ORAVSKÁ LESNÁ. Projekt v oblasti vzdelávania sa týka len žiakov 1. a 5. ročníka. Na základnej škole v Oravskej Lesnej ho spustili 9. marca a bude trvať do októbra 2010. Učitelia si overujú, ako takéto učenie zapôsobí na deti, či budú schopné prijať takúto formu vzdelávania. „Je to náročný projekt, ale keď sme sa na to dali, musíme bojovať," povedala riaditeľka školy Elena Mazúchová. Rozpočet na projekt je 73 373 € a spolufinancujú ho Európsky sociálny fond a štátny rozpočet SR. V súčasnosti je do projektu zapojených 106 detí 1. a 5. ročníkov ZŠ, od septembra sa počet zníži sa 50 detí.
Moderná forma
Prioritou projektu je reforma systému vzdelávania a odbornej prípravy. Mala by sa ním rozvíjať zamestnateľnosť pri zvyšovaní dôležitosti vzdelávania a prípravy pre trh práce. Cieľom je inovácia vyučovacieho procesu v 1. ročníku a vyučovanie anglického jazyka v 5. ročníku s prihliadnutím na schopnosti a nadanie žiakov.
„Nie sú to klasické hodiny, kde vám zazvoní presne po 45 minútach," uviedla E. Mazúchová. „Okrem toho, zvolená konkrétna téma sa prelína všetkými predmetmi."
V rámci tohto projektu sa budú vzdelávať aj učitelia. Projektové vyučovanie pripravujú a overujú učiteľky Iveta Kozáková, Ľudmila Kolenčíková a Alena Kojdová. Odborným garantom pre tvorbu projektového vyučovania v 1. ročníku je riaditeľka Elena Mazúchová, pre 5. ročník učiteľka Eva Demková.
Nové učebné materiály
Špecifickými cieľmi projektového vyučovania je príprava školského vzdelávacieho programu, posilnenie odborných zručností učiteľov, tvorba a zavedenie nového obsahu a formy výučby. Projekt by mal priniesť 14 novovytvorených učebných materiálov.
„Metodické príručky si robíme sami, pre 1. ročník ich zostavuje učiteľka Zuzana Brňáková, pre 5. ročník Ľubomíra Smolárová." Pomôcky musia byť upravené, treba prepracovať a preštylizovať aj učebné materiály. Vyučovanie si vyžaduje tiež nové školské pomôcky, ZŠ už stihla kúpiť notebooky a interaktívne tabule.
Na prvákov hravo
Základnú školu v Oravskej Lesnej navštevuje 56 prvákov v troch triedach. Do projektových aktivít je zapojených 14 pracovníkov. Učiteľky majú hlavne na čas náročnú prípravu na hodiny. Najskôr si robia mesačný plán, potom týždenný. Ten potom delia do jednotlivých vyučovacích hodín Hoci je projekt len predprípravou, učiteľky pracujú naostro. Musia si v praxi vyskúšať, ako bude projektové vyučovanie fungovať od septembra.
„Učiteľky to nadchlo, pretože nepoužívajú klasickú rutinnú metódu," prezradila riaditeľka. Zatiaľ sa stretli len s pozitívnym ohlasom, pretože deti takéto učenie baví, sú aktívne, pracujú samostatne aj spoločne. Dokonca majú „hraciu miestnosť", kde realizujú vlastné nápady.
Pri vyučovaní sa prelínajú aj jednotlivé predmety. Hodina začne prírodovedou, do toho sa pridá výtvarná výchova, postupne aj matematika. E. Mazúchová na seba prezradila, že zo začiatku počas návštevy na hodine ani sama nevedela určiť, o aký predmet ide, ale postupne všetko začalo do seba zapadať. Deti boli pozorné, vedeli, čo majú robiť, ako sa správať.
Jazyky pre piatakov
Piatakom pribúda k premetom cudzí jazyk. Väčšina žiakov nemá k jazykom vzťah, preto všetci učitelia uvažovali nad tým, ako urobiť vyučovanie jazyka zaujímavejším. Zvolili metódu zážitkového vyučovania. Takéto vyučovanie absolvovala učiteľka Ľubomíra Smolárová. Druhý stupeň teda používa zážitkovo-komunikačný model vyučovania cudzieho jazyka.
Informovaní sú aj rodičia
Žiaci každý mesiac preberajú na viacerých predmetoch zvolenú tému. Deti a ich rodičia sa o témach dozvedajú v dostatočnom predstihu z nástenky. Žiaci vedia, aké pomôcky si majú na hodiny pripraviť. Rodičia vítajú, keď vedia, na čo sa majú zamerať pri príprave detí do školy. „Rodičia presne vidia, čo sa má žiak tento mesiac naučiť," povedala riaditeľka. „Na nástenkách majú plán práce na celý mesiac."