TRSTENÁ. Štvrtáčka Emka Badinová je rodený technický talent. Vo svojich deviatich rokoch získala ocenenie v súťaži tvorivosti a inovácie. O svojej práci prednášala na konferencii pred desiatkami odborníkov, stredoškolákov a vysokoškolákov.
Vo svete techniky bol rok 2009 vyhlásený za rok tvorivosti a inovácií. V tomto duchu sa počas uplynulých dvanástich mesiacov niesli aj viaceré konferencie a súťaže.
V jednej z nich, národnej súťaži na podporu tvorivosti a inovácie, získali hneď dve ocenenia trstenský učiteľ Peter Pallo aj jeho žiačka Emka Badinová.
Najmladšia ocenená
Súťaž sa hodnotila v dvoch hlavných kategóriách. Ceny dostávali samostatne učitelia a samostatne žiaci. „Učiteľ mal poslať prácu o najlepšom a najoriginálnejšom využití informačných technológií na vyučovaní, žiaci mali písať o tom, akú najlepšiu hodinu s IKT zažili," povedal Peter Pallo .
V súťaži odborná porota neudeľovala miesta, vyberala a oceňovala len najlepšie práce. A k tým najlepším sa zaradili aj tie, ktoré poslal trstenský učiteľ so svojou žiačkou.
„Do súťaže som sa prihlásila s prácou, v ktorej som opisovala, ako som sa z domu pripojila na interaktívnu tabuľu v našej triede, keď som bola chorá. Prácu som písala spolu s pánom učiteľom a trvalo nám to asi týždeň. Keď som sa dozvedela, že vyhrávam, cítila som sa dobre. Domov som si priniesla iPod, klávesnicu, myš a ďalšie veci k počítaču," povedala Emka.
Žiačka z Trstenej bola súčasne jedinou ocenenou zo základnej školy. Všetky ďalšie ceny získali stredoškoláci a vysokoškoláci. A hoci bola najmladšia, s vystúpením a odprezentovaním svojej práce pred desiatkami odborníkov sa popasovala na výbornú.
„Keď ma vyzvali, aby som vystúpila na konferencii, spočiatku som sa trochu bála, ale napokon som to zvládla celkom dobre."
Novinka do triedy
Prvý decembrový týždeň však bol pre Petra Palla významný ešte z jedného dôvodu. V súťaži o najlepšie využitie interaktívnych tabúl získal spomedzi všetkých súťažných projektov tretie miesto. Porota pritom nerobila rozdiel v tom, či prácu poslal učiteľ so základnej, strednej alebo vysokej školy.
„Súťaž bola veľmi náročná, pretože tu neboli kategórie, takže spoločne súťažia učitelia zo základných, stredných aj vysokých škôl. Zložité to bolo najmä preto, že s deťmi na základných školách sa dá úplne inak pracovať ako so staršími," hovorí Peter Pallo .
Súťaž vyhlasoval Ústav technológie vzdelávania v Nitre. Podmienkou bolo poslať súťažnú prácu v rôznych interaktívnych tabuliach, odborná porota hodnotila najlepšiu vyučovaciu hodinu a využitie týchto tabúl na hodinách. Vďaka tomuto projektu získala trieda Petra Palla nový dotykový tablet, ktorým sa ovláda interaktívna tabuľa.