DOLNÝ KUBÍN. Riešenie dlhodobo neúnosnej situácie bolo predmetom pokračujúcich intenzívnych rokovaní zástupcov samosprávy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) aj tento utorok.
V hre je červená a zelená
Otázka, kadiaľ by mala poviesť rýchlostná komunikácia R3, rezonuje v Dolnom Kubíne niekoľko rokov. V hre sú hlavne dva varianty - červený, ktorého trasa má viesť popri obci Komjatná a v meste sa dotkne sídlisk Brezovec, Banisko a Matúškovej ulice, a zelený, ktorý by prechádzal okolo Bysterca. Prvý spomínaný variant je pre NDS schodnejší, pre menšiu finančnú a technickú náročnosť. Obyvatelia, ktorých by sa výstavba rýchlostnej cesty dotkla, sa však obávajú možného zásahu do obytných zón. Primátor Ivan Budiak zdôrazňuje, že sa ich dotkne len okrajovo. „Nie sú ešte definitívne stanovené trasy, preto je predčasné hovoriť o konkrétnych zásahoch do obytných zón či asanácii budov. Všetko bude závisieť od podrobného riešenia v rámci dokumentácie pre územné konanie," skonštatoval vedúci odboru výstavby Marián Smoleň.
Treba rozhodnúť
„Tu nejde o rozhodnutie, ktorý variant, ale o to, či stavba bude alebo nebude. Aby o R3 v Dolnom Kubíne nerozhodovali až naši vnuci," hovorí poslankyňa mestskej samosprávy Alena Skirčáková. „Dolný Kubín treba vnímať ako celok, nielen ako Brezovec. Navyše, sídlisko Brezovec bude cesta R3 obchádzať," dodala. Aj poslanec za Banisko Roman Matejov vidí v R3 výhody pre svoju mestskú časť. „Cesta, po ktorej denne premávajú kamióny a množstvo áut sa od sídliska posunie ďalej, takže obyvatelia spodných bytoviek pri ceste budú mať pokojnejšie bývanie."
Podľa I. Budiaka by bolo pre mesto najhoršie, keby sa tento týždeň neschválil žiadny variant.
"Našou spoločnou prioritou musí byť čo najrýchlejšie schválenie niektorého variantu. Máme záujem, aby cesta obchádzala mesto v takom dotyku, ktorý je pre neho prijateľný z hľadiska budúceho rozvoja. Ak totiž chceme byť centrom cestovného ruchu, R3 nemôže byť od Dolného Kubína na kilometre vzdialená," povedal primátor. Mestská rada odporučila zastupiteľstvu prijať červený variant.
Doprava v meste kolabuje
Dopravná sieť Dolného Kubína, ktorá je významnou súčasťou frekventovaného cestného spojenia s Poľskou republikou, pravidelne kolabuje pri zvýšenom počte prechádzajúcich vozidiel. Upchaté hlavné uzly s dlhými kolónami čakajúcich áut sú čoraz častejším javom nielen počas dopravnej špičky. "Miestna obslužná doprava sa dostáva do neustálej kolízie s tranzitnou," skonštatoval Marián Smoleň. Rýchlostná komunikácia by tento problém mala vyriešiť.
Poslanci už raz schvaľovali, kadiaľ má R3 viesť. Pred dvomi rokmi však neuspel ani jeden z navrhovaných variantov NDS. Ak by takáto situácia nastala i tentokrát, proces výstavby sa zastaví a Dolný Kubín by pravdepodobne „zaspal" na ďalších niekoľko rokov.
NDS chce dodržať plánovaný začiatok výstavby najneskôr v roku 2013 v záujme dobudovania privádzačov diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.