Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Na Oravskej priehrade sa bude lyžovať

Po viac ako dvadsiatich rokoch snáh o vybudovanie vodno-lyžiarskeho vleku na Oravskej priehrade svitá na lepšie časy.

Bazén na vodno-lyžiarske športy na Oravskej priehrade je už 20 rokov hotový. Čoskoro sa možno bude aj využívať.Bazén na vodno-lyžiarske športy na Oravskej priehrade je už 20 rokov hotový. Čoskoro sa možno bude aj využívať. (Zdroj: ANNA GLUCHOVÁ)

NÁMESTOVO. Rozrýpaný „bazén" pri vstupe do metropoly Hornej Oravy padne do oka každému, kto do mesta prichádza od Tvrdošína alebo Vavrečky.

Plochu bazénu a jej okolie hyzdia kopy štrku a hrdzavé železné konštrukcie. Kedysi tu mal byť vlek pre vodné lyžovanie. Železné konštrukcie patria Telovýchovnej jednote Motor Yacht. Jej predsedu Floriána Benčeka sme sa spýtali, či aj naďalej zostanú trčať pred vstupom do mesta.

Sú to pôvodné konštrukcie na vodné lyžovanie. Kedysi sme tu plánovali urobiť vodnolyžiarsky vlek," potvrdil to, čo sme už vedeli, Benček. „Istý čas aj fungoval, ale len chvíľu. Tejto myšlienky som sa však nevzdal a dúfam, že čoskoro sa bude na Oravskej priehrade znova lyžovať. Ak sa nám to podarí, bude to prínos pre celý región, nielen pre Námestovo. Konštrukcie zatiaľ necháme tak, ako sú. Chceli sme ich odstrániť, ale poradil som sa s odborníkom, ktorý mi odporučil dať si urobiť odborný posudok ich stavu. Možno sa ešte zídu, ak nie, odstránime ich. Uvidím, ako sa situácia vyvinie na budúci rok."

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna z mála atrakcií

Budúci rok je pre Námestovčanov rozhodujúci. Vtedy by totiž mala vyjsť nová výzva na projekty, do ktorej sa TJ Motor Yacht plánuje zapojiť, aby získala financie na vybudovanie vodno-lyžiarskeho vleku.

Máme všetko pripravené a verím, že by sme mohli byť konečne úspešní. V prípade, že projekt prejde, ideme hneď do toho," hovorí rozhodne predseda klubu.

Na Slovensku sú v súčasnosti len tri vodno-lyžiarske vleky. Jeden je v Košiciach, druhý v Piešťanoch a posledný na Zlatých pieskoch v Bratislave. V prípade úspešnosti by mohlo byť Námestovo štvrtým mestom, ktoré sa bude môcť pochváliť touto zaujímavosťou. „A to sme mohli byť prví," nezabúda Benček upozorniť na svoju niekdajšiu snahu.

vodnelyzovanie2web.jpg

Takto by mal vyzerať dokončený areál vodného lyžovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvadsaťročné úsilie

V čase, keď sa mal na Oravskej priehrade vybudovať prvý vlek na vodné lyžovanie, na Slovensku ešte nič podobné nebolo. V rokoch 1989 - 1990 bola voda z priehrady vypustená, robila sa generálna revízia múru a opravovali sa brehy, ktoré sa pôsobením vody zosúvali.

„Keď klesla voda, bolo to niečo hrozné. Rozmýšľali sme, ako udržať hladinu na niektorom mieste ustálenú. A vtedy skrsla myšlienka urobiť niečo, čo priláka turistov. S Povodím Váhu sme sa dohodli, že urobíme rámec na vodné lyžovanie. Niečo podobné som videl na videokazete z Nemecka. Vtedy boli vodno-lyžiarske vleky vo svete novinkou a mňa to inšpirovalo, pretože som od detstva „vodák". Keď som videl, ako vleky fungujú, neváhal som ani sekundu a okamžite som si povedal, že to urobíme aj tu."

Skryť Vypnúť reklamu

Benček, bývalý pracovník námestovského magistrátu, sa s Povodím Váhu dohodol a v rámci vtedajších prác na priehrade vybudovali hrádzu, ktorá parametrami vyhovovala pre vodnolyžiarsky vlek. Tak vznikol dnešný „bazén".

Problémy s vodou

Počas revízie priehrady Povodie Váhu bazén vybudovalo s tým, že tam stále bude voda. „Keď však stavbu prebrala nástupnícka spoločnosť, vodu začali vypúšťať a my sme mali obrovské problémy," spomína vodák. „Usporiadali sme Majstrovstvá Európy rýchlych motorových člnov a ja som musel div že nie na kolenách prosíkať dispečera a riaditeľa Povodia Váhu, nech nám udržia hladinu vody, aby sme mohli majstrovstvá vôbec zorganizovať."

Po revolúcii 1989 sa zmenilo aj vedenie mesta. V roku 1990 bol vlek dokončený. „Robili sa vtedy aj skúšobné jazdy, no ja som tam už nemal čo hľadať, ako sa hovorí - odstavili ma. A novodobí funkcionári onedlho bazén nechali tak. Stúpla voda, čo vytiahlo pätku konštrukcie, ktorá nebola zabezpečená, a stĺp sa zvalil. Aj s obežným lanom zostal ležať vo vode. Neskôr sa mesto rozhodlo konštrukcie predať."

Myšlienky sa nehodlá vzdať

V roku 2001 TJ Motor Yacht konštrukcie od mesta odkúpila. Benček plánuje svoj projekt dotiahnuť.

„Vleku som sa nevzdal. Keď mesto chcelo technológiu predať, rozhodli sme sa ju kúpiť. V roku 2005 sme vypracovali nový poľsko-slovenský projekt a predložili sme ho na ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja, aby sme získali peniaze. Odpovedali nám, že projekt sa dostal do zásobníka."

Koncom augusta 2007 prišli pracovníci z ministerstva, aby sa na situáciu pozreli. „Ponúkli nám na projekt v tom čase 11 200 000 korún (cca 372-tis. eur). Vtedy som už mal aj prísľub od banky, že projekt v prípade potreby dofinancuje. Bratislavskí úradníci však od nás žiadali, že všetko musí byť hotové do konca roka 2007, čo bolo nesplniteľné. A zas sme boli tam, kde predtým."

Rozhodne sa do roka

Budúci rok by sa mala situácia okolo vodno-lyžiarskeho vleku konečne vyjasniť. „Takáto atrakcia priláka množstvo ľudí. Záleží nám na tom, aby to tu dobre vyzeralo, pretože peniaze sú „uložené" v cestovnom ruchu." Výhodou je podľa Floriána Benčeka tichá prevádzka vleku, aj jeho šetrnosť k životnému prostrediu. „Je to poháňané elektrickým motorom, takže to nerobí žiadny hluk."

V prípade vybudovania vodno-lyžiarskeho vleku na Oravskej priehrade by sa mali realizovať aj nadväzujúce prvky. Vlek a rekreačná oblasť nábrežia s ostatnými atrakciami na druhej strane cesty by sa mali prepojiť. „Chceme urobiť popod cestu podchod, aby mohli ľudia prechádzať z jednej strany na druhú bez toho, že by museli chodiť cez rušnú cestu alebo mesto," vysvetlil Benček.

vodnelyzovanie1web.jpg

Čo bude s kopami štrku?

Florián Benček si pochvaľuje spoluprácu s dnešným vedením Povodia Váhu. Štátny podnik a TJ Motor Yacht majú vzájomnú dohodu. Povodie Váhu vyťažilo štrk, potrebný na uzatváranú skládku v Zubrohlave, pričom prehĺbili bazén na vodné lyžovanie. Štrk je teraz v bazéne nakopený na viacerých miestach a podľa Námestovčanov je spolu so železnými konštrukciami lyžiarskeho vleku nevhodnou „dekoráciou" vstupu do Námestova.

„Keď sa robila rekultivácia skládky v Zubrohlave, dodávateľ potreboval materiál. Mali málo štrku, preto sa začalo ťažiť z priehrady," informoval riaditeľ Povodia Váhu v Ružomberku Róber Hok. „Teraz čakáme, kým sa hladina priehrady zníži a hľadáme firmu, ktorá by tento materiál odviezla."

Po vyčistení „bazéna" a v prípade úspešnosti projektu TJ Yacht Club si záujemcovia o vodné športy budú môcť na priehrade zalyžovať možno už na budúci rok.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  6. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  7. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  10. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 700
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 729
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 152
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 447
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 654
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 894
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 793
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 181
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 555
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Núdzový stav na Slovensku sa skončí uplynutím 14. mája.

Podľa vlády už nie je potrebný. Súčasťou je zrušenie zákazu vychádzania a zhromažďovania.

6 h
V autobusoch spoločnosti ARRIVA je možné na Orave a Liptove platiť mobilom.

Novinka je ďalším benefitom v modernizácii verejnej dopravy. Má pomôcť prilákať cestujúcich na Orave späť do autobusov.

7 h
Futbal na Orave fanúšikom chýba.

Oravský futbalový zväz bude chcieť uzavrieť aspoň polovicu súťaže. Je to najspravodlivejšie.

8 h
Rozkvitnuté trávniky v Dolnom Kubíne.

Podobnú výzdobu nemá žiadne mesto na Slovensku.

10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medvedica s dvomi malými prechádzala cez pole.

13. máj

Nad mestom sa šíri čierny dym. Oheň hasia hasiči z Levíc a Vrábeľ.

9 h

Ligová licencia pre budúcu sezónu? Vraj určite áno!

22 h

Uzávierka potrvá niekoľko dní. Známa je už obchádzková trasa.

13. máj

Už ste čítali?