ŽILINA/TVRDOŠÍN. Od hranice Oravy a Liptova pri Jasenovej po štátnu hranicu s Poľskom stanovila Národná diaľničná spoločnosť trinásť spoplatnených úsekov cesty prvej triedy I/59. Väčšinou z nich prechádzajú aj autobusy prímestskej autobusovej dopravy. Ako sa mýto z týchto úsekov odrazí na cestovnom, a teda aj v peňaženkách cestujúcich?
Čo na to ŽSK
Cenové výmery cestovného pre prímestskú dopravu v Žilinskom kraji spadajú do kompetencie Žilinského samosprávneho kraja. Zaujímalo nás, či najväčší prepravca cestujúcich v regióne Oravy a Liptova SAD LIORBUS, a. s., (do júla 2009 SAD Liptovský Mikuláš) plánuje zvýšiť cenu cestovného, aby pokryl náklady, ktoré mu vznikajú na mýte.
„Cena cestovného zostane zatiaľ nezmenená," povedala nám hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Zuzana Muchová. „Po uplynutí prvého štvrťroka spoločnosť LIORBUS vyhodnotí konkrétne zvýšenie nákladov z titulu mýtnych poplatkov, až potom bude možné stanoviť ďalší vývoj cestovného."
Autobusy majú zľavu
Dopravným spoločnostiam a súkromným prepravcom osôb náklady vďaka mýtu porastú aj napriek tomu, že v decembri vláda dodatočne schválila nový návrh nariadenia o výške sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Podľa neho majú zľavy za používanie spoplatnených ciest pre autobusy predstavovať 40, 46 a 67,6 % - v závislosti od emisnej triedy, čiže veku autobusov. Ako tvrdí ministerstvo dopravy, náklady na prímestskú autobusovú dopravu sa mali od 1. januára zvýšiť kvôli mýtu pôvodne o 9,6 %, po znížení sadzieb by sa mal rast nákladov zmierniť na 4,5 %.