Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Na Oravskej priehrade sa bude lyžovať

Po viac ako dvadsiatich rokoch snáh o vybudovanie vodno-lyžiarskeho vleku na Oravskej priehrade svitá na lepšie časy.

Bazén na vodno-lyžiarske športy na Oravskej priehrade je už 20 rokov hotový. Čoskoro sa možno bude aj využívať.Bazén na vodno-lyžiarske športy na Oravskej priehrade je už 20 rokov hotový. Čoskoro sa možno bude aj využívať. (Zdroj: ANNA GLUCHOVÁ)

NÁMESTOVO. Rozrýpaný „bazén" pri vstupe do metropoly Hornej Oravy padne do oka každému, kto do mesta prichádza od Tvrdošína alebo Vavrečky.

Plochu bazénu a jej okolie hyzdia kopy štrku a hrdzavé železné konštrukcie. Kedysi tu mal byť vlek pre vodné lyžovanie. Železné konštrukcie patria Telovýchovnej jednote Motor Yacht. Jej predsedu Floriána Benčeka sme sa spýtali, či aj naďalej zostanú trčať pred vstupom do mesta.

Sú to pôvodné konštrukcie na vodné lyžovanie. Kedysi sme tu plánovali urobiť vodnolyžiarsky vlek," potvrdil to, čo sme už vedeli, Benček. „Istý čas aj fungoval, ale len chvíľu. Tejto myšlienky som sa však nevzdal a dúfam, že čoskoro sa bude na Oravskej priehrade znova lyžovať. Ak sa nám to podarí, bude to prínos pre celý región, nielen pre Námestovo. Konštrukcie zatiaľ necháme tak, ako sú. Chceli sme ich odstrániť, ale poradil som sa s odborníkom, ktorý mi odporučil dať si urobiť odborný posudok ich stavu. Možno sa ešte zídu, ak nie, odstránime ich. Uvidím, ako sa situácia vyvinie na budúci rok."

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna z mála atrakcií

Budúci rok je pre Námestovčanov rozhodujúci. Vtedy by totiž mala vyjsť nová výzva na projekty, do ktorej sa TJ Motor Yacht plánuje zapojiť, aby získala financie na vybudovanie vodno-lyžiarskeho vleku.

Máme všetko pripravené a verím, že by sme mohli byť konečne úspešní. V prípade, že projekt prejde, ideme hneď do toho," hovorí rozhodne predseda klubu.

Na Slovensku sú v súčasnosti len tri vodno-lyžiarske vleky. Jeden je v Košiciach, druhý v Piešťanoch a posledný na Zlatých pieskoch v Bratislave. V prípade úspešnosti by mohlo byť Námestovo štvrtým mestom, ktoré sa bude môcť pochváliť touto zaujímavosťou. „A to sme mohli byť prví," nezabúda Benček upozorniť na svoju niekdajšiu snahu.

vodnelyzovanie2web.jpg

Takto by mal vyzerať dokončený areál vodného lyžovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvadsaťročné úsilie

V čase, keď sa mal na Oravskej priehrade vybudovať prvý vlek na vodné lyžovanie, na Slovensku ešte nič podobné nebolo. V rokoch 1989 - 1990 bola voda z priehrady vypustená, robila sa generálna revízia múru a opravovali sa brehy, ktoré sa pôsobením vody zosúvali.

„Keď klesla voda, bolo to niečo hrozné. Rozmýšľali sme, ako udržať hladinu na niektorom mieste ustálenú. A vtedy skrsla myšlienka urobiť niečo, čo priláka turistov. S Povodím Váhu sme sa dohodli, že urobíme rámec na vodné lyžovanie. Niečo podobné som videl na videokazete z Nemecka. Vtedy boli vodno-lyžiarske vleky vo svete novinkou a mňa to inšpirovalo, pretože som od detstva „vodák". Keď som videl, ako vleky fungujú, neváhal som ani sekundu a okamžite som si povedal, že to urobíme aj tu."

Skryť Vypnúť reklamu

Benček, bývalý pracovník námestovského magistrátu, sa s Povodím Váhu dohodol a v rámci vtedajších prác na priehrade vybudovali hrádzu, ktorá parametrami vyhovovala pre vodnolyžiarsky vlek. Tak vznikol dnešný „bazén".

Problémy s vodou

Počas revízie priehrady Povodie Váhu bazén vybudovalo s tým, že tam stále bude voda. „Keď však stavbu prebrala nástupnícka spoločnosť, vodu začali vypúšťať a my sme mali obrovské problémy," spomína vodák. „Usporiadali sme Majstrovstvá Európy rýchlych motorových člnov a ja som musel div že nie na kolenách prosíkať dispečera a riaditeľa Povodia Váhu, nech nám udržia hladinu vody, aby sme mohli majstrovstvá vôbec zorganizovať."

Po revolúcii 1989 sa zmenilo aj vedenie mesta. V roku 1990 bol vlek dokončený. „Robili sa vtedy aj skúšobné jazdy, no ja som tam už nemal čo hľadať, ako sa hovorí - odstavili ma. A novodobí funkcionári onedlho bazén nechali tak. Stúpla voda, čo vytiahlo pätku konštrukcie, ktorá nebola zabezpečená, a stĺp sa zvalil. Aj s obežným lanom zostal ležať vo vode. Neskôr sa mesto rozhodlo konštrukcie predať."

Myšlienky sa nehodlá vzdať

V roku 2001 TJ Motor Yacht konštrukcie od mesta odkúpila. Benček plánuje svoj projekt dotiahnuť.

„Vleku som sa nevzdal. Keď mesto chcelo technológiu predať, rozhodli sme sa ju kúpiť. V roku 2005 sme vypracovali nový poľsko-slovenský projekt a predložili sme ho na ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja, aby sme získali peniaze. Odpovedali nám, že projekt sa dostal do zásobníka."

Koncom augusta 2007 prišli pracovníci z ministerstva, aby sa na situáciu pozreli. „Ponúkli nám na projekt v tom čase 11 200 000 korún (cca 372-tis. eur). Vtedy som už mal aj prísľub od banky, že projekt v prípade potreby dofinancuje. Bratislavskí úradníci však od nás žiadali, že všetko musí byť hotové do konca roka 2007, čo bolo nesplniteľné. A zas sme boli tam, kde predtým."

Rozhodne sa do roka

Budúci rok by sa mala situácia okolo vodno-lyžiarskeho vleku konečne vyjasniť. „Takáto atrakcia priláka množstvo ľudí. Záleží nám na tom, aby to tu dobre vyzeralo, pretože peniaze sú „uložené" v cestovnom ruchu." Výhodou je podľa Floriána Benčeka tichá prevádzka vleku, aj jeho šetrnosť k životnému prostrediu. „Je to poháňané elektrickým motorom, takže to nerobí žiadny hluk."

V prípade vybudovania vodno-lyžiarskeho vleku na Oravskej priehrade by sa mali realizovať aj nadväzujúce prvky. Vlek a rekreačná oblasť nábrežia s ostatnými atrakciami na druhej strane cesty by sa mali prepojiť. „Chceme urobiť popod cestu podchod, aby mohli ľudia prechádzať z jednej strany na druhú bez toho, že by museli chodiť cez rušnú cestu alebo mesto," vysvetlil Benček.

vodnelyzovanie1web.jpg

Čo bude s kopami štrku?

Florián Benček si pochvaľuje spoluprácu s dnešným vedením Povodia Váhu. Štátny podnik a TJ Motor Yacht majú vzájomnú dohodu. Povodie Váhu vyťažilo štrk, potrebný na uzatváranú skládku v Zubrohlave, pričom prehĺbili bazén na vodné lyžovanie. Štrk je teraz v bazéne nakopený na viacerých miestach a podľa Námestovčanov je spolu so železnými konštrukciami lyžiarskeho vleku nevhodnou „dekoráciou" vstupu do Námestova.

„Keď sa robila rekultivácia skládky v Zubrohlave, dodávateľ potreboval materiál. Mali málo štrku, preto sa začalo ťažiť z priehrady," informoval riaditeľ Povodia Váhu v Ružomberku Róber Hok. „Teraz čakáme, kým sa hladina priehrady zníži a hľadáme firmu, ktorá by tento materiál odviezla."

Po vyčistení „bazéna" a v prípade úspešnosti projektu TJ Yacht Club si záujemcovia o vodné športy budú môcť na priehrade zalyžovať možno už na budúci rok.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  3. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  8. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  9. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  10. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 339
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 685
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 834
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 174
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 871
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 558
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 999
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 826
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 187
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Všetky kontaktné pracoviská polície sú od dnes zatvorené

Počas núdzového stavu neplatia lehoty platnosti uvedené na dokladoch, predlžujú sa až do uplynutia štyroch mesiacov po skončení núdzového stavu.

Všetky pracoviská polície určené pre verejnosť sú zatvorené do odvolania.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Tanečník Kristián: Spočiatku sa ma pýtali, prečo nehrám futbal

Kristián Šimko z Klina má 12 rokov, chce dobyť tanečný parket.

Kristián na festivale Tanečno.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?