DOLNÝ KUBÍN. Slovné hodnotenie a známkovanie - v našich základných školách (ZŠ) je možné využívať obidva spôsoby hodnotenia žiakov. V dolnokubínskych ZŠ existujú zástancovia oboch možných foriem. Pedagogický zbor ZŠ Petra Škrabáka dlhodobo preferuje slovné hodnotenie, v ZŠ Martina Kukučína známkovanie.
Prečo nie slovne?
"Slovné hodnotenie si aj tak každý žiak či rodič v hlave preratúva na známky. Podľa môjho osobného názoru je slovné hodnotenie skôr pre slabších žiakov, pretože nie je také drastické ako prípadná štvorka či päťka," povedala Katarína Števonková, riaditeľka ZŠ Martina Kukučína.
Najlepším dôkazom správnosti rozhodnutia nepoužívať slovné hodnotenie sú podľa nej šťastím rozžiarené oči detí, keď im v žiackych knižkách a na vysvedčeniach svietia jednotky. Rodičom sme ponúkli obidve možnosti, ale v hlasovaní sa zakaždým rozhodli pre klasifikáciu známkami," uviedla Števonková.
Štyri stupne nestačia
V ZŠ Petra Škrabáka viac ako desať školských rokov využívali slovné hodnotenie. " V tomto systéme sme boli priekopníkmi medzi dolnokubínskymi školami.Aktuálne metodické pokyny uprednostňujú skôr známkovanie. Od začiatku tohto školského roka sme sa k nemu nechtiac vrátili, pretože striktne určené štyri stručné stupne slovného hodnotenia sú nepostačujúce," skonštatovala riaditeľka Magdaléna Kubisová.
Slovný komentár má veľkú moc, dokáže žiaka povzbudiť. Najmä najmenšie deti potrebujú v prvom rade motiváciu, nie odradenie zlými známkami. Na ne ešte majú čas. Aj keď opäť známkujeme, osvedčené sprievodné slovné hodnotenie využívame naďalej na otvorenú komunikáciu v trojuholníku žiak, učiteľ, rodič," dodala Kubisová.