Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard

Poliaci v Trstenej mrznú v neľudských podmienkach

Podmienky pri vybavovaní palubných jednotiek na slovensko-poľskom hraničnom priechode v Trstenej sú strašné. Vodiči kamiónov hodiny mrznú v takmer dvadsiatich stupňoch pod nulou pred budovou s označením mýto.

Približne štyridsať vodičov zahraničných kamiónov hodiny mrzne v takmer dvadsiatich stupňoch pod nulou von, pred budovou s označením mýto.Približne štyridsať vodičov zahraničných kamiónov hodiny mrzne v takmer dvadsiatich stupňoch pod nulou von, pred budovou s označením mýto. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Podmienky pri vybavovaní palubných jednotiek na slovensko-poľskom hraničnom priechode v Trstenej sú strašné. Približne štyridsať vodičov zahraničných kamiónov hodiny mrzne v takmer dvadsiatich stupňoch pod nulou pred budovou s označením mýto.

TRSTENÁ. Je pondelok, deväť hodín večer a na teplomeri mínus 16 stupňov Celzia. Hraničný priechod z Poľska na Slovensko v Trstenej je upchatý odstavenými kamiónmi. Približne tridsať prevažne poľských šoférov v tme doslova mrzne pred budovou s označením Mýto a čakajú na palubné jednotky, bez ktorých nemôžu vyraziť na slovenské cesty. Ďalších osem sa tlačí vnútri.

V Trstenej je okolo desiatej večer podľa teplomeru v aute už mínus 18 stupňov a stupne pomaly pribúdajú. Jediné, čo sa nezmenšuje, je nervozita a skupina šoférov kamiónov. Stále prichádzajú noví a noví. Tí šťastnejší čakajú len štyri hodiny. Do cholery, je asi najčastejšie slovo s výrazným poľským akcentom, ktoré možno počuť.

Neľudské podmienky

Podmienky na hraničnom priechode v Trstenej, v ktorých musia vodiči čakať na palubné jednotky nepripomínajú 21. storočie a už vôbec to nevyzerá tak, že Slovensko je súčasťou Európskej únie. Nezainteresovaný by povedal, „kvitnúci" socializmus sovietskeho typu.

Viac ako tridsať prevažne poľských vodičov hodiny stojí v takmer 20-stupňovom mraze na snehu pred budovou, kde vydávajú „Goboxy". Nemajú inú možnosť. Kamióny odstavili asi kilometer odtiaľ, na poľskej strane.

Poľskí šoféri nestoja v rade. Pripomínajú skôr masu tučniakov, ktorí sa intuitívne tlačia k sebe, aby sa vzájomne chránili pred zimou. Podupkávajú, mávajú rukami a rytmicky sa potľapkávajú niekde pri lopatkách.

„Zima, duža zima. Pies nezostavi na takym mrozone," opakuje niečo v zmysle, že ani pes by nezostal v takom mraze, jeden z mužov a cigareta sa mu lepí na vyschnutých perách od zimy.

Poliaci čakajú pred mýtom viac ako štyri hodiny a niektorí aj dlhšie. Občas sa otvoria dvere, niekto vyjde s palubnou jednotkou a sprevádza ho zúfalá otázka ostatných - „moga"?

Na dvoch metroch šiesti šoféri

Vnútri v budove sú podmienky iba o niečo lepšie. V priestore približne dvakrát dva metre sa pred dvomi okienkami tlačia šiesti šoféri. Prišli sa zachrániť pred zimou. Natlačení sú tak, že sa medzi nimi nedá vôbec prejsť. Tam však vládne prekvapivý pokoj. Ľudia vnútri už majú pred sebou len pol, možno trištvrte hodinu čakania. Podstatné je, že teplota je nad nulou.

„Gazeta? Choďte sa pozrieť za hranicu. Tam stojí určite viac ako päťdesiat kamiónov. A pred dvomi tromi hodinami ich bolo možno aj sto. Katastrofa, to inde nenájdete," otvorí okno a hovorí z džípu poľský novinár, ktorý evidentne mapuje situáciu.

Skutočne. Približne päťdesiat väčšinou opustených kamiónov stojí v rade popri ceste. Občas sa objavia šťastlivci s palubnou jednotkou. Ku kamiónom nekráčajú, ale utekajú.

„Čakám tu štyri hodiny. Neviem, čo sa stalo. Prečo to nezorganizovali a my musíme stáť von. Dovnútra chodíme po dvoch. Je mínus 16 stupňov. Je tu asi 50 kamiónov. V Rakúsku prídeš, päť minút kupuješ Gobox a môžeš ísť. Nabiť box trvá minútu. V Čechách to trvá šesť minút. Vojdeš dovnútra a kúpiš. Neviem prečo musíme na Slovensku čakať vonku a tak dlho," hovorí jeden zo šoférov pred budovou s označením mýto v Trstenej.

„Kolegovia hovorili, že na slovensko-českých hraniciach Čadca - Mosty je to ešte horšie. Čakali pätnásť hodín. To nie je normálne," dodáva a postupne sa pridávajú ďalší.

„Pozrite sa. Objekty na hraniciach sú prázdne, opustené a my tu musíme mrznúť von. Aj psa by v takejto zime pustili dnu," ukazujú na tmavé opustené budovy pár metrov odtiaľ, kde boli niekedy colníci.

Rýchlejšie sa nedá

„Robíme, čo môžeme. Ešte sme sa nezastavili," hovorí muž za počítačom a popri tom vybavuje poľského šoféra. „Rýchlejšie ako za desať až pätnásť minút sa to nedá. Stroje nepustia," dodáva.

Tri ženy a jeden muž pracujú bez prestávky. Viac menej plynulo komunikujú so šoférmi po poľsky. „Sto eur." Z dokladov vypisujú údaje, niekoľko kontrolných otázok a čakanie. Na spracovanie údajov, a potom na spojenie palubnej jednotky so satelitom. Mladá žena pripojí „Gobox" do systému a chvíľu pozerá na monitor počítača. Žiadny problém, prosto rýchlejšie sa to nedá.

„Trvá to dlhšie. Musí sa rozsvietiť zelené svetielko na palubnej jednotke, až potom ju môžem vydať," hovorí a popri tom odpovedá na Poliakove otázky.

„Áno, informácie sú aj v poľštine, angličtine, nemčine, ruštine, maďarčine... Vydrží vám to k Bratislave... Keď sa míňa kredit, upozorní vás to," pokojne odpovedá na pribúdajúce otázky vodiča.

Pri vybavovaní vodičov sa striedajú štyria ľudia v dvoch smenách. Od siedmej ráno do siedmej večer vybavili v Trstenej takmer 250 vodičov. „Takto to bude až do rána," prehodí muž za počítačom.

Poľskí šoféri nie sú až taký problém. Dá sa s nimi komunikovať. Horšie je to, keď prídu Turci a Rumuni. „Nehovoria po anglicky, nemecky, nehovoria nijako. Stoja a pozerajú sa," konštatuje mladá žena.

Muž za počítačom sa pridáva. „Médiá uvádzali, že nemáme dosť palubných jednotiek, ale to je blbosť. Pozrite sa koľko ich je a takto to bolo aj predtým. Problém je, že niektorí Turci sa ani nezastavia. Zistili si, aké sú pokuty a idú ďalej. Kašlú na všetko," dodáva.

Je pondelok, krátko pred jedenástou hodinou večer. Teplota sa blíži k mínus dvadsiatim stupňom Celzia. Približne štyridsať zahraničných vodičov kamiónov mrzne pred rozsvietenými oknami budovy s označením mýto. Tí poslední majú pred sebou ešte štyri až päť hodín čakania.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 310
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 746
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 854
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 601
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 342
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 144
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 863

Blogy SME

  1. Martin Turčan: Krstný otec IV, človek minulosti Fico.
  2. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  3. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  4. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  5. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  6. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  7. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  8. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 654
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 610
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 760
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 599
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 962
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 857
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 007
  8. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 4 939
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Matej Graňák prvý raz behal dlhšiu trať ako 50 kilometrov.

Organizátori pripravili v rámci 6. ročníka aj nejaké novinky.


5 h
Na dvoch oddeleniach sú takéto boxy s power bankami.

V knižnici si môžete na jeden deň požičať power banku na nabíjanie telefónov a tabletov.


6 h

Určite ste už boli na nejakom teambuildingu, kde sa vám buď páčilo alebo veľmi nie. Záleží to od viacerých faktorov, ktoré musia do seba zapadnúť.


8 h
Inciátori akcie, ktorí sa rozhodli pomáhať.

Medzi tridsiatkou darcov bolo aj deväť nováčikov.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medzi Kriváňom a Mýtnou je aktuálne najviac stavebnej techniky na Slovensku.


7. jún

Pri čine ho prichytil príslušník SBS služby.


6. jún

Udalosť bude riešiť zásahový tím.


7. jún

Z mesta uviedli, že na "túto iniciatívu skupiny občanov" nebudú reagovať.


TASR 5 h

Blogy SME

  1. Martin Turčan: Krstný otec IV, človek minulosti Fico.
  2. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  3. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  4. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  5. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  6. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  7. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  8. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 654
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 610
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 760
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 599
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 962
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 857
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 007
  8. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 4 939
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu