil dolnokubínsky mestský parlament koncom minulého roka. Na februárovom verejnom hovore Národná diaľničná spoločnosť opäť presviedčala ľudí o výhodách červeného variantu. Hnedý variant predstaví obyvateľom mesta asi o pol roka.