Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard

Odporcov má červený aj zelený variant

Mesto je rozdelené na dva tábory. Časť obyvateľov je za zelený variant obchvatu R3, časť za červený. Ideálny ale podľa oboch proti strán nie je ani jeden.

Dolnokubínčania sa včera stretli so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti. Diskutovali o plánovanej výstavbe obchvatu R3. Väčšina ľudí v hľadisku kinosály prišla vyjadriť svoj nesúhlas s červenou trasou.Dolnokubínčania sa včera stretli so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti. Diskutovali o plánovanej výstavbe obchvatu R3. Väčšina ľudí v hľadisku kinosály prišla vyjadriť svoj nesúhlas s červenou trasou. (Zdroj: SAŠA MIKULÁŠOVÁ)


DOLNÝ KUBÍN. Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa včera stretli s obyvateľmi Dolného Kubína na verejnom hovore. Témou bola plánovaná výstavba rýchlostnej cesty cez mesto a jej varianty. Prevahu v kinosále Choč, kde sa stretnutie konalo, mali zástancovia zelenej trasy.

Odsúhlasili zelený, hovorili o červenom

Poslanci koncom minulého roka schválili rozdielom jedného hlasu zelený variant obchvatu R3. Má viesť popri Bysterci, Záskalí a Beňovej Lehote. Na rokovaní mestského parlamentu boli vtedy prítomní aj predstavitelia diaľničnej spoločnosti. Vyhlásili, že rozhodnutie poslancov budú rešpektovať a v prípade, že zastupiteľstvo odsúhlasí aj drahší a dlhší zelený variant, NDS sa bude ďalej zaoberať už len ním.

Včerajšie stretnutie však bolo podľa väčšiny ľudí, ktorí sa ho zúčastnili, opäť len vysvetľovaním národnej diaľničnej, prečo a v čom je červený variant výhodnejší. Poslanec Ján Šimún povedal, že zelený variant mesto obchádza a nepretína, naopak, červený by znepríjemnil bývanie viac ako siedmim tisícom ľudí na sídliskách Brezovec i Banisko a Matúškovej a Janoškovej ulici.

Postaviť sa za červenú by bola samovražda

Proti schváleniu zelenej trasy sú obyvatelia mestských častí, ktorých by sa stavba novej cesty dotkla. Na verejnom hovore ich bolo menej. Milan Balek zo Záskalia hovorí, že proti strana bola lepšie zorganizovaná. „Je jednoduchšie zorganizovať ľudí z bytoviek ako z rodinných domov."

Vyjadriť svoj názor pred emóciami vyburcovanou väčšinou by bola podľa neho samovražda. „Krivdu, ktorú cítia, by zosobnili na vás." Napriek tomu, argumenty ľudí zastávajúcich výstavbu zelenej trasy Balek považuje za opodstatnené. Dobrý údajne nie je ani jeden z predložených variantov. „Červený je ale výhodnejší v tom, že je o niekoľko kilometrov kratší. Neovplyvní tak negatívne mesto. Autá tadiaľto prejdú rýchlejšie a tak tu bude menej smogu aj hluku," konštatuje Milan Balek.

Oponenti zelenej trasy sa tiež obávajú toho, že ak sa cesta postaví nad Záskalím, Dolný Kubín sa pripraví o posledné stavebné pozemky.

r3web.jpg

Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti.

Správa NDS má nedostatky

Národná diaľničná spoločnosť považuje červenú trasu za schodnejšiu preto, že je kratšia o päť a pol kilometra a lacnejšia o približne 122 mil. € (cca 3,7 mld. Sk). Obom trasám by padlo za obeť niekoľko záhradných chatiek i nehnuteľností. Dolnokubínčanom proti červenej trase sa nepáči aj to, že dominantou mesta už nebude Choč, ale cestné estakády. Upozornili tiež na to, že viac ako sto stranová hodnotiaca správa diaľničnej spoločnosti má viacero nedostatkov a nepresností.

Počas diskusie vystúpil muž, ktorý sa predstavil ako pracovník miestnej regionálnej hygieny. Úrad vraj doteraz nebol oslovený, aby zaujal stanovisko k vplyvom rýchlostnej komunikácie na zdravie ľudí. „Regionálny úrad verejného zdravotníctva sa bude vyjadrovať k umiestneniu stavby, až keď sa začne územné konanie," informoval vedúci hygienik Jozef Kereškéni.

Nevyhovuje ani jeden

Poslanec Ján Briestenský hlasoval na rozhodujúcom zastupiteľstve za červený variant. Podľa jeho slov tak konal v záujme obyvateľov Mokrade. Nie je však zástancom ani jednej trasy. „Malo sa uvažovať o ďalších možnostiach. Bolo by iné, keby za jeden variant bolo napríklad osemdesiat a za druhý dvadsať percent ľudí. Oba tábory sú ale vyrovnané. To znamená, že Dolnokubínčanom nevyhovuje červený, ani zelený variant."

Všade na svete sa podľa Briestenského cesty snažia stavať čo najďalej od miest. „A my si máme do mesta pustiť tisícky áut?"

Primátor neprišiel

Verejný hovor, ktorý investor musí zo zákona vyvolať, bol zorganizovaný potichu. Niektorí poslanci o ňom dokonca ani nevedeli. Oznam o verejnom hovore radnica vyvesila len na úradné tabule. „Mesto si formálne povinnosť splnilo, ale kto číta nástenky?" poznamenal jeden z poslancov. „Keď sa koná ples, to vedia zavolať aj dva razy, či prídeme. Ale keď ide o takúto dôležitú vec, oficiálne vám nedá nikto vedieť."

Primátor Ivan Budiak sa rokovania nezúčastnil. Jeho zástupca Roman Matejov ho ospravedlnil. Primátor bol na zastupiteľstve Žilinského samosprávneho kraja. „Nechal nás v štichu," zahlásil istý dôchodca v kinosále. Termín verejného hovoru pritom podľa našich informácií určoval Ivan Budiak.

petweb.jpg

Červený a zelený variant obchvatu R3. Ani jeden Dolnokubínčanom nevyhovuje.

Rozhodne aj tak ministerstvo

Počas búrlivej diskusie bolo v kine dusno. Želmíra Pavlíková z Národnej diaľničnej spoločnosti chvíľami strácala trpezlivosť. „Keď ste proti pokroku, nebude sa stavať nič," vyhrážala sa. Nespokojným ľuďom neskôr poradila, že svoje pripomienky a námety majú adresovať na kompetentné miesta. „Treba na tom pracovať ďalej," povedal Ján Šimún.

O definitívnej trase obchvatu R3 okolo Dolného Kubína rozhodne ministerstvo životného prostredia. „Ak za nás aj rozhodne niekto iný, budeme mať aspoň čisté svedomie, že sme pre našu vec urobili všetko, čo sa dalo," dodal Ján Šimún.

Ak sa ministerstvo zhodne s rozhodnutím dolnokubínskeho zastupiteľstva, zelenú trasu rýchlostnej cesty by NDS mala začať stavať v roku 2014. To platí aj v prípade, ak sa rozhodne pre červený variant.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 250
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 743
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 895
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 863
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 438
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 142
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 957

Blogy SME

  1. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  2. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  3. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  5. Jan Pražák: Samota ve dvou
  6. Ľuboš Vodička: Pohanské Pohansko pri Břeclavi
  7. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  8. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 12 082
  2. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 293
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 684
  4. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 552
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 272
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 853
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 5 840
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 124
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Matej Graňák prvý raz behal dlhšiu trať ako 50 kilometrov.

Organizátori pripravili v rámci 6. ročníka aj nejaké novinky.


4 h
Na dvoch oddeleniach sú takéto boxy s power bankami.

V knižnici si môžete na jeden deň požičať power banku na nabíjanie telefónov a tabletov.


4 h

Určite ste už boli na nejakom teambuildingu, kde sa vám buď páčilo alebo veľmi nie. Záleží to od viacerých faktorov, ktoré musia do seba zapadnúť.


7 h
Inciátori akcie, ktorí sa rozhodli pomáhať.

Medzi tridsiatkou darcov bolo aj deväť nováčikov.


9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medzi Kriváňom a Mýtnou je aktuálne najviac stavebnej techniky na Slovensku.


7. jún

Pri čine ho prichytil príslušník SBS služby.


6. jún

Udalosť bude riešiť zásahový tím.


7. jún

Niektoré miesta pre radary museli zrušiť, polícia sfinalizovala ich zoznam.


7. jún

Blogy SME

  1. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  2. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  3. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  5. Jan Pražák: Samota ve dvou
  6. Ľuboš Vodička: Pohanské Pohansko pri Břeclavi
  7. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  8. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 12 082
  2. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 293
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 684
  4. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 552
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 272
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 853
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 5 840
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 124
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu