Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
AGENTÚRNU SPRÁVU SME O 13:34 NAHRADILI AUTORSKÝM ČLÁNKOM MY

Odporcov má červený aj zelený variant

Mesto je rozdelené na dva tábory. Časť obyvateľov je za zelený variant obchvatu R3, časť za červený. Ideálny ale podľa oboch proti strán nie je ani jeden.

Dolnokubínčania sa včera stretli so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti. Diskutovali o plánovanej výstavbe obchvatu R3. Väčšina ľudí v hľadisku kinosály prišla vyjadriť svoj nesúhlas s červenou trasou.Dolnokubínčania sa včera stretli so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti. Diskutovali o plánovanej výstavbe obchvatu R3. Väčšina ľudí v hľadisku kinosály prišla vyjadriť svoj nesúhlas s červenou trasou. (Zdroj: SAŠA MIKULÁŠOVÁ)


DOLNÝ KUBÍN. Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa včera stretli s obyvateľmi Dolného Kubína na verejnom hovore. Témou bola plánovaná výstavba rýchlostnej cesty cez mesto a jej varianty. Prevahu v kinosále Choč, kde sa stretnutie konalo, mali zástancovia zelenej trasy.

Odsúhlasili zelený, hovorili o červenom

Poslanci koncom minulého roka schválili rozdielom jedného hlasu zelený variant obchvatu R3. Má viesť popri Bysterci, Záskalí a Beňovej Lehote. Na rokovaní mestského parlamentu boli vtedy prítomní aj predstavitelia diaľničnej spoločnosti. Vyhlásili, že rozhodnutie poslancov budú rešpektovať a v prípade, že zastupiteľstvo odsúhlasí aj drahší a dlhší zelený variant, NDS sa bude ďalej zaoberať už len ním.

Včerajšie stretnutie však bolo podľa väčšiny ľudí, ktorí sa ho zúčastnili, opäť len vysvetľovaním národnej diaľničnej, prečo a v čom je červený variant výhodnejší. Poslanec Ján Šimún povedal, že zelený variant mesto obchádza a nepretína, naopak, červený by znepríjemnil bývanie viac ako siedmim tisícom ľudí na sídliskách Brezovec i Banisko a Matúškovej a Janoškovej ulici.

Postaviť sa za červenú by bola samovražda

Proti schváleniu zelenej trasy sú obyvatelia mestských častí, ktorých by sa stavba novej cesty dotkla. Na verejnom hovore ich bolo menej. Milan Balek zo Záskalia hovorí, že proti strana bola lepšie zorganizovaná. „Je jednoduchšie zorganizovať ľudí z bytoviek ako z rodinných domov."

Vyjadriť svoj názor pred emóciami vyburcovanou väčšinou by bola podľa neho samovražda. „Krivdu, ktorú cítia, by zosobnili na vás." Napriek tomu, argumenty ľudí zastávajúcich výstavbu zelenej trasy Balek považuje za opodstatnené. Dobrý údajne nie je ani jeden z predložených variantov. „Červený je ale výhodnejší v tom, že je o niekoľko kilometrov kratší. Neovplyvní tak negatívne mesto. Autá tadiaľto prejdú rýchlejšie a tak tu bude menej smogu aj hluku," konštatuje Milan Balek.

Oponenti zelenej trasy sa tiež obávajú toho, že ak sa cesta postaví nad Záskalím, Dolný Kubín sa pripraví o posledné stavebné pozemky.

r3web.jpg

Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti.

Správa NDS má nedostatky

Národná diaľničná spoločnosť považuje červenú trasu za schodnejšiu preto, že je kratšia o päť a pol kilometra a lacnejšia o približne 122 mil. € (cca 3,7 mld. Sk). Obom trasám by padlo za obeť niekoľko záhradných chatiek i nehnuteľností. Dolnokubínčanom proti červenej trase sa nepáči aj to, že dominantou mesta už nebude Choč, ale cestné estakády. Upozornili tiež na to, že viac ako sto stranová hodnotiaca správa diaľničnej spoločnosti má viacero nedostatkov a nepresností.

Počas diskusie vystúpil muž, ktorý sa predstavil ako pracovník miestnej regionálnej hygieny. Úrad vraj doteraz nebol oslovený, aby zaujal stanovisko k vplyvom rýchlostnej komunikácie na zdravie ľudí. „Regionálny úrad verejného zdravotníctva sa bude vyjadrovať k umiestneniu stavby, až keď sa začne územné konanie," informoval vedúci hygienik Jozef Kereškéni.

Nevyhovuje ani jeden

Poslanec Ján Briestenský hlasoval na rozhodujúcom zastupiteľstve za červený variant. Podľa jeho slov tak konal v záujme obyvateľov Mokrade. Nie je však zástancom ani jednej trasy. „Malo sa uvažovať o ďalších možnostiach. Bolo by iné, keby za jeden variant bolo napríklad osemdesiat a za druhý dvadsať percent ľudí. Oba tábory sú ale vyrovnané. To znamená, že Dolnokubínčanom nevyhovuje červený, ani zelený variant."

Všade na svete sa podľa Briestenského cesty snažia stavať čo najďalej od miest. „A my si máme do mesta pustiť tisícky áut?"

Primátor neprišiel

Verejný hovor, ktorý investor musí zo zákona vyvolať, bol zorganizovaný potichu. Niektorí poslanci o ňom dokonca ani nevedeli. Oznam o verejnom hovore radnica vyvesila len na úradné tabule. „Mesto si formálne povinnosť splnilo, ale kto číta nástenky?" poznamenal jeden z poslancov. „Keď sa koná ples, to vedia zavolať aj dva razy, či prídeme. Ale keď ide o takúto dôležitú vec, oficiálne vám nedá nikto vedieť."

Primátor Ivan Budiak sa rokovania nezúčastnil. Jeho zástupca Roman Matejov ho ospravedlnil. Primátor bol na zastupiteľstve Žilinského samosprávneho kraja. „Nechal nás v štichu," zahlásil istý dôchodca v kinosále. Termín verejného hovoru pritom podľa našich informácií určoval Ivan Budiak.

petweb.jpg

Červený a zelený variant obchvatu R3. Ani jeden Dolnokubínčanom nevyhovuje.

Rozhodne aj tak ministerstvo

Počas búrlivej diskusie bolo v kine dusno. Želmíra Pavlíková z Národnej diaľničnej spoločnosti chvíľami strácala trpezlivosť. „Keď ste proti pokroku, nebude sa stavať nič," vyhrážala sa. Nespokojným ľuďom neskôr poradila, že svoje pripomienky a námety majú adresovať na kompetentné miesta. „Treba na tom pracovať ďalej," povedal Ján Šimún.

O definitívnej trase obchvatu R3 okolo Dolného Kubína rozhodne ministerstvo životného prostredia. „Ak za nás aj rozhodne niekto iný, budeme mať aspoň čisté svedomie, že sme pre našu vec urobili všetko, čo sa dalo," dodal Ján Šimún.

Ak sa ministerstvo zhodne s rozhodnutím dolnokubínskeho zastupiteľstva, zelenú trasu rýchlostnej cesty by NDS mala začať stavať v roku 2014. To platí aj v prípade, ak sa rozhodne pre červený variant.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 796
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 806
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 076
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 113
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 175
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 145
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 466
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 256
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 061
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Peter vo videoklipe.

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

4 h
Komjatnou auto už neprešlo.

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

20 h
V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné.

23. jan
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

22 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

18 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

24 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

17 h

Už ste čítali?