DOLNÝ KUBÍN. Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa včera stretli s obyvateľmi Dolného Kubína na verejnom hovore. Témou bola plánovaná výstavba rýchlostnej cesty cez mesto a jej varianty. Prevahu v kinosále Choč, kde sa stretnutie konalo, mali zástancovia zelenej trasy.
Odsúhlasili zelený, hovorili o červenom Poslanci koncom minulého roka schválili rozdielom jedného hlasu zelený variant obchvatu R3. Má viesť popri Bysterci, Záskalí a Beňovej Lehote. Na rokovaní mestského parlamentu boli vtedy prítomní aj predstavitelia diaľničnej spoločnosti. Vyhlásili, že rozhodnutie poslancov budú rešpektovať a v prípade, že zastupiteľstvo odsúhlasí aj drahší a dlhší zelený variant, NDS sa bude ďalej zaoberať už len ním.
Včerajšie stretnutie však bolo podľa väčšiny ľudí, ktorí sa ho zúčastnili, opäť len vysvetľovaním národnej diaľničnej, prečo a v čom je červený variant výhodnejší. Poslanec Ján Šimún povedal, že zelený variant mesto obchádza a nepretína, naopak, červený by znepríjemnil bývanie viac ako siedmim tisícom ľudí na sídliskách Brezovec i Banisko a Matúškovej a Janoškovej ulici.
Postaviť sa za červenú by bola samovražda Proti schváleniu zelenej trasy sú obyvatelia mestských častí, ktorých by sa stavba novej cesty dotkla. Na verejnom hovore ich bolo menej. Milan Balek zo Záskalia hovorí, že proti strana bola lepšie zorganizovaná. „Je jednoduchšie zorganizovať ľudí z bytoviek ako z rodinných domov."
Vyjadriť svoj názor pred emóciami vyburcovanou väčšinou by bola podľa neho samovražda. „Krivdu, ktorú cítia, by zosobnili na vás." Napriek tomu, argumenty ľudí zastávajúcich výstavbu zelenej trasy Balek považuje za opodstatnené. Dobrý údajne nie je ani jeden z predložených variantov. „Červený je ale výhodnejší v tom, že je o niekoľko kilometrov kratší. Neovplyvní tak negatívne mesto. Autá tadiaľto prejdú rýchlejšie a tak tu bude menej smogu aj hluku," konštatuje Milan Balek.
Oponenti zelenej trasy sa tiež obávajú toho, že ak sa cesta postaví nad Záskalím, Dolný Kubín sa pripraví o posledné stavebné pozemky.
Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti.
Správa NDS má nedostatky Národná diaľničná spoločnosť považuje červenú trasu za schodnejšiu preto, že je kratšia o päť a pol kilometra a lacnejšia o približne 122 mil. € (cca 3,7 mld. Sk). Obom trasám by padlo za obeť niekoľko záhradných chatiek i nehnuteľností. Dolnokubínčanom proti červenej trase sa nepáči aj to, že dominantou mesta už nebude Choč, ale cestné estakády. Upozornili tiež na to, že viac ako sto stranová hodnotiaca správa diaľničnej spoločnosti má viacero nedostatkov a nepresností.
Počas diskusie vystúpil muž, ktorý sa predstavil ako pracovník miestnej regionálnej hygieny. Úrad vraj doteraz nebol oslovený, aby zaujal stanovisko k vplyvom rýchlostnej komunikácie na zdravie ľudí. „Regionálny úrad verejného zdravotníctva sa bude vyjadrovať k umiestneniu stavby, až keď sa začne územné konanie," informoval vedúci hygienik Jozef Kereškéni.
Nevyhovuje ani jeden Poslanec Ján Briestenský hlasoval na rozhodujúcom zastupiteľstve za červený variant. Podľa jeho slov tak konal v záujme obyvateľov Mokrade. Nie je však zástancom ani jednej trasy. „Malo sa uvažovať o ďalších možnostiach. Bolo by iné, keby za jeden variant bolo napríklad osemdesiat a za druhý dvadsať percent ľudí. Oba tábory sú ale vyrovnané. To znamená, že Dolnokubínčanom nevyhovuje červený, ani zelený variant."
Všade na svete sa podľa Briestenského cesty snažia stavať čo najďalej od miest. „A my si máme do mesta pustiť tisícky áut?"
Primátor neprišiel Verejný hovor, ktorý investor musí zo zákona vyvolať, bol zorganizovaný potichu. Niektorí poslanci o ňom dokonca ani nevedeli. Oznam o verejnom hovore radnica vyvesila len na úradné tabule. „Mesto si formálne povinnosť splnilo, ale kto číta nástenky?" poznamenal jeden z poslancov. „Keď sa koná ples, to vedia zavolať aj dva razy, či prídeme. Ale keď ide o takúto dôležitú vec, oficiálne vám nedá nikto vedieť."
Primátor Ivan Budiak sa rokovania nezúčastnil. Jeho zástupca Roman Matejov ho ospravedlnil. Primátor bol na zastupiteľstve Žilinského samosprávneho kraja. „Nechal nás v štichu," zahlásil istý dôchodca v kinosále. Termín verejného hovoru pritom podľa našich informácií určoval Ivan Budiak.
Červený a zelený variant obchvatu R3. Ani jeden Dolnokubínčanom nevyhovuje.
Rozhodne aj tak ministerstvo Počas búrlivej diskusie bolo v kine dusno. Želmíra Pavlíková z Národnej diaľničnej spoločnosti chvíľami strácala trpezlivosť. „Keď ste proti pokroku, nebude sa stavať nič," vyhrážala sa. Nespokojným ľuďom neskôr poradila, že svoje pripomienky a námety majú adresovať na kompetentné miesta. „Treba na tom pracovať ďalej," povedal Ján Šimún.
O definitívnej trase obchvatu R3 okolo Dolného Kubína rozhodne ministerstvo životného prostredia. „Ak za nás aj rozhodne niekto iný, budeme mať aspoň čisté svedomie, že sme pre našu vec urobili všetko, čo sa dalo," dodal Ján Šimún.
Ak sa ministerstvo zhodne s rozhodnutím dolnokubínskeho zastupiteľstva, zelenú trasu rýchlostnej cesty by NDS mala začať stavať v roku 2014. To platí aj v prípade, ak sa rozhodne pre červený variant.