NIŽNÁ. Keď sa povie riadidlá, pedále, dve kolesá, retiazka a sedadlo, každý si hneď predstaví bicykel. Keby sme k tomu pridali motor, vtedy by sa to už skôr podobalo na motocykel. V garáži Ľudovíta Kanderku parkuje rarita, ktorá stále udivuje známych aj neznámych v jeho okolí - motorka a bicykel v jednom.
Z nefunkčného funkčný
Ľudovít bol kedysi vášnivý pretekár, na trať prvýkrát vyšiel ešte na vojne. Dlhé roky si sám zhotovoval, opravoval a upravoval motorky, neskôr sa dostal i k autám. Keďže bol vyučený automechanik, nerobilo mu to žiadne problémy. Roky však pribúdali, na dráhu pretekára sa namiesto neho postavili jeho synovia. Náplňou jeho práce zostalo organizovanie pretekov a prideľovanie bodov.
Pred niekoľkými rokmi pomáhal s opravou auta známemu. Na zemi zbadal rozsypaný motor, pôvodne výrobok talianskej firmy Ducati. „Požiadal som kamaráta, že či by mi ho nedal. Nefungoval, takže by ho skôr či neskôr vyhodil. Mal som teda prvú, aj keď zatiaľ nefunkčnú časť na môj nový stroj," rozpráva pán Ľudovít o zrode špeciálneho motobicykla. Vyrobil ho podľa prototypov spred druhej svetovej vojny, Ľudovít jeden objavil v pražskom múzeu.
Priamo od výrobcu
Výroba bicykla na motorový pohon trvala Ľudovítovi takmer päť rokov. Motor Ducati bol vyrobený pred 60 - 70 rokmi a už na ňom veľa vecí nefungovalo. Všetko musel pozháňať, dopasovávať, opravovať. „Je v ňom originálny karburátor aj zapaľovanie. Pri niektorých častiach som však musel improvizovať. Najťažšie bolo pospájať všetko tak, aby to fungovalo. Najproblematickejší bol motor," rozpráva konštruktér.
Netradičný bicykel poháňa benzínový motor s objemom 50 ccm. Hoci v tom čase sa malé obsahy vyrábali len ako dvojtakty, Ducati predbehlo dobu a vyrobilo štvortakt. A práve ten má vynálezca z Nižnej vo svojom stroji. Na ceste nemá problém vytiahnuť aj štyridsiatku.
Klasicky aj s motorom
Štartovanie motobicykla je jednoduché. Ak má pán Ľudovít chuť na klasické bicyklovanie, vyhodí rýchlosť do neutrálu. Keď sa mu už nechce šliapať, zaradí rýchlosť a točí pedálmi dovtedy, kým malý motor nenaskočí.
Čas, ktorý pri výrobe motobicykla strávil, sa nedá spočítať a už tobôž nie vyčísliť v peniazoch. „Prirástol mi k srdcu. Nikdy by som ho nepredal," konštatuje vynálezca.
Či je na Orave nejaký podobný bicykel, to nám Ľudovít Kanderka povedať nevedel. Vie o starých motocykloch, ukrytých v oravských humnách, takýto bicykel však zatiaľ nevidel u nikoho.